Jump to content

Simrad GO9 XSE med "sonarvisning", noe å satse på for større dybder?


Gudrun

Recommended Posts

Byttet ut en gammel plotter for kort tid siden til en ny Simrad GO9 XSE.

 

Mens jeg sitter her og blar på nettet ser jeg det kan tilkobles en svinger for "sonarvisning".

 

Utviklingen på elektronikk går hele tiden fremover, men er dette noe reelt å vurdere?

Fra gammelt av var gjerne en sidesøkende sonar noe man slepte langt etter seg for å få bilder ut til sidene. Vi snakker da utstyr som kostet skjorten og vel så det. Trengte og folk på dekk for å styre lengden på kabelen så "fisken" ikke havnet i bunn eller alt for høyt over bunnen.

Så dukket en produsent opp som kom med noe de kalte en sonar. Husker ikke navnet i farten. Men det var det en svinger i båten(hekken?). Problemet var dybden. Husker ikke helt, men var det 80 meter maks? Skjermen var og ganske liten.

 

De som er på youtube har gjerne sett disse amerikanerne som reiser rundt og leter etter biler i elver og vann. Bruker sonar først for så hoppe uti. Noen ganger finner de og savnete personer inni. 

 

https://youtu.be/MOarqY2r8DQ

 

Men vi snakker fortsatt om heller grunne områder.

 

Det jeg lurer på:

Det Simrad har dyttet av såkalt "sonarelektronikk" i den saken jeg har nå er det noe mer enn "nice to have"?  Ja tenker på om det er sånn ca. samme maksdybde som den nevnte, eller?

Jeg har mest interesse av områder fra 75 til 400 meters dyp.

 

Har lodd utenom.

 

Utrolig hva man bruker hodet på når det regner.. :giggle:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...