Jump to content

Trenger tips til bytte av bord som har sprukket i liten trebåt


Førstegangsbygge

Recommended Posts

Jeg har tettet en del sprekker med epoksy. Skjær ut biter i tre som passer i sprekken, og fres opp sprekken så nytt treverk kommer frem. Stikksag feks. Gjør ikke noe om bitene du skal fylle i er for store, de skjærer du bare av etter det har herdet. 

 

https://www.westsystem.no/p/11317/resin

 

Fres opp sprekk med stikksag, sjekk at trebiter passer i, smør godt med epoksy i sprekk og på trebit, legg de i og la herde. Skjær vekk overskuddsmateriale etter herding. Multikutter feks. 

 

Type treverk er ikke godt å si, men er kanskje ikke usannsynlig at det er brukt furu? Jeg brukte det på min og det ble veldig bra.

 

Du har for øvrig en stor pussejobb med båten ellers også.. 

Link to post

Det Førstegangsbygge egentlig spør om, er hvordan han skal skifte det bordet som er sprukket. Da må du først fjerne alle klinknaglene (også kalt søm/saum) som holder bordet, slik at du får det ut i ett stykke. Deretter bruker du det gamle bordet som mal, og lager et nytt helt make, gjerne av furu. Det nye bordet settes på plass med tettemiddel i skjøtene mot andre bord og klinkes fast med klinknagler (fås kjøpt på enkelte jernvarebutikker). Det er en del jobb med dette, så du må vurdere om du vil legge såpass mye jobb i en gammel båt. Uansett: Lykke til!

Link to post

Søm fjernes ved å slipe av roene(skivene) på innsiden, og så slå dem ut med en dor eller lignende. Det kan være en fordel å gå opp en størrelse med ny søm, for å sikre at det blir tett. Søm kan også kjøpes på nett. 

For å tette mellom bordene kan en bruke f eks bomullstråd og tjære. 

 

PS: Har aldri bytta bord selv, men har blitt forklart at det er slik det skal gjøres. Så hvis noen med mer erfaring kommer med gode råd, så ville jeg hørt på dem... 

 

Lykke til! :thumbsup:

 

 

Redigert av Ruffen54 (see edit history)
Link to post
Dreamer skrev for 1 time siden:

Det Førstegangsbygge egentlig spør om, er hvordan han skal skifte det bordet som er sprukket. Da må du først fjerne alle klinknaglene (også kalt søm/saum) som holder bordet, slik at du får det ut i ett stykke. Deretter bruker du det gamle bordet som mal, og lager et nytt helt make, gjerne av furu. Det nye bordet settes på plass med tettemiddel i skjøtene mot andre bord og klinkes fast med klinknagler (fås kjøpt på enkelte jernvarebutikker). Det er en del jobb med dette, så du må vurdere om du vil legge såpass mye jobb i en gammel båt. Uansett: Lykke til!

 

Jeg spurte også om å få skiftet et bord i min spissbåt for mange år siden. Da fikk jeg tips om det jeg nevnte over, og jeg så det som en mye bedre løsning. Hvis jeg ikke får start på motoren, antar den må skiftes, får så beskjed at det bare er glødepluggene som er ødelagt og motoren repareres enkelt så blir jo jeg glad for den beskjeden hvis du skjønner.

 

Glemte forresten å si at det er lurt å bore et hull i hver ende av sprekk for å ta spennet. Minker sjansen for at det utvikler seg. Men hvis du vil bytte bord er jo det det beste..

Link to post
Førstegangsbygge skrev for 11 timer siden:

Nå er det ett bord som har sprukket, og trenger tips til bytte av dette. Først og fremst lar dette seg gjøre for en amatør? Er det ett spesielt type bord som ska brukes? Og fremgangsmåte?

Er det mulig å få se noen bilder fra innsiden av båten i tillegg? Tenker da spesielt på hvordan sprekken er plassert i forhold til spantene og skjøtene på disse.
 

I utgangspunktet har du tre valg, som andre også har vært inne på over, her listet opp i stigende vanskelighetsgrad og tidsbruk:

 

1. Asfaltkitt, ikke-herdende masse, enten det er Roof7, Farm eller lignende. En knusktørr båt vil trutne en hel del (flaskskårne bord kan trutne opp mot 8% av bredden). Dekkes asfaltkittet med blylapp (som festes med kobbertacks) i tillegg vil reperasjonen holde i mange år. Ved trutning vil overskytende asfaltkitt tyte ut og kan fjernes på innsiden (forutsatt blylapp på utsiden). Bakdel; man må kunne godta at noe av bordets styrke er borte, og man må kunne godta at sprekken er synlig fra innsiden av båten. I tillegg egner ikke en slik reparasjon seg hvis du trekker båten på land ofte, bly er mykt, og sprekken lever.

