Jump to content

Vurderer båt om noen år.

TrygveL

Recommended Posts

Hei, beklager hvis det er noen tråder om dette men jeg har søkt litt uten hell.

Vi er en familie med 2 små barn. 4 og 1 år.  Etter å ha fantasert litt om både hytte, bobil og div andre ting så er vi nysgjerrige på dette båtlivet. Vi ble trigget litt etter en liten tur innom en slektning sin båt.

Så før jeg hopper uti et hav av informasjon på nettet så er det kanskje noen kloke hoder her inne som har vert gjennom dette.

Finnes det en plass man kan lese andre sine erfaringer fra de startet med båt?

Hvilken type båt pleier folk å gå for første gang? motor vs seilbåt, størrelse osv.

Hvordan er praksisen rundt dusjing og slikt ombord? Hvor mye vann man har.

Oppvarming i båt og strøm til div.  er det solceller og batteri eller får man strøm fra motor? sikkert mye forskjellig her.

Hva er deres erfaringer og tips?  Man ser veldig fort mye positivt hvis man er gira og ikke kjenner til det negative.

Vi er på jakt etter noe å reise bort litt fra hverdagen med og skape gode minner for barna.  Gjerne noen uker sammenhengende om sommeren, langhelger og fine sommerdager med litt fiske og kos på havet.

Jeg har mye minner fra bobilferier fra når jeg var liten og det er kanskje det som trigger meg til å ha denne muligheten til å reise hvor man vil, kan det sammenlignes litt? 

Bobil har vi vert gira på men det virker kanskje litt friere å ha en båt der man kan kjøre å ankre opp i en avsidesliggende bukt. Slippe alle disse campingplassene med et mylder av folk på sommerstid.

Vanskelig å komme med noe konkret når man ikke vet budsjett.. 

Men en "feil" mange gjør er å kjøpe for smått i starten er min mening. Med 2 små barn og alt utstyr og klær som skal med, og du nevner dusj muligheter, så ville jeg kjøpt en båt fra 30fot og oppover. 

Det er bedre og bo seg inn i båten enn og bo seg ut av den. Det er også endel som kjøper for smått, og syntes alt blir bare noe stress med å "bo oppå hverandre" mellom bagger og utstyr, og backer ut av båtlivet etter en sesong eller to.

Det er på mange måter enklere å kjøre en litt større båt enn en mindre båt, med feks utenbordsmotor.

Den norske Ur-båten, Scand Baltic er litt traust, men en grunn til populæriteten, ble bygget mellom 1982-2012+(?)

Mange fine seilbåter også, som gir masse plass for pengene.

Først og fremst, velkommen til baatplassen, kanskje verdens beste båtforum? :flag_bp:

Så noen svar

TrygveL skrev 11 minutter siden:

Finnes det en plass man kan lese andre sine erfaringer fra de startet med båt?

Ja, her inne, flere tråder om akkurat det :yesnod:

Hvilken type båt pleier folk å gå for første gang? motor vs seilbåt, størrelse osv.

Det kommer jo an på hva dere liker. Ingen fasitsvar her.

Hvordan er praksisen rundt dusjing og slikt ombord? Hvor mye vann man har.

Vi bader i sjøen og dusjer på badeplattformen. Andre har dusj inne i båten. Atter andre drar til gjestehavner for å dusje. Størrelse på vanntank varierer voldsomt, men man må innrette seg etter hva man har. 

Oppvarming i båt og strøm til div.  er det solceller og batteri eller får man strøm fra motor? sikkert mye forskjellig her.

Oppvarming fungerer best med dieselvarmer. Den trekker kun litt strøm til vifte og dieselpumpe. Ellers er det muligheter for elektrisk varme i gjestehavner. Vet ikke hvor du holder til, men i sommerhalvåret er det stort sett ikke behov for varme i det hele tatt her i Oslofjorden. 

Hva er deres erfaringer og tips? 

