Jump to content

Koble defroster via varmtvannsbereder


Trophy

Recommended Posts

Hvis jeg kobler en Eberspächer defroster sammen med motor og varmtvannsbereder klarer jeg da å holde varmen oppe med å slå på landstrømmen/varmtvannsberederen når jeg legger til kai. Trenger selvfølgelig en ekstra sirkulasjonspumpe, men klarer varmtvannsberederen å holde tempen oppe. :confused::confused:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Etter at vannet i berederen er varmet opp og gitt at det er godt nok isolert - også vannslangene til derfrosteren - så vil varmen som avgis være lik effekten på varmekolben i brederen. Helt uavhengig av om defrosteren i utgangspunktet er "større" enn varmekolben. Dette er teoretisk sett. Du vil alltid ha et varmetap pga for dårlig isolasjon, men energi kan ikke forsvinne, så varmen siger ut i båten et eller annet sted. Spørs bare om det er inn i kabinen eller ut i cockpiten eller hvor nå tanken sitter.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg kobler en Eberspächer defroster sammen med motor og varmtvannsbereder klarer jeg da å holde varmen oppe med å slå på landstrømmen/varmtvannsberederen når jeg legger til kai. Trenger selvfølgelig en ekstra sirkulasjonspumpe, men klarer varmtvannsberederen å holde tempen oppe. :confused::confused:

Et alternativ er en vannvarmer i stedet. Da har du sirkulasjonspumpe, vannvarmer og defroster i ett

Se denne tråden Webasto varmere

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Varmeelementet i en båtbereder er normalt ca 1000W, noe som vel blir alt for lite i denne sammenheng.

Sjekket i dag og den var på 1500W

 

Et alternativ er en vannvarmer i stedet. Da har du sirkulasjonspumpe, vannvarmer og defroster i ett

Se denne tråden Webasto varmere

Har vurdert dette og, men avgjørelsen faller ikke før i Mars. En del annet som skal gjøres først blant annet montere targabøyle, ta av frontvinduer og feste på nytt og støydemping mellom salong og motorrom.

Mytji støy og lite varme :lol::lol:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Sjekket i dag og den var på 1500W

Da kan du også få 1500W varme i båten, inkl. det som forblir under dekk. Det skulde holde i disse milde høstdager (?), men er neppe nok til å holde temperaturen opp på riktig kalde dager.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...