Jump to content

Ombygging til eldrift


adams epler

Recommended Posts

Morsomt prosjekt!

Er virkningsgraden god nok for en baugpropell? Er det like greit å bygge om en elektrisk påhengsmotor, eller kjøpe deler fra en kondemnert elbil og kople på eksisterende drivverk (aksling + evt propell) og lage seg kjølesystem for motoren?

En baugpropell har kjøling for giret, men ikke motoren tror jeg. I alle fall de jeg har sett tror jeg er slik. Motoren står jo oppe i et eget skott som ofte er lite og med ingen utskiftning av luften, og nå kan det jo være de er vannkjølte men det har ikke jeg sett noe til. 🙂

Innbiller meg også at det er større virkningsgrad med større propell enn det som står i de fleste baugpropeller?

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...