Begynn med en båt som ikke er for stor. Snekke eller halvplaner er gode valg, f.eks. en Sandvik 28 eller Agder 840:

https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?class=6922&length_feet_from=28&price_from=150000&price_to=1000000&sort=PUBLISHED_DESC&year_from=1980 

En annen veldig populær båt er Scand Baltic

https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?make=2557&q=baltic&sort=PUBLISHED_DESC

Forstår veldig godt drømmen om uthavn. Det er massevis av flotte plasser, selv om det i noen få uker er litt kamp om de beste plassene. 

Lurt å tenke framover. Vi fant tidlig ut at Scand Baltic var det minste som ville fungere med fire barn. Dere har mye mer å velge i. Se på ulike båter og vurder hva dere prioriterer. Vi kunne den gang gå på båtmesser og se hvordan ulike båter og produsenter løser plass og utforming.

En ting som vi ikke hadde tenkt på var hvor mye enklere det er å håndtere en 29 fots båt enn en 16 foter. Vi hadde thruster foran og bak og kunne gå sideveis eller snurre rundt på plassen. I tillegg gir den større vekten at alt går mye seinere. Vinden feier ikke båten bort i full fart og du har både tid og midler til å håndtere det. 

Vi har 2 småbarn selv og har hatt båt noen sesonger nå. Jeg har hatt båt tidligere, men det hadde ikke min kone.

Vi endte på en 29 foters Norline til rundt 330 000kr som første båt.

Denne hadde sengeplasser nok, men ble litt trang inne i kabinen for matlaging og slikt ute på tur.

Det som til slutt gjorde at vi så etter annen båt da var at en ikke kunne lukke opp vinduene, noe som gjorde båten veldig varm for meg som førte båten.

Lukket båt var et krav vi begge hadde satt oss.

Vi har nå en Nord West 900 båt med flybridge og akterdekk som passer oss bedre. Samme størrelse som forrige båt bare annen layout.

For dette budsjettet må jeg skru selv, og har ikke noe problemer med det.

For et budsjett som dere har, så kan du velge nyere båt, eller større.

Mange fine båter der ute :smiley:

En av våre tidligere båter - en Nordan Family 27 - er nå til salgs på finn. Er god start båt. Har også hatt en Fairline 36 Turbo i 12 år. Vi var 3 barn/ungdommer og voksne. 

Det er ikke bare fordeler med stor båt, selvom det er mange fordeler.

Spørsmål om dusj: vi dusjet alle 5 hver dag - ferdig avskrelt solkrem før leggetid. Ble veldig glad i en egen Eber vannvarmer til varmtvannstanken. Og trykk-håntak på dusjen (slippes knappen stopper vannet).

Viktig å tenke på: du MÅ være litt (mye) handy, og du må like å bruke tid som hobby. Liker du ikke å skru og mekke - kjøp en 25 foter med utenbordsmotor. Er du sånn passe praktisk kan du ha innenbordsmotor. Er du teknisk entusiast som har for mye tid, så kan du ha dobbeltinnstallasjon med flybridge.

Eller ta livet med ro helt fra starten og kjøp seilbåt. Har hatt det, og skal nok ha det igjen en gang.

Se på Elwaro 30 som en praktisk familiebåt uten for mye dill. Den gjør jobben som familiebåt. 

Du får også Fairline 36 Turbo som familiehytte på vannet innenfor budsjettet. Men det følger litt mer jobb med den.

For det budsjettet kan du jo få et hav av plass med seilbåt. Tre lugarer og alt av komfort. Kan ikke så mye om motorbåt, men det er et herlig avslappet ferieliv med barn i seilbåt. Vi har tre barn og to lugar. Det går greit. Har dusj på badeplattform og inne.

Seiling er jo intuitivt egentlig ikke så vanskelig. Og motoren er jo der for å brukes også. Med små barn blir det mye motor og mest slør(medvind) i rolig vind med bare rulleforseil. Det klarer de fleste.

