Jump to content

Koble defroster via varmtvannsbereder

Trophy

Recommended Posts

Hvis jeg kobler en Eberspächer defroster sammen med motor og varmtvannsbereder klarer jeg da å holde varmen oppe med å slå på landstrømmen/varmtvannsberederen når jeg legger til kai. Trenger selvfølgelig en ekstra sirkulasjonspumpe, men klarer varmtvannsberederen å holde tempen oppe. :confused::confused:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Etter at vannet i berederen er varmet opp og gitt at det er godt nok isolert - også vannslangene til derfrosteren - så vil varmen som avgis være lik effekten på varmekolben i brederen. Helt uavhengig av om defrosteren i utgangspunktet er "større" enn varmekolben. Dette er teoretisk sett. Du vil alltid ha et varmetap pga for dårlig isolasjon, men energi kan ikke forsvinne, så varmen siger ut i båten et eller annet sted. Spørs bare om det er inn i kabinen eller ut i cockpiten eller hvor nå tanken sitter.

mvh tuffff

Hvis jeg kobler en Eberspächer defroster sammen med motor og varmtvannsbereder klarer jeg da å holde varmen oppe med å slå på landstrømmen/varmtvannsberederen når jeg legger til kai. Trenger selvfølgelig en ekstra sirkulasjonspumpe, men klarer varmtvannsberederen å holde tempen oppe. :confused::confused:

Et alternativ er en vannvarmer i stedet. Da har du sirkulasjonspumpe, vannvarmer og defroster i ett

Se denne tråden Webasto varmere

Redigert av Ingar (see edit history)

Varmeelementet i en båtbereder er normalt ca 1000W, noe som vel blir alt for lite i denne sammenheng.

Sjekket i dag og den var på 1500W

Et alternativ er en vannvarmer i stedet. Da har du sirkulasjonspumpe, vannvarmer og defroster i ett

Se denne tråden Webasto varmere

Har vurdert dette og, men avgjørelsen faller ikke før i Mars. En del annet som skal gjøres først blant annet montere targabøyle, ta av frontvinduer og feste på nytt og støydemping mellom salong og motorrom.

Mytji støy og lite varme :lol::lol:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...