 

2. Frese inn lus. Enten ved bruk av overfres eller sirkelsag, går forsåvidt også med håndsag, men da skal du ha roen på saginga. Fylles så i nytt tre i det rene sporet man lager, limes fast med polyuretanlim eller epoksy. Bakdel; når bordene trutner i sjø kan det reparerte bordet bli for bredt i forhold til originalt, dermed vil det bli økt belastning på festemidler (saum) og suer (de langsgående forbindelsene mellom bordene). Gjort riktig blir en slik reparasjon holdbar og sterk, like sterk som ny ved.

 

3. Skifte bord. Får du det gamle ut i mer eller mindre hel tilstand kan dette brukes som mal. Vinkler på suene (og mot spunning der båter har stevn) må overføres. Oppgaven er ikke umulig, men det kan være utfordrende å få det nye bordet på plass mellom andre bord (det er en helt annen jobb når det kun er andre bord på den ene siden av det nye bordet). Det nye høvlede og tilpassede bordet kan så enten senkes ned på dypt vann i noen dager for så tas opp igjen for å bli mykt eller steames i en steamkiste (dampe bordet slik at det blir mykere en kortere tid til man får det på plass). Å bøye bordet tørt, altså bøye det på plass uten å mykne det først er vanskelig, enkelte ganger så og si umulig. Ut fra bildene virker det ikke som prammen din har de tynneste bordene akkurat, så her vil jeg anbefale steaming/dykking. Bakdelen med å skifte bord: kan være utfordrende og kan ta litt tid om man ikke har gjort det før (trebåtbygging er tross alt et eget fag og har et utdanningsløp med både skole og læretid). Det kan også være en kunst å få en slik reparasjon tett, over tid. 

 

Får vi se noen bilder fra innsiden av båten i tillegg og gjerne får vite litt om du har erfaring med lignende fra før eller ikke er det lettere å kunne gi faglige råd om hva som er den best egnede metoden for deg?

Link to post

Hvis båten er totalt uttørka og treverket ellers er helt og uten råte ville jeg skrapa av evt lakk- og malingsrester, pussa med eksentersliper og vaska over med rødsprit. Deretter ville jeg olja med f.ex Clipper 1 eller Owatrol 1, evt råpressa linolje eller Tjæralin, vått i vått til treverket var metta (kan gå inn mange liter)
Dette hadde jeg gjort både inn- og utvendig. 
Når treverket ikke tar i mot mer av denne olja vil du se at sprekken har krympa veldig, kanskje gått helt sammen. Hvis der fremdeles er sprekk ville jeg ikke brukt epoxy for å tette denne, da epoxy herder og vil sprenge treverket fra hverandre så det sprekker videre. Jeg ville brukt Farm og tetta sprekken med, da Farm holkder seg mykere og det overskytende presses ut uten å ødelegge treverket. 
Utvendig ville jeg så ha primet og hatt på bunnstoff under vannlinja og Clipper 2, Owatrol 2 eller, hvis du bruker rå linolje, kokt linolje over vannlinja. Bruker du Tjæralin som grunnolje ville jeg hatt på Benarolje som overflatebehandling. Innvendig ville jeg hatt kun 1- olje, rå linolje eller Tjæralin da treverket må få puste. Hvis treverket ikke var fint utvendig ville jeg vurdert å male det over vannlinja med ei lys farge da dette holder temperaturen i treverket lav når sola skinner. 
Noen dager før sjøsetting hadde jeg satt en hagespreder inni båten med en liten vanndusj som dekka hele innsida, evt med en presenning over så treverket holder seg ennå mer fuktig, pass på så vannet får rent ut av båten ved å ta ut bunnpluggen (nygla). Du må ikke fylle opp båten innenfra da dette vil ødelegge båten din!
Ved sjøsetting ville jeg gjort klar for mauring med sagmugg, eller du kan evt la båten ligge og trutne under vann noen dager. Lykke til!

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Link to post

Hva jeg ville gjort i første omgang var blyplatemetoden. Deretter ville jeg skrudd bordene fast til hekkplaten og baugplaten (dette er vel hva vi sørpå kaller en pram). Så kunne skroget fått seg en omgang linolje/Benar/D1. Men ikke for mye, det vil redusere evnen til å trutne. Så hadde jeg lempet holken uti og latt den ligge under vann mellom en- og to uker for trutning. Mauring på en klinkerbygget båt vil sprenge de allerede for slakke naglene som holder bordgangene til hverandre. Som skrevet tidligere, denne båten er godt over middagshøyden. Dette er i utgangspunktet en 'billigbåt' og bruksbåt, bruk og kast i gamledager. Hadde dette vært en 'stasbåt', ville den vært klinket med kobberspiker, ikke jern. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...