Jump to content

Vekt på Askeladden 430 vs 435 Lite


kensentme

Recommended Posts

Heisann!

 

Håper noen kan hjelpe meg her :-)

 

Jeg vurderer båter i 14-foter klassen som tåler 30 hk (rorkult).

 

Boat.no oppgir Askeladden 430 til 220 kg, mens 435 Lite oppgis til 280 kg.

 

Kan dette stemme? Båtene ser jo ellers meget like ut (med særlig unntak for blåfargen).

60 kg i forskjell er jo en en ekstra person i båten....

 

Noen grunn til å da ikke velge en 430 over en 435 Lite?

 

...Med håp om gode innspill her.. :-)

 

http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=15152&mid=23862

 

http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=15200&mid=111115

 

Link to post
Share on other sites

ikke personlig kjennskap til 435, men tror jeg har til gode å lese noe positivt om sjøegenskapene til den her inne.  Det banker og slår, nesten uansett, er konsensusen jeg har fått med meg.   
Kjenner heller ikke 430 men den ser ut til å ha et annet skrogdesign..?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill!

Ja, er forsåvidt klar over det. Etter hva jeg har sett er begge båtene like flate i hekken. Dessverre.

Skrogsidene er litt ulike, men etter hva jeg har forstått er dette først og fremst en estetisk modernisering.

 

Men ønsker innspill velkommen. :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært med som passasjer i både 430 og 435 lite. 

Hovedforskjellen er vel at dørken på 435 lite er noe høyere enn 430, slik det ikke slår så lett vann i retur fra selvlensingen.

På en Askeladden 430 med 3-sylindret yamaha 30hk var det en del vann som hele tiden slo opp gjennom selvlensingen, slik at den bakerste delen av dørken alltid var våt. Dette med to voksne menn og noe fiskeutstyr ombord.

 

435 lite mener jeg  er godkjent for 25 hk.... som er lite hvis en familie på 4 skal på tur....

 

Kan også bekrefte Ivar sine bekymringer om at båten slår mye, til og med i lite bølger.  Askeladden 445 hunter eller GH 460 f.eks vil være mye bedre i forhold til komfortabel gange i bølger. Men antagelig en del dyrere....

 

Eller så er jo både 430 og 435 Lite  båter med god byggekvalitet som er stabil og trygg å bruke.

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei, jeg har hatt 430 fra 1993 til 2002 og har nå hatt 435 fra 2002-2021.
435 er jo en utvikling fra 430.
435 (vår modell) har flatt dekk fremme og ikke kanten. Det gjør det så mye lettere å gå i land og ombord fremme.

Det er også mulig å ta av toften i midten om du trenger plassen. Toften på 430 er fast.
Naboen vår har en 430 og den er ikke like selvlensende uten motor på, da vannet samler seg fremme. Har du alltid motor på, så er jo ikke det noe problem.
Dekket på 435 er nok litt høyere fremover.
Vi har hatt 20hk Yamaha to-taktere med autolube på disse båtene hele veien og de planer fint med 2-3 ombord.
Vi har vår liggende ute hele året og selvlensingen fungerer fint. Vi har litt hønsenetting krøllet sammen for at ikke barnåler skal tette selvlensingen. Vi har aldri hatt styrekonsoll på disse båtene.
430 ble produsert fra 1989-1997. Den var først hvit med mørkeblå fenderlist og så fikk den lyseblå stripe på utsiden og grå fenderlist.
435 ble produsert fra 1998-(2008?)
Jeg hadde valgt 435 lite fremfor 430:-)

Redigert av Askeladdmannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Mort1 skrev On 21.5.2021 at 0.05:

Jeg har vært med som passasjer i både 430 og 435 lite. 

Hovedforskjellen er vel at dørken på 435 lite er noe høyere enn 430, slik det ikke slår så lett vann i retur fra selvlensingen.

På en Askeladden 430 med 3-sylindret yamaha 30hk var det en del vann som hele tiden slo opp gjennom selvlensingen, slik at den bakerste delen av dørken alltid var våt. Dette med to voksne menn og noe fiskeutstyr ombord.

 

435 lite mener jeg  er godkjent for 25 hk.... som er lite hvis en familie på 4 skal på tur....

 

Kan også bekrefte Ivar sine bekymringer om at båten slår mye, til og med i lite bølger.  Askeladden 445 hunter eller GH 460 f.eks vil være mye bedre i forhold til komfortabel gange i bølger. Men antagelig en del dyrere....

 

Eller så er jo både 430 og 435 Lite  båter med god byggekvalitet som er stabil og trygg å bruke.

 

Kan båten brukes med 25 hk 2 t Yamaha , kort stamme ? 430 

Link to post
Share on other sites

Gladbåteier skrev 30 minutter siden:

Kan båten brukes med 25 hk 2 t Yamaha , kort stamme ? 430 

Nei, det skal være lang stamme på denne. 

Med 25 hk mercury 2- takt så går den ikke ordentlig på plan med 4 voksne ombord, så om 25 hk er nok til ditt bruk må du nesten vurdere selv, men jeg ville ikke hatt mindre enn 30 hk på den...

Link to post
Share on other sites

Gladbåteier skrev 25 minutter siden:

Takker for innspill, tror 25 hk er god nok for meg, men siden jeg har en kortstamme motor, hadde jeg et håp om å bruke den. Vil det ikke gå ? 

 

Det vil gå, men det vil gå dårlig.

Tror lett du får solgt motoren og evt kan skaffe en med lang stamme i tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...