Jump to content

Tømming av septiktanken, vakuum i systemet


ÅRØ 28 AC

Recommended Posts

Hei.

Skulle tømme septiktanken i båten i helgen. Har en manuell RM69. Når jeg setter inn stangen og prøver å pumpe virker det som det er vakuum i systemet. Har noen vært borti dette. Kommer ikke til luftingen på tanken. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre ?

Link to post
Share on other sites

Nå tenkte jeg på om du har et lokk F.eks på dollbordet som har en slange ned til septiktanken og som brukes til å suge ut fra septiktanken for tømming, slik som det er påkrevet F.eks i Sverige, der det ikke er tillatt å tømme septik i sjøen. 
Hvis du har et slik lokk, kan du prøve å åpne der for å gi luft til septiktanken. Ref det jeg skrev over. 

Redigert av VegJoh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er en membranpumpe du har, og membranen blir hard når du forsøker å pumpe, er det utløpet fra pumpen som er tett.

 

Kanskje ta av slange UT fra pumpen og sjekke at det åpent til sjø? 

 

Om membranen suger seg fast når du løfter på håndtaket, er det tett mellom tank og pumpe, og du har ett heelt annet problem.

Er det ett mannelokk på tanken.

 

Og den luftingen er den åpen? Prøv å blås inn der evt. spyle med hageslangen.

Redigert av nomen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her ser dere pumpa. Fikk av slangen fra pumpa og ut. Den var tom. Fikk ikke av sorte slangen men fikk skrudd på lokket på selve pumpa og da kom det som en foss. Men når jeg setter i stanga på toppen og skal pumpe så er den like hard og ubrukelig 

Link to post
Share on other sites

Hei. Da fant jeg feilen. Åpnet bare inspeksjonsluken ( skrulokket ) Tømte det som var å tømme. Ble mye griseri. Årsaken var noe så enkelt som at forrige eier hadde kastet en pose mot fukt eller noe. en slags tøyposelignende sak som tettet membraen mot slangen som går ut i fra pumpa. Nå er det helt ok igjen,

Link to post
Share on other sites

Hei. Da fant jeg feilen. Åpnet bare inspeksjonsluken ( skrulokket ) Tømte det som var å tømme. Ble mye griseri. Årsaken var noe så enkelt som at forrige eier hadde kastet en pose mot fukt eller noe. en slags tøyposelignende sak som tettet membraen mot slangen som går ut i fra pumpa. Nå er det helt ok igjen,

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...