Jump to content

Fred og ro i uthavner

rhea

Recommended Posts

De beste uthavnene er populære og i sommermånedene er det fullt opp. Noen er bare der over natta, mens andre er der for noen dager. Siden det er familier som er ute og nyter båtlivet så får vi også alle de aktiviteter de forskjellige aldersklasser og kjønn liker å bedrive tida med. Noen ligger bare å slikker sola, mens andre slukker tørsten eller tar seg en liten fisketur.

Barna bruker ofte tiden å kjøre rundt i jolla, kappkjøre mot de andre ungene og komme i kontakt. For noen båteiere er dette det værste de ser og opplever. De mener at ei uthavn skal være slik svensken i Tønsberg havn ville ha det ifølge Odd Børresen: Tyst og stille. Ingvar Johnsen i Båtmagasinet har tatt dette opp i noen artikler. Barna skal i følge ham ikke bevege seg utenfor egen båt revir og holde seg rolig.

For meg er det ett must å ha med jolla. Dette er det som lokker ungene med. Dette er det kommunikasjonsmiddelet de bruker for å komme i kontakt med andre unger. De lærer også å beherske båten og får ett positivt forhold til sjøen. Det er en flott opplevelse å se solbrune unger fryde seg og hvor lett de behandler jolla. De kjører nok litt for fort av og til og de burde nok noen ganger holde seg litt lenger unna de andre båtene som ligger fortøyd. Men det bør vi da alle kunne se litt stort på.

Men for noen foreldre er jolla ” barnevakta” . Far og mor sitter på land utover kvelden i hyggelig samtale med folk i nabobåtene. Promillen er på plass og da er det greit at unga ikke er til bryderi. Ungene skjønner jo selvsagt at autoriteten på land er blitt bløt. De kjører til seine kvelden så fort de klarer for ingen bryr seg bare de er ett stykke unna der voksne sitter. Seilbåten på svai blir vendingsbøye og de bruker hekkbølga til de andre jollene som hopp. Da blir en del båtfolk sure og med god grunn. Den slags oppførsel er langt på utsiden av folkeskikken og det bør være lov å nyte kvelden og solnedgangen uten å oppleve ett båtrace rundt seg.

Vi burde ha noen felles retningslinjer så alle behov kunne dekkes. I vår båt er det slutt på jollekjøring etter at flagget har blitt tatt ned. Etter det er det bare lov å bruke årene. Om morgenen er det fra kl 10. Dette fungerer relativt bra. Eneste problem er forklaringen som avkreves fra ungene når de ser mange andre kjøre som villmenn.

Hva mener andre om dette?

Mine barn er ferdig med jollelivet (som barn). I mange år var de alltid med på sjøen, og nøt det i fulle drag.  Men det er klart noen ganger ble det kjedelig med bare voksne som selskap.  Etterhvert som de ble større kom jolla inn i bildet, og den ble benyttet flittig under forflyttning og under landligge. Reglene som gjaldt var følgende.    

1. Kjør forsiktig.  

2. Ikke irriter andre.

3. Hold god avstand til andre båter.  

4. Ikke lenger avgårde enn at vi kan se dere.

5. Ingen kjøring uten skippers godkjennelse først.

6. Ingen kjøring uten redningsvest.

Det fungerte utmerket helt til interessen for wakeboard kom, poden passerte 16 år, og kjøpte jolle med 30HK.

Som kjent blåser det ofte om sommeren, og det har en lei tendens til å skape mere bølger enn det som er bra for wakeboardkjøring.  Etter en og en halv uke med bølger før klokken 2100 og rolig vær videre utover kvelden ga skipperen (undertegnede) etter for presset fra to 17 åringer og ga tillatelse til følgende.  

Start på andre siden av øya (hvor ingen lå), rett ut, hold minst 500 meters avstand til båter som ligger ved land, og minst samme avstand til folk på land.

Klokken var ca 2115, vi var de som var nærmest startområdet, og hørte knapt aktivitet akkurat idet de startet, så vi trodde allt var bra, inntil det etter første start ble ropt fra naboøya, ca 300 meter fra startområdet, at nå fikk man til h..... ta litt hensyn.  Dette syns jeg var i overkant av å være surmaget, så jeg lot dem kjøre en tur til, slik at den andre poden også fikk prøve seg. Vi fikk svært sure kommentarer for dette, men hadde rygg til å bære det, og holdt kjeft.

Hva skulle jeg gjort? Nedlagt fortsatt veto mot kjøring? Stukket over til klageren og argumentert i all fredsommlighet (om han ikke hadde flydd på meg)? Eller gjorde jeg det rette.

Nå er poden 22 år, så problemet er ikke så aktuellt for meg lenger, men dette tror jeg det er mange som sliter med.  Hvorfor er enkelte så sure når de har værdens beste omgivelser, disponerer båt, og egentlig bare burde nyte?