Å komme bort fra hverdagen gjør man bare ved å dra ned på brygga og besøke eller sove i båten. Drar ofte ned med ungene i helgene noen timer også uten å dra bort fra bøya. 

Vi får strøm fra solcelle, havn og motor. Varmtvann fra motorkjøring eller landstrøm. 

Uansett, lykke til!

Med budsjett på inntil 800' og to små, hadde jeg ikke vært i tvil..Scand Baltic. Så ny som økonomien klarer.

Gidder ikke skrive så mye om hvorfor, det finnes det massevis av info om her inne hvis du søker.

En populær båt, lett å kvitte seg med om man finner ut at båtlivet ikke passer, og lett å like hvis man blir bitt av basillen.

Kjøper du 3 kabineren, har dere sengeplass til ungene er voksne.(de vil gjerne ha separate senger når de kommer i en viss alder?)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

8 minutes ago, willmasta said:

For det budsjettet kan du jo få et hav av plass med seilbåt. Tre lugarer og alt av komfort. Kan ikke så mye om motorbåt, men det er et herlig avslappet ferieliv med barn i seilbåt. Vi har tre barn og to lugar. Det går greit. Har dusj på badeplattform og inne.

Seiling er jo intuitivt egentlig ikke så vanskelig. Og motoren er jo der for å brukes også. Med små barn blir det mye motor og mest slør(medvind) i rolig vind med bare rulleforseil. Det klarer de fleste.

Å komme bort fra hverdagen gjør man bare ved å dra ned på brygga og besøke eller sove i båten. Drar ofte ned med ungene i helgene noen timer også uten å dra bort fra bøya. 

Vi får strøm fra solcelle, havn og motor. Varmtvann fra motorkjøring eller landstrøm. 

Uansett, lykke til!

Seilbåt virker spennende og noe jeg absolutt vil undersøke mer.

Jo større båt, jo mer vedlikehold. Du må være forberedt på at båten skal på land, vinterkonserveres og som regel dekkes til for vinteren. Det, sammen med båtpussen om våren bør man ikke glemme. Det må du settew av både tid og penger til . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Vi (familie med barn på 7 og 11) har aldri hatt båt og kjøpte en 36 fot Bavaria seilbåt til 800.000. Tre lugarer, dusj ute og inne. Rikelig med vann, men varmtvann er begrenset om vi ligger flere dager uten landstrøm. Det løses ved litt motorgange, som også fyller på batteriene. God plass i salong og cockpit (m/telt), så vi kan være litt hver for oss når det passer. Seilte/motor Oslo-Kristiansand t/r i fjor, første sesongen. Blir nok mer seil og kortere distanse i år, gleder oss veldig til å leve noen uker der vær og spontane ønsker bestemmer ferien. Vi trives best på anker og har en jolle for å gå i land. Pluss at det er gøy for barna å putre litt rundt.F2E7DF40-1484-4EA3-A9A2-5D6559EA6BEE.jpeg.4b8de0b94058f6980722d9a3553689eb.jpeg

Mange kjekke båter, både motorbåter og seilbåter. Valgene man tar kan også komme ut fra ønsker om fart og til dels manøvreringsdyktighet.

Ser du for deg at dere vil trives i relativ sakte fart (7-8 knop) ville jeg har vurdert seilbåt med cockpittelt. Da har dere i praksis en stabil og lett manøvrerbar båt som vil fungere som både seilbåt og motorbåt. Seilbåter (gjelder egentlig generelt for deplasementbåter, altså saktegående båter som fortrenger framfor å legge seg oppå vannet) har oftest plass til større vanntanker, mer bovolum (mindre motorrom) og er også generelt sett lunere ombord siden man går ned i sjøen. Bakdelen et at seilbåter oftest er noe mørkere ombord enn motorbåter med vinduer rundt hele hytta, og enkelte vil få litt «kjellerfølelse» av å gå ned i salongen i en seilbåt. Seiling er en fin aktivitet for hele familien som setter folk i sving, og ikke minst er det så og si lydløst, noe som gjerne kan være fint å oppleve innimellom (hilsen en som tilbrakte hele 17.mai i motorbåt med 30hk Sabb diesel?).

