Jump to content

Fremgangsmåte for nytt tak..


vikers

Recommended Posts

Holder som kjent på med å lage nytt tak utvendig på mellomkabin og akterkabin på Furuholmen 30. Har nå hentet 160 lm av 45x6 mm sibirk lerk - har flere xfiner på 122 x 244 og skal lime stavene på fineren.

 

For meg ser det enkleste ut å lage hele plater, for så å tilpasse dette til takene til våren. Det ligger et tynt belegg på 15 mm xfiner der idag, og mine xfiner er bare på 4 mm, så dette skal kunne bøyes lett på plass på topp av det som ligger der idag.

 

Platen på mellomkabinen må deles i to - noe jeg gjør midt på (altså fra midtvinduet i førerkabin og forover) hvor det også er en lufteluke.

 

Hadde her tenkt å skru fast platene med skruer mellom stavene (i natesporet) - samt lime langs ytterkantene med P400 eller noe slikt.

 

Blir dette en riktig fremgangsmåte?

 

Her læres det mens man går. :cool:

 

 

Har også sett endel fine trebåter - bl. a. Majoli`s - som har mørkt dollbord og "midtstolpe", mens resten av dekket er lyst. Hva mener dere om dette - hva blir finest her - har jo ikke så store dekket, og takene tror jeg må være mahognyfarget hele veien.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :smiley:

 

Spenende med noe nytt treverk ja!

Hvis du spør om mening anng mønster, så ville jeg iallefall ikke hatt noe mørkt på hyttetaket i det hele tatt.

Jeg tror det ville blitt renest og penest med kun lerk. men laget en litt bredere i midten og en innramming langs kantene . Men dette er jo en smakssak, på majali vurderte jeg lerk på hyttetaket også, men syntes at det så litt "rotete" ut. Så jeg falt ned på det å ha det hvitt som orginalt. Men jeg prøvela mange staver for å vurdere det. og med mahogny midtfisk på hyttetaket ( som strengt tatt ikke har noe der å gjøre) så ble det bare rot.

 

jeg limte fast mine plater av kryss fineer med epoxy først og så tilpasset jeg alle stavene etterpå. Hvis du lager en hel plate (som sikkert lar seg forme) så ville jeg limt den fast med epoxy, tec7 eller noe over hele flaten. Hvis ikke tror jeg du lett får små luftlommer hvor fukttighet kan komme til og lage krøll...

 

Det var nå min mening

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :smiley:

 

Spenende med noe nytt treverk ja!

Hvis du spør om mening anng mønster, så ville jeg iallefall ikke hatt noe mørkt på hyttetaket i det hele tatt.

Jeg tror det ville blitt renest og penest med kun lerk. men laget en litt bredere i midten og en innramming langs kantene . Men dette er jo en smakssak, på majali vurderte jeg lerk på hyttetaket også, men syntes at det så litt "rotete" ut. Så jeg falt ned på det å ha det hvitt som orginalt. Men jeg prøvela mange staver for å vurdere det. og med mahogny midtfisk på hyttetaket ( som strengt tatt ikke har noe der å gjøre) så ble det bare rot.

 

jeg limte fast mine plater av kryss fineer med epoxy først og så tilpasset jeg alle stavene etterpå. Hvis du lager en hel plate (som sikkert lar seg forme) så ville jeg limt den fast med epoxy, tec7 eller noe over hele flaten. Hvis ikke tror jeg du lett får små luftlommer hvor fukttighet kan komme til og lage krøll...

 

Det var nå min mening

Din mening veier tungt. :)

Det er jo bare å se på båten din for å forstå at det kan lønne seg å høre.

 

Jeg tror jeg lager hele plater og så tilpasser dette til taket i etterkant. Vil gjøre som du sier og hel-lime platene. Når det gjelder mørkt på taket, så mente jeg her at jeg skal mahognybeise lerken, og vil derfor ha samme farge over hele taket. Vil lage til en kant og midtfisk i dobbel bredde på forkabin.

 

På dekket blir det kantbord og midtfisk i mahognyfarge, og ravilakkede staver (lyse) i mellom dette ( som deg).

 

Takk for råd!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...