Jump to content

Ekstern regulator med VP (Mitsubishi) 115A 12V dynamo?


hergum

Recommended Posts

Kanskje enklere å finne ut av hvorfor dynamoen ikke starter å lade?

 

Er det sånn å forstå at den starter å lade når du setter 12v på D+ og at den da lader normalt?

 

Hvilken motor er det snakk om?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 2 uker senere...

Når den starter å lade når det settes spenning på D+ skyldes dette feil på ladelampe (hvis det er ladelampe med glødepære) eller på motstanden som er montert i stedet for ladelampen. Om alt er i orden skal du måle noen volt spenning (omlag 4 V tror jeg) mellom D+ og B- med tenningen på før motoren starter. 

 

På vår D6 med samme dynamo er det en motstand som er klampet fast bak på dynamoen like ved D+ koblingen. En svart «kladas» på ledningen til D+. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ingen ladelampe, ingen motstand som jeg kan se, og jeg tror ledningen til D+ forsvinner inn i Volvo's svarte MDI-boks. 

 

Kanskje jeg kan lage meg en motstand fra D+ til starteren. Da tømmes ikke batteriet når motoren ikke er i gang, men motoren blir kanskje litt tyngre å starte siden den må dra på dynamoen med en gang. (Starter veldig lett i dag.)

Link to post

Om du ikke har ladelampe må det finnes en motstand et eller annet sted. Er det en koblingsboks el. på eller ved motoren?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det står en del ‘gøy’ om disse MDI-boksene rundt omkring:

 

http://nordkyndesign.com/engine-reliability-a-look-at-the-volvo-penta-mdi-black-box/

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f136/volvo-penta-mdi-black-box-recall-204871.html
 

Iflg den første linken så gir MDI-boksen et sekund med spenning til D+/61 etter oppstart for å starte lading. Dersom det er eneste feil og instrumenter ellers fønker greit må det la seg gjøre å lage denne funksjonen ganske enkelt utenom MDI-boksen (antar de hersens boksene er dyre..). Et relé som får styrestrøm fra starter-innslag og forer D+ via en motstand kan fort gjøre susen. Mener å huske at de originale motstandene til D4/D6 er 33 Ohm (sikkert noen som kan bekrefte). En 5W motstand burde holde, 10W er nok plenty: https://www.elfadistrelec.no/no/aksial-resistor-med-tradvikling-10w-33ohm-rnd-components-rnd-15510w33rj/p/30165860?q=Motstand+10W&pos=1&origPos=7&origPageSize=50&track=true

Link to post
Fantino skrev 1 minutt siden:

Mener å huske at de originale motstandene til D4/D6 er 33 Ohm (sikkert noen som kan bekrefte).

 

Dette tror jeg stemmer ganske godt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...