En annen fordel med seilbåt er manøvreringsdyktigheten. På grunn av finnekjøl og stort ror kan en seilbåt snu «på femøringen», selv uten hjelpemidler som baugpropell (jeg har en seilbåt på gode 44 fot uten baugpropell, det fungerer). Bakdelen med dyp kjøl er at man må ta mer hensyn til grunne områder enn med lettbygd motorbåt. 

Ville ha prøvd å få komme ombord i både motorbåter og seilbåter i aktuell prisklasse og størrelse, gjerne med hele familien (når smitta gir seg). Da ser dere hva som faller mest i smak, får dere vært med et par turer vil også dette kunne bidra til at valget blir enklere. Spennende tid dere har foran dere:thumbsup:

Hei!

1. Har du båtplass? Hvis nei, undersøk mulighetene og priser. Meld deg inn i en båtforening ASAP. Det gjorde jeg (i Oslo) og fikk leie båtplass billig av de som hadde faste plasser. Er alltids noen som "hopper over" en sesong eller to. Etter 6 år fikk jeg tilbud om fast plass, og jeg slo til. Angrer ikke ett sekund. Private plasser kan bli dyrt hvis du bor urbant til.

2. kjøp deg båt med baugpropell og ankervinsj. Alt blir mye enklere i gjestehavner etc.

Lykke til!

1 hour ago, Torsen67 said:

Hei!

1. Har du båtplass? Hvis nei, undersøk mulighetene og priser. Meld deg inn i en båtforening ASAP. Det gjorde jeg (i Oslo) og fikk leie båtplass billig av de som hadde faste plasser. Er alltids noen som "hopper over" en sesong eller to. Etter 6 år fikk jeg tilbud om fast plass, og jeg slo til. Angrer ikke ett sekund. Private plasser kan bli dyrt hvis du bor urbant til.

2. kjøp deg båt med baugpropell og ankervinsj. Alt blir mye enklere i gjestehavner etc.

Lykke til!

Har blitt tilbudt gratis lån av båtplass fra slektning.(plass utenfor leilighet) Men er også muligheter å leie i havneanlegg her hvor jeg bor.

Hvor dypt bør det være for seilbåt? 

Vi startet vårt båtliv (nå er jeg riktignok oppvokst i fiske/turbåt på Helgelandskysten) med relativt små barn med en liten 24 fot snekke. Valget var både pga økonomiske begrensninger (ikke bare kjøp, men også båtplass og driftsutgifter) og fordi vi ville starte i det små for å se hvordan vi som familie trivdes med båtlivet.

Etter et par sesonger med mest dagsturer og en og annen overnattingstur, var vi klar for mer seriøst båtliv og oppgraderte til en noe større båt (29 fot), med to kabiner, høyere fart (10-14 knop). Dette økte rekkevidde og bokomfort slik at vi hadde et stort utvalg av bestemmelsessteder for helgeturer, og ferieturer på opptil 3 uker sammehengende. 

For vår del har vi alltid foretrukket en blanding av uthavner og gjeste/byhavner. Hver har sin sjarm, vi liker folkelivet i havn om sommeren og tilbudene du finner i byer og gjestehavner, men også å være mer for oss selv i naturen. 

Vi valgte så å gå til seilbåt, motivert av lysten til å seile og ønsket om større rekkevidde. Vi oppdaget fort at rekkevidden gikk ikke opp, men ned. Helgeturene ble kortere pga. lavere fart, men til gjengjeld ble ferieturene lengre. Båtlivet skiftet karakter fra å være transport fra havn til havn (gjeste- eller uthavn) og ferieliv mens vi lå stille, til seiling fra morgen til kveld og gjennom natten noen ganger. 

