Jump to content

Oljereservoar til trimpumpe Volvo Penta DPS -A - drev.

Luckystrike

Recommended Posts

Det er en  liten oljefilm bak hekken på båten, i vannet når den ligger til kai, som jeg ikke klarer å lokalisere. Lurer på om trimpumpa til drevet har felles beholder til servostyringa ? Må prøve å finne ut om det minker noe på væsken til de ulike beholderne. Både trimflaps og olje til drevet er uendret nivå på. Ikke kjekt når en ikke vet hvor lekkasjen er. Og ikke veldig gira på å ta båten på land igjen. Forstår det slik at selve pumpa til trimminga er montert på selve aggregatet, men oljebeholderen er vel felles med servopumpa... ? Noen som vet ?

Du utelater helt å fortelle hva slags maskineri du opererer. Type drev og motor (servo). Men helt generelt tør jeg påstå at trim og servo ikke deler oljetank.

Står ingenting i manualen så langt som jeg har sett. Om det er et lukket system så er det bare å kjøre til det evt er tomt og trimmen ikke virker da.... !? Hvis det skulle være lekkasje.

"Tanken" til triimpumpene sitter i skjoldet til drevet på høyre side. Du kommer ikke til der uten at båten er løftet opp. Jeg hadde lekkasje på en pumpe. Så en liten oljefilm i blandt etter jeg hadde kjørt.

Jeg har hatt det samme på D3 med DPS-B drev. Måtte etterfylle reservoaret baak skjoldet når båten var på land. Kjøpte repsett på ebay for å bytte pakninger i trimsylinderne. Byttet på den høyre som jeg mistenkte at lakk, og problemet løst.

Jeg har to D3-motorer med DPS-A drev i min båt. Fikk også en oljefilm på sjøen i blant.

Tok båten opp. Viste seg at det var o-ringen på påfyllingslokket som lakk. Byttet o-ringer og etterfylte med olje.

Det var vann i oljen, så jeg flush-et og fylte opp med ny olje da jeg tok opp båten på høsten. 

Ser her har vært litt aktivitet på tråden etter jeg har vært litt av. Da var det sikkert det jeg mistenkte det kunne være. Er vel ikke det værste å fikse...?