Eureka Startet 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2021 På motorbåten har det blitt kraftig rustfarge på kalesjevindu hvor dette ligger mot en kalesjebøyle. Er det flere som har erfart dette og har erfaring med å få det bort? Er det rust eller er det plasten som er svidd av solvarme ? Bøylen er i syrefast. På en senere innkjøpt kalesje fra båtprodusent, fulgte det med bøyler i alu. Vil alu bøyler gjøre at dette ikke skjer? Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Hei det er de syrefaste bøylene som brenner. Sett på borrelås med tøystykke mot bøylen, så er du kvitt problemet. Aluminiumsbøyler vil ikke dette skje. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Mao, plasten er ødelagt ? For det er som et litt tykt belegg. Sitér dette innlegget Link to post
LPH Svart 2.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2022 Fant du noe løsning på dette med fjerning av belegget? Har samme problemet på min kalesje Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2022 Hvis det er rust kan du prøve å syrevaske med 35% husholdningseddik. Plasten tåler det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 3.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2022 Det er en myte at syrefast stål ikke kan ruste. Dette er nok såkalt tildekningskorrosjon som lett kommer når stålet blir tildekket og samtidig fuktig. Jeg har det samme på båten min, men i litt mindre omfang foreløpig. Skal prøve med Eddik som Komodo foreslår. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Eureka Svart 3.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2022 Uten å forsøkt så hardt å få det bort, så er det nok plasten som er svidd pga kontakt med syrefaste stenger. Det ble kjøpt ny kalesje for 10 år siden og da fulgte det med alubøyler. Men vi fortsatte med syrefast… hadde vi brukt de nye stengene, hadde nok den nye kalesja blitt berga.. ris til egen bak og erfaring rikere. Sitér dette innlegget Link to post
haig Svart 3.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2022 Min erfaring er at det ikke er rust men plasten som smelter og blir brun, jeg har ikk klart og fjerne det med hverken eddik eller annet, nye vinduer og tildekking av bøylen som nevnt over er det som funker. Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 3.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2022 Det er også min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 Hei. Jeg har det samme problemet med min kalesje. Har nå bestillt nye vinduer, og har fått et tips om å sette på en tape i det området som treffer vinduene. Noen som har forsøkt dette og kan dele erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Samme hos meg. Brunfarget brent vindusplast, og bare på den siden av båten som vender mot sola i marinaen. Fikk satt inn nytt vindu da kalesjen fikk nye sømmer våres. Lurer nå på hvordan forhindre at det skjer igjen. Kanskje så enkelt som å sette på en kype eller to på stanga så plasten ikke legger seg helt inntil metallet . . ? Ifølge kalesjemakeren holder kalesjesømmer vanligvis i 7 år før de må fornyes. Hos meg var det nøyaktig syv år. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Førstefender Svart 20.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2024 https://www.biltema.no/bygg/vvs/rorinstallasjoner/rorisolasjon/rorisolasjon-rett-o-12-mm-2-m-2000050503?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI9ozmyKHqhgMVkBeiAx32_AtUEAQYASABEgICEPD_BwE Bare å klippe til, bør byttes ut annethvert år, smulderer opp med tid og stunder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.