Barna har etter hvert vokst fra båtlivet sammen med foreldrene, så for vår del fortsetter båtlivet med mest seiling og mindre tur. Seilingen er etter hvert blitt langt det viktigste, noe som har ført til annen type båt også. 

Våre erfaringer er altså at det kan være lurt å starte litt forsiktig, og se hvor godt man liker båtlivet og alt det medfører på godt og vondt. For det blir mange dager med dårlig vær, det blir mange ting som går i stykker og må repareres underveis. Og det er vedlikehold, vinteropplag, vårpuss, høstpuss, opptak, det er dugnader i havna. 

Og båtliv er helt annerledes enn bobil. For samme sum som man kjøper en godt brukt 20 år gammel båt kan man kjøpe splitter ny bobil. Bobilen leverer man på service, båten må man vedlikeholde og reparere selv med mindre man har usedvanlig god råd. Og det er tusen systemer på en båt som skal fungere, og alt går fortere i stykker i et maritimt miljø. 

Og man skal kunne alle systemer på en båt, man skal være både maskinist og navigatør, man skal håndtere båten i alle slags vær- og vindforhold og ikke minst vite hvilke forhold man ikke skal være ute i, man skal kunne fortøye og ankre og i det hele tatt manøvrere båten trygt for seg selv og andre. Dette er helt andre utfordringer enn en bobil gir. 

Når det er sagt så gir selvsagt båtlivet så uendelig mye mer enn bobil-livet. Man har mestringsfølelsen det gir å være skipper på egen skute, og naturopplevelser som ikke kan fås med noe annet enn båt. 

Til de mer konkrete spørsmålene: Vår første båt hadde ikke trykkvann, altså ingen dusj verken her eller der. Behovet var ikke så stort på de korte turene vi foretok med den, men skulle det dusjes så var det i gjestehavner. Vår neste båt hadde dusj både ute og inne, men som de fleste båter begrenset med vannressurser (både varmt og kaldt), så det ble mest dusjing i gjestehavner der ogsål Vår første seilbåt hadde noe mere vannkapasitet, men ikke mer enn at vi to voksne kunne dusje kanskje to eller maks 3 ganger før vannfylling. Oppvarming av varmtvann var fra motorkjølevann eller fra landstrøm. 

Sommerstid blir det for vår del mye bading, så dusjing hver dag er ikke så viktig føler vi. I hvert fall ikke nå, vår nye båt har i realiteten ikke dusjmulighet.

Til oppvarming bruker de aller fleste diesel-luftvarmer, det har vi hatt på alle våre tre siste båter. 

Strømbehov er veldig individuelt. Vi har i alle båtene våre brukt gass til matlaging, og strømforbruket begrenser seg til kjøleskap/boks, en liten, økonomisk TV, litt PC og lading av telefoner + litt lys. På seilbåten før denne hadde vi et 50W solpanel for vedlikeholdslading i havn, ellers kom strømmen fra motorkjøring og landstrøm. Batterikapasitet til ca. 2 døgn uten autopilotbruk, mindre med. 

Ønsker man hjemmekomfort med kaffemaskiner og vaffeljern og mikroovn etc etc så må strømforsyning dimensjoneres deretter. Men det er altså mulig å gjøre alt mye enklere.

Seilbåt eller motorbåt? Smak og behag, vi har hatt det bra med begge deler. Hovedforskjellen - slik vi har opplevd det - er at med seilbåt er båtlivet hovedsakelig underveis og litt i havn, med motorbåt er båtlivet hovedsakelig i havn og litt i transport. Og liker man å seile så har man jo bare ett alternativ.

Til denne prisen så er i hvert fall Inter 9300 en fin familiebåt. De er ofte utstyrt med store gode Yanmar motorer. En bekjent har nettopp kjøpt en sånn med 222 hk og strak aksel. Bred og stødig båt med mye uteplass. NB: kjøkken er også ute i cockpit, så slipper du og ose ned cabinen med matos. Det er en ulempe med seilbåt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...