Jeg tror jollebruk blandt barna våre er flott.  Mine har i allefall blitt kapable båtfolk, og har blitt glade i sjøen begge to. De benytter enhver anledning til å komme ut med oss "gamle". Da skal det godt gjøres at skippern får stå til rors.  Det er egentlig greit, for da kan han og fruen slappe av med en drink og bare nyte.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Det er vel ikke så mange som kan være uenig i dette. Som med så mange andre ting gjelder det å lære ungene å skille mellom bruk og misbruk. Jeg har selv unger som bruker jolla flittig, riktignok ikke i så mye i uthavner, men på hytta. De fisker, setter teiner, drar på oppdagelselsferd til holmer og skjær og koser seg i jolla så sant været tillater det. Min erfaring er at de faktisk godt aksepterer de begrensingene som de blir pålagt om å ta hensyn til andre båter, bruk av vest, hvor de får kjøre osv. Det viktigste er å gi den en fornuftig forklaring og selv gå foran som et godt eksemel.

Argumentet om at "de andre får jo lov" får jeg jo høre i andre sammenhenger også, men tar man seg bryet med å gi ungene en fornuftig begrunnelse på de reglene man setter samt forklare at det at andre ikke tar hensyn selvfølgelig ikke er noen unnskyldning for at ikke de skal gjøre det så aksepterer de som regel det.

Har ungene glede av jollelivet synes jeg absulutt man skal oppmuntre og legge til rette slik at de får utfolde seg på en trygg måte som ikke sjenerer andre.

• 5 år senere...
enig med deg her!

i en uthavn skal det være rolig. festing kan man gjøre i byene :cheers:

At tråden er gammel betyr ingen ting. Tema er svært aktuell også i dag.

Hva mener vi med festing?

Trekkspill og allsang på brygga?

Ungdomsgjeng som slår ut håret?

To - tre par som sitter rundt et bord og prater og ler?

Når vi hadde unger ombord ble det lite med alkohol ombord. Men når ungene er ute av redet og de voksne drar alene på tur, har vi ikke ungene å ta hensyn til lengre. Å ta med en øl eller drinken i land å sitte å prate med folket i nabobåten mens sola vandrer i havet er vel en akseptabel løsning? For meg er dette kos på 1. klasse etter at båten er vel fortøyd ved brygga/fjellet.

kveldsstemning_i_sandspollen.jpg

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Selvfølgelig må man godta litt "støy" i uthavn, Som nevnt; noen spiller litt musikk, noen har med trekkspill eller gitar, noen sitter og gaper og ler til langt ut på morran, og om da noen gjør èn av de tingene vi ikke skulle like(i mitt tilfelle,støyende "ungdomsmusikk" hehe), ja da må vi faktisk godta det også mener jeg.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Det er det som er flott her i grenland/kragerø..... man kan ligge alene hvis man vil.

Hysj, hysj, ikke si sånt for det er mange her som tror at hver eneste meter av den norske skjærgården er nedbygget, ja sågar nedbygget av ulovlig oppsatte hytter, tilbygg, brygger osv! La dem leve i den troen så kan vi andre få kose oss i fred i den flotte skjærgården i Kragerø! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvis noen snakker eller lager annen støy etter klokken 24.00 og det hindrer meg i å sovne ber jeg dem dempe seg ned.

Somregel går det helt greit....

Voksne personer, gjerne over 50 med store motorbåter er desverre alltid problemet. Har aldri måttet gi beskjed til andre...

En tankevekker?

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Det er påtagelig hvor sarte sjeler det er som hevder sin rett til nermest total stillhet i en full uthavn.

Ikke skal det være lov å snakke etter 24, å bruke baupropell er vist grunnlag for sanksjoner uansett tidspunkt.

I alle fall stigmatisering.

Til det er det bare en ting å si :puke::puke:

Det synes som det er ett betydlig antall som bør finne noe annet å gjøre enn å være i båt.

Synes listen over ting som ikke tolereres begynner å bli lang for enkelte.....

Bare nevner i fleng.....

Hekksjø

Baupropell

Motorlyd

Jollekjøring

Snakking

Aggregat

Elektriske Toalett

Endel av denne sutringen er temmelig patetisk

Redigert av Johannes (see edit history)
Hysj, hysj, ikke si sånt for det er mange her som tror at hver eneste meter av den norske skjærgården er nedbygget, ja sågar nedbygget av ulovlig oppsatte hytter, tilbygg, brygger osv! La dem leve i den troen så kan vi andre få kose oss i fred i den flotte skjærgården i Kragerø! :yesnod:

Hehe,,, Tror ikke det er noe problem. Det virker som de fleste vil dra i flokk og ligge klin opptil andre. Det er jo flott, for da blir det mange helt ledige plasser for oss som ikke gidder det.

Har jeg lyst til å treffe mange folk og drikke øl sammen - så stikker jeg på Lundetangen Pub :smiley:

Redigert av whatever (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...