Jump to content

Smart løsning på oppbevaring og rens av fisk

Båtjenta1

Recommended Posts

Hei

Vi ønsker tips til smarte løsninger for å unngå mest mulig søl ombord i båten når vi fisker. Båten vår er 19 fot og har en liten salong under tak i baugen. Den var strippet for all innredning når vi kjøpte den, så vi har hatt god plass til fiskekasser ombord. Men i år gjør vi båten mer praktisk og komfortabel til familien.Vi lager sitteplasser og litt nødvendig innredning for oppbevaring. 

Vi liker å lage ting selv, og unngår å kjøpe mest mulig. 

Vi fisker mye, og ser for oss å lage  ei enkel og renslig løsning for fangsten, til vi kommer i land. I tillegg lage et sløyebord som kan hektes på utsiden. Ønsker tips til hvordan andre har løst dette! 

Velkommen til forumet.

Koselig med damebesøk . . :smiley:

Jeg har sløyebrett som jeg fester på dollbordet. Jeg har laget meg en klemmeanordning, men festemetoden vil jo avhenge av forholdene.

Jeg bruker ubehandlet kryssfiner av furu, avstivet på undersiden. Det er kantet med furulister men har åpninger på utsiden så slo og dritt kan spyles til sjøs. Det er viktig at brettet ikke er for glatt. Jeg hadde en versjon laget av forskalingsplate, men det ble umulig glatt og dessuten veldig tungt. Saltvanns spylepupe er veldig praktisk å ha . . .

Til oppbevaring har jeg en fryseboks som går både på landstøm og båtstrøm. Men sånt blir vel lett for smått for dere nordpå . .  Men det funker bra i Oslofjorden hvor det ikke er snakk om kjempefangster . .

Hyggelig å høre at dere liker å lage ting selv . . . :thumbsup:

Det er mange med samme innstilling her på forumet.

IMG_8763.JPG.08c2b56f70cf71c9363f3a8e2848acca.JPG.ee16f443049c77c3c70957767f07d308.JPG

IMG_8766.JPG.a559b92395edab3a08b3d4d8c05e59c7.JPG.16ed16bef2ab34270e5197f87c534e35.JPG

IMG_8793.JPG.4ca3b3ac5f349593d14eacdad151f579.JPG.85cf35e0662c3980c039aaf68fb86ba5.JPG

IMG_8767.JPG.ff6f46db857a934a32424b99d59d2f7c.JPG.3429db3343ff276376446e99675985d9.JPG

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 6 timer siden:

Velkommen til forumet.

Koselig med damebesøk . . :smiley:

Jeg har sløyebrett som jeg fester på dollbordet. Jeg har laget meg en klemmeanordning, men festemetoden vil jo avhenge av forholdene.

Jeg bruker ubehandlet kryssfiner av furu, avstivet på undersiden. Det er kantet med furulister men har åpninger på utsiden så slo og dritt kan spyles til sjøs. Det er viktig at brettet ikke er for glatt. Jeg hadde en versjon laget av forskalingsplate, men det ble umulig glatt og dessuten veldig tungt. Saltvanns spylepupe er veldig praktisk å ha . . .

Til oppbevaring har jeg en fryseboks som går både på landstøm og båtstrøm. Men sånt blir vel lett for smått for dere nordpå . .  Men det funker bra i Oslofjorden hvor det ikke er snakk om kjempefangster . .

Hyggelig å høre at dere liker å lage ting selv . . . :thumbsup:

Det er mange med samme innstilling her 

Takk for tips og fine bilder, NilsPils?smart løsning du hadde under sløyebordet. Og det at det ikke bør være glatt, og ha lister rundt, er gode tips. Vi er ikke så avansert elektrisk i båten at fryseboks er en mulighet, men det trenger vi ikke heller. Du har forøvrig helt rett i at det måtte vært en stor fryser? 

Vi har pleid å ha en Gildebakke  ombord, til fisken, men det blir det en annen løsning på i år. Noe som ikke tar for mye plass. 

morpho79, murerbaljer er for brei. Det er omtrent som vi har brukt å ha. Har noen skittentøysbeholdere hjemme som er høy og smal, men de er ikke tett. Så ser etter noe lignende, uten hull. Er ikke sikkert vi finner noe sånt, men må jo prøve. Mange luringer som lager smarte løsninger på sånt, så er jeg heldig får jeg napp her?sløyebordet skal brukes til fileteringa også?(bortsett fra kveite og så stor fisk) 

Bruker ofte disse oppevaringsboksene med lokk av den sorte typen med orange lås som skal være uknuselig. Tror Europis har de. Åpne lokket litt, bløgg og slipp fisken ned, og i samme sekund klapper man lokket igjen, så blir det ikke noe blodsprut. Har vurdert å lage drenering i bunn med en  kuleventil, hurtigkobling og en slange ned i selvlensingen til båten, da er det enkelt å ha vann i kassen og tømme det ut, uten at man må plukke all fisken ut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...