Jump to content

Trimplan / akterplan som smeller - kan noe gjøres?


Alias_Knagg

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Polar 20 i vinter som har et "trimplan" slik som i denne Finn annonsen.

 

130380361_Screenshotfrom2021-05-2017-30-59.png.666fd506d5990a17edb0dcbdb583fa2b.png

 

Det som overrasket meg når båten kom på vannet var hvordan denne plata lager noen voldsomme smell når vannet skvulper rundt den.

Når hekken vipper opp blir oversiden vannfri, og når den vipper ned igjen så plasker den vannet ut rundt seg, og så klasker det tilbake mot skrogsiden.

Det er noe med måten luften fanges mellom skroget og platen som gjør at dette virkelig smeller.

Det er ingen andre båter i marinaen som lager i nærheten av så mye støy når bølgene er "riktige".

Jeg er også litt spent på hvordan dette kan bli om vi skal overnatte i båten noen gang...

 

Båten er på sjøen, så jeg får ikke gjort så mye med det nå, men jeg er fristet til å ta noen grep til høsten.

Jeg tenker at en serie huller i platen på f.eks 5cm inne ved skroget, kunne "punktere" denne støyen uten å ødelegge effekten som platen skal ha når båten er i fart.

 

Nysgjerrig på om noen her har erfaring eller tanker rundt dette?

 

Redigert av Alias_Knagg (see edit history)

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

@Styx

Du kan se den lenkede tråden for noe mer diskusjon rundt temaet, og en liten video :-)

 

https://baatplassen.no/i/topic/94198-tråden-om-polar-2022-snekkene/?do=findComment&comment=2304234

 

Redigert av Alias_Knagg (see edit history)

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...