Jump to content

Fred og ro i uthavner


rhea

Recommended Posts

Hei,

 

Hvem er det som kan bestemme at det skal være stille i uthavner??? Jeg synes selfølgelig det er behagelig at det er stille og fredelig, men jeg kan jo ikke forvente at andre menesker skal rette seg etter det som behager meg.

 

Jeg har sett folk som har irritert seg over jollekjøring, som selv drikker og skråler til langt på natt. Jeg har sett folk som klager på strømagreggat, men kjører igang karaokeanlegg om natta.

 

Jeg ble anmeldt engang for bålbrenning, akkurat der jeg var, har det vel vært bålbrenning til alle tider. Men det er jo forbudt. Denne gangen var det en som aldri hadde vært på denne plassen og for ham var dette viktig.

 

Det som er merkverdig er at folk har så høy toleranse for sine egne laster, men tåler så lite av andres. Man er seg selv nærmest.

 

Poenget er at friluftsliv kan være så mangt og interessene er motstridende. så lenge dette ikke er lovregulert er det bare to fornuftige leveregler.

 

Hev takhøyden, og blir det for ille, så går det an å si ifra på en ordentlig måte.

 

Det som er merkelig er at jeg skjelden har hørt barefamilier klage selv om støyen ofte rammer dem. Derimot ser jeg gjerne folk i min egen alder (50), som beklager seg over det meste....

Link to post
Share on other sites

..Det som er merkverdig er at folk har så høy toleranse for sine egne laster, men tåler så lite av andres...

Rart det der :lol:

Hvorfor er guttungen med jollen ute i viken klokken 22.00 et helv..rabalder mens dieselvarmer natten igjennom med eksosen rett i siden på naboen og generator/motor for varmtvann klokken 08.00 er bare slikt vi må akseptere...

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

kansje en liten avsporing, er dette en uthavn? tettere enn Kristiansand her.

 

Dette er abosolutt en uthavn. Skjærgårstjenesten har satt opp endel brygger rundt om. Bildet her viser Sandspollen. Et fint sted for bla. eldre som har litt for dårlig ganglag til å kunne klatre på fjell ol. På en helg kan det i hele pollen ligge et 2-300 båter.

En trend som har vært svært populært i år er å ha med eget aggregat som man setter et stykke unna der man selv sitter, og lar heller andre ferierende sitte å høre på dette spetakkelet. Hvordan klarte disse seg før?

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En liten historie fra Rossøysund i sommer. Jeg og sleipner hadde snakket litt lengre enn hva jeg som A-menneske normalt klarer, og vi var på vei i båtene våre for å legge oss. Vi lå for anker med baugen mot Rossøy.

 

Det lå over 30 båter i sundet, og det var mørt i de aller, aller fleste båtene. Klokken nærmet seg 1 om natten.

Men da ser vi en motorbåt på rundt 30 fot komme på halvplan inn mot bryggeanlegget. Han sirkulerte litt rundt bryggen for å se om det var ledig plass der. Hva forventet han? Det jo 3 båter utpå hverande! (Veldig uvanlig på vestlandet...)

Da tok fyren ibruk baugpropellen for å vende båten mot sundet. En lyskaster ble tent, og båten kom rett mot meg og sleipner.

 

Javel, tekte jeg (Som alle siddiser) Håper ikke han har tenkt å presse seg inn mellom meg og nabobåten.

Ikke før jeg hadde tenkt ferdig ble lyskasteren elektronisk styrt rett ombord hos meg der vi natt og snakket. Vi ble helt opplyste, og selv om båten svinget, så justerte han lyskasteren rett på oss igjen! :boxing:

 

Så var det ut med kjettingen på den eletriske ankervinsjen, og tre forsøkt med å hale inn og ut kjetting måtte til før de var fornøyde. Det bråkte noe aldeles forferdelig. Trodde det var nok, men da konen hadde hoppet i land med tauen begynte han med baugpropellen igjen. Etter at kona var kommet i land med tauet! Klokken 1 om natten 2m fra min båt og båten på andre siden!

Når de endelig var fornøyd med fortøyningen av båten skulle de på land med hunden som bjeffet, og paret ombord sto og ropte til hverandre. Etter hvert var det lys i mange av båtene som var mørke da de kom....

Og utover natten når jeg ville sove kunne jeg høre eletriske toalett, vannpumpe og det som verre er.

 

Hva skal folk med alle denne forbanna elektronikken?

 

Eier de ikke respekt for andre på nattestid? Ryfylket er fullt med holmer og skjær de kunne langt seg til. Hvis noen synes slik oppførsel er greit så er jeg beskymret......

 

Redigert noen av mange skrivefeil......

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Dere som opplever for mye bråk får vel dra til "Kosterhavets nasjonalpark" stille soner da. Fra og med neste sesong skal det være stille sone rundt Tjälleskären ved syd Koster. Sjekk denne reportasjen

 

Etter å ha overnattet i gjestehavnen i Strømstad noen ganger så synest også jeg at det kan være fint med litt stillhet...

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Det er mulig at vi fra vestlandet ikke har talerett i denne tråden, ettersom dette er en problemstilling vi kan omgå. For to dager siden dro vi hjemmefra kl 1820 (loggført, må vite!) for å gå 1-2 nautiske mil til Lysevågen. Der lå det allerede 5 båter. På dekk på den ene satt forsamlingen og pratet, de andre båtene var uten folk på dekk. Vi vurderte det dithen at her kunne det hende selskapet på dekk kom til å gå ut i de små timer, så da gikk vi ut igjen. Fant en fin plass noen minutters gange unna, fortøyde og hadde en svært hyggelig kveld/ fredelig natt.

 

Vi oppnådde to ting: Hadde det hyggelig selv, slapp å irritere oss over andre som sikkert også hadde det hyggelig.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Vi oppnådde to ting: Hadde det hyggelig selv, slapp å irritere oss over andre som sikkert også hadde det hyggelig.

 

Genialt! Slik burde flere gjøre. Som jeg sa tidligere, det er fult mulig i Banble/Kragerø skjærgården også. Da kan alle gjøre som de vil. Noen vil ha det crowdy og andre vil være alene

Link to post
Share on other sites

Deler denne vurderingen. Jeg har seilt en god del i Tyskland og i Danmark hvor det kan være vanskelig å finne plasser som er godt egnet for oppankring i noe vind. Dette har gjort at jeg setter ekstra stor pris på uthavnene i de områdene jeg ferdes i på vestkysten av Sverige og i deler av Oslofjorden. Jeg er ekstra glad i å ligge for svai, men det er også trivelig å finne et fjellparti som vi kan legge oss inntil.

 

tjlleskjr.jpg

Her seiler vi forbi Tjälleskjär i juli i sommer. Bildet er tatt på lang avstand med mye forstørring, men skulle likevel vise hvordan mange legger seg inntil svabergene i arkipelaget i Syd-Koster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...