adams epler Startet 17.Mai.2021 Del på Facebook Startet 17.Mai.2021 Jeg skal prøve å elektrifisere ei gammel snekke og ser på forskjellige (dyre) løsninger. Hva med å bruke en baugpropell til fremdrift? Har fått en innvending om at de ikke er laget for kontinuerlig drift, men syns det er rart. Kjølingen bør jo være god. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Mai.2021 Del på Facebook Svart 17.Mai.2021 Morsomt prosjekt! Er virkningsgraden god nok for en baugpropell? Er det like greit å bygge om en elektrisk påhengsmotor, eller kjøpe deler fra en kondemnert elbil og kople på eksisterende drivverk (aksling + evt propell) og lage seg kjølesystem for motoren? En baugpropell har kjøling for giret, men ikke motoren tror jeg. I alle fall de jeg har sett tror jeg er slik. Motoren står jo oppe i et eget skott som ofte er lite og med ingen utskiftning av luften, og nå kan det jo være de er vannkjølte men det har ikke jeg sett noe til. 🙂 Innbiller meg også at det er større virkningsgrad med større propell enn det som står i de fleste baugpropeller? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
snekkerbod Svart 17.Mai.2021 Del på Facebook Svart 17.Mai.2021 (redigert) En Minn Kota EM 80 med en haug batterier så er du vel enkelt i mål. Har du batterier fra før så koster det vel ikke all verden. Legg på et solpanel og en laderegulator i tillegg så får du raske 50% lengre rekkevidde på solskinnsdager. (Freshwater Only) Redigert 17.Mai.2021 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 17.Mai.2021 Del på Facebook Svart 17.Mai.2021 Vet ikke helt hva slags baugpropell du tenker på men i utgangspunktet er dette en dårlig idé. Dette er normalt børstemotorer med lav virkningsgrad. De blir overopphetet etter noen få minutter og er på ingen måte egnet for formålet du oppgir. Bruk heller en børsteløs utenbordsmotor slik @Grand Banks jr foreslår. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.Mai.2021 Del på Facebook Svart 18.Mai.2021 Skulle jeg ha gjort noe slikt, så hadde jeg koblet en batteribank til 48V og brukt en omformer fra 48V til 230V på 10kW og deretter en frekvensomformer som er tilkoblet en 4-polet, 8kW trefaset el-motor på 230V. Denne elektromotoren hadde jeg koblet på en vanlig propellaksling med fast propell Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 18.Mai.2021 Del på Facebook Svart 18.Mai.2021 En Nidelv 24-eier som gjorde noe slikt med snekka for noen år siden (dog ikke baugpropell). Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
adams epler Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Mange gode råd. For å komme i gang og for å teste prøver jeg nå med en liten el påhengsmotor med fjernkontroll, som jeg henger på badeplattformen. Det ville ikke funket på sjøen men skal på en liten innsjø. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 23.Mai.2021 Del på Facebook Svart 23.Mai.2021 Baugpropellmotor er stort sett en startmotor, og det advares kraftig mot mer enn sekunders bruk av gangen. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.