hergum Startet 20.Mai.2021 Del på Facebook Startet 20.Mai.2021 Den interne regulatoren på min VP dynamo har sluttet å virke. (Den leverer strøm om jeg manuelt setter strøm på børstene, men ellers ikke.) Kan jeg lodde ledninger på børstene og bruke en ekstern regulator? For eksempel Balmar mc-614? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 20.Mai.2021 Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 Selvfølgelig kan du det. Det er jo nettopp dette en ekstern regulator er beregnet for. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Mai.2021 Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 Kanskje enklere å finne ut av hvorfor dynamoen ikke starter å lade? Er det sånn å forstå at den starter å lade når du setter 12v på D+ og at den da lader normalt? Hvilken motor er det snakk om? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hergum Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Jo, det har du sannelig rett i. Når jeg starter motoren (D2-55) så er dynamoen like død som vanlig. Men med en kjapp gnist på D+ så starter ladingen som i gamledager! Betyr det at det er MDI-boksen som er gåen? Alt annet ser ut til å virke. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Har du en ladelampe i dashbordet? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Når den starter å lade når det settes spenning på D+ skyldes dette feil på ladelampe (hvis det er ladelampe med glødepære) eller på motstanden som er montert i stedet for ladelampen. Om alt er i orden skal du måle noen volt spenning (omlag 4 V tror jeg) mellom D+ og B- med tenningen på før motoren starter. På vår D6 med samme dynamo er det en motstand som er klampet fast bak på dynamoen like ved D+ koblingen. En svart «kladas» på ledningen til D+. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hergum Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Ingen ladelampe, ingen motstand som jeg kan se, og jeg tror ledningen til D+ forsvinner inn i Volvo's svarte MDI-boks. Kanskje jeg kan lage meg en motstand fra D+ til starteren. Da tømmes ikke batteriet når motoren ikke er i gang, men motoren blir kanskje litt tyngre å starte siden den må dra på dynamoen med en gang. (Starter veldig lett i dag.) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Om du ikke har ladelampe må det finnes en motstand et eller annet sted. Er det en koblingsboks el. på eller ved motoren? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hergum Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Ja, det er den svarte boksen jeg (og Volvo) kaller MDI. Fant denne skissen i manualen. Kontakten merket 61+ må jo være den samme som D+. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Kan denne boksen åpnes? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Det står en del ‘gøy’ om disse MDI-boksene rundt omkring: http://nordkyndesign.com/engine-reliability-a-look-at-the-volvo-penta-mdi-black-box/ https://www.cruisersforum.com/forums/f136/volvo-penta-mdi-black-box-recall-204871.html Iflg den første linken så gir MDI-boksen et sekund med spenning til D+/61 etter oppstart for å starte lading. Dersom det er eneste feil og instrumenter ellers fønker greit må det la seg gjøre å lage denne funksjonen ganske enkelt utenom MDI-boksen (antar de hersens boksene er dyre..). Et relé som får styrestrøm fra starter-innslag og forer D+ via en motstand kan fort gjøre susen. Mener å huske at de originale motstandene til D4/D6 er 33 Ohm (sikkert noen som kan bekrefte). En 5W motstand burde holde, 10W er nok plenty: https://www.elfadistrelec.no/no/aksial-resistor-med-tradvikling-10w-33ohm-rnd-components-rnd-15510w33rj/p/30165860?q=Motstand+10W&pos=1&origPos=7&origPageSize=50&track=true Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Fantino skrev 1 minutt siden: Mener å huske at de originale motstandene til D4/D6 er 33 Ohm (sikkert noen som kan bekrefte). Dette tror jeg stemmer ganske godt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.