Jump to content

Johnson 70hk går ikke på tomgang, stopper

Quattro

Recommended Posts

Min Johnson 70hk fra 2000, begynte å gå dårlig på tomgang og stopper. 
motoren har noe som heter quick start, det menes med at motor øker turtallet frem til motor blir varmere og deretter reduseres turtallet. Når turtallet reduseres da går motor hardere/kutter en sylinder. 

- ny powerpack
-nye plugger
- har nå byttet coil på syl. 2 og 3 (midten og nederst) 

- renset forgassere 3 ganger flotør ligger på 18mm på alle 3

- byttet bensinpumpe til vanlig( ikke VRO lengre)

- sjekket kompresjon 8,6bar på øverste og midten og 8bar på nederst (kald motor)

- sjekket reedventiler.

nederst plugg er helt rein, ser ut som denne ikke antenner ? 

17AFE3FA-B232-4B00-B7B1-5BBFC83A468B.jpeg.ee945a7cb1d8d74f92e3ff1353b9480f.jpeg

her kommer plugger fra di to øverste

8C14DE79-1ED4-45B8-A496-AC35D9D28650.jpeg.6913a92abdb1ce9c34be22440fd94f81.jpeg1BC80263-B0C6-4541-9323-88FDF254BA6C.jpeg.164cd140d7362027c0ca11e4540cb126.jpeg

bilder av reedventiler

36CBBEC5-8E1C-4F46-A46E-8CFFE1BE00EF.jpeg.811f8748495eb268ceecc593cf7d4f8a.jpeg7B14FAA1-BFCA-47CC-9DD7-2268387E17A9.jpeg.277653af148950ba66a8e10fb8d5ac17.jpegE81B58CF-0615-4C14-A61D-FE4C94113D0A.jpeg.57e961d2cf0efd9dc678bd5f9c050202.jpeg

Nederst sylinder er fylt med bensin. Bilde tatt etter å prøvd å justere litt på flottør. Den er nå stilt tilbake der den sto. 

1F84E4E2-9BBA-4288-8B7B-78E8ECC695FD.jpeg.3ef3edc5d9877c82456354bfea0c865e.jpeg

håper noen har noen gode tips eller vet hva dette kan være:) 

Mvh frustrert gutt som er veldig klar for båtsesongen

Redigert av Quattro (see edit history)
Quattro skrev 1 time siden:

Det er helt korrekt, beklager dette ble ikke tatt med. Men ny power pack er prøvd uten hell

Sorry, overså det i den første posten. 

Da går vi videre:

har du sjekket pluggledningene? De originale har en tendens til å ruste i disse spiralene inne i gummihettene noe som gjør at de ikke funker særlig på lavt turtall.

Og så er det en grunninnstilling på forgasserstagene som er viktig, egen prosedyre på det. Tomgang og kaldstart påvirkes kun av tenningspunkt, gasserne er statiske, dvs ingen innstilling utenom lufteskruene. Er stag og luftskruene justert? Om noen har skrudd disse for hardt til så kan setet til skruen være ødelagt noe som kan gi problemer med tomgang

xr4ti skrev 12 minutter siden:

Sorry, overså det i den første posten. 

Da går vi videre:

har du sjekket pluggledningene? De originale har en tendens til å ruste i disse spiralene inne i gummihettene noe som gjør at de ikke funker særlig på lavt turtall.

Og så er det en grunninnstilling på forgasserstagene som er viktig, egen prosedyre på det. Tomgang og kaldstart påvirkes kun av tenningspunkt, gasserne er statiske, dvs ingen innstilling utenom lufteskruene. Er stag og luftskruene justert? Om noen har skrudd disse for hardt til så kan setet til skruen være ødelagt noe som kan gi problemer med tomgang

Har sjekket pluggledning visuelt inni hetta, der ser det ok ut. 
Men det går an å ta av plugghetta for å kontrollere grundigere ? 

har ikke justert på noen stag eller lufteskrue. Bare demontert faste dyser i forgasser, disse er ikke skrudd hardt til. 
lufteskrue er den som er på utsiden og på siden ? 

Byttet alle tre pluggledninger uten hell. 
di siste gangene nå så har den ikke ville starte, bare kinner og kinner. 
syns dette er veldig rart at alt skjedde i år. Fungerte veldig fint i fjor, lettstartet og fint. Men nå så går den ikke k det hele tatt :-/

En opplysning som ikke kom med i hår var at det har også rent mye olje ut av eksos 

A0D81088-ABFD-4489-A367-602C66846F55.jpeg.2a299d0082f94dff137cdaac6741d194.jpeg

Nå starter ikke min i det heletatt, men gjorde det før. 
mistenker stator er defekt(?) 

for å sjekke brudd i denne, så kan man måle motstanden igjennom di guleledningene ? Er tallet høyt eller OL

så er det brudd/ defekt stator ? 
får man sjekket dette korrekt uten DVA adapter?
får ikke sjekket gnist føre tirsdag da det er hellig dag i morgen.

Bare for å ha spurt, har du sjekket at du får gnist? Den maskinen der skal vel ha bensin og gnist så går den. Og med en våt sylinder får den åpenbart bensin? Skru ut pluggene og kinn med  de ute og se at det faktisk kommer gnist på alle, spesielt den du sier er full av ubrent bensin... har du gnist på alle så hadde jeg kjørt den noen runder på startgass for å tømme den sylinderen som er våt. Pluggene må ha kontakt med gods for å tenne, sett f.eks en startkabel rundt pluggen og på en ulakkert flate på blokka.. 

Gnisten må jeg få sjekket i morgen. Våt sylinder bekrefter at den får bensin. Pluggen ser "tørr" ut på sylinder 3 ( nederst) som da tyder på at denne ikke antenner. 

Den startet tidligere men stoppet da turtallet gikk ned fra QuickStart. Nå starter den ikke i det hele tatt. Pluggene er nye i år, men skal få sjekket di på nytt i morgen. 

Alt tyder på null gnist på den nederste, så få orden på det først som sist. Den kan sikkert gå veldig fint med litt turtall på 2 av 3 sylindre. Dobbelsjekk at plugghettene står i riktig rekkefølge. Hvis den startet tidligere og du har byttet hette mellom syl 1. Og 2 i vannvare forklarer det hvorfor den ikke går nå... ?

Har nå sjekket gnist. Er gnist på alle tre pluggene og plugghettene fra power pack ser ut til å være plassert riktig. 
da jeg sjekket for gnist så spruta det bensin ut av sylinder 3(nederst)

så regner med denne ble tømt. 
Men fant ut at jeg kan kinne motor uten dødmannsknapp? Man skal vell ikke kunne få satt på tenning og kinnet uten ? Kan dette være synderen ? 

Kom en skritt nærmere nå i kveld, byttet en bensinslange og hører motor er mer villig og blæra blir hard etter pumping. Men pumper jeg litt mer så renner bensin ut av forgassere. Det er et tegn på flotør ikke stenger riktig ? Flottøren må da justeres mer åpning ?( større åpning på flotør når den henger ned)
mine er nå på 18-12-18mm

Jippi !! I dag startet den igjen !

men den går fortsatt ikke ordentlig på tomgang, kan dette være at jeg bare kan justere flottøren på forgasserene ? 
jeg pumpa på blæra forså å holde den vannrett opp og ned, da starta den på første ! 
kan det være blæra som er dårlig ? 

da motor kveles nesten i midt i filmen to ganger er når jeg trykker på blæra. 
Jeg ruser også motor på turtallet for at motor skal kunne gå, på slutten setter jeg den ned til tomgang og motor kveles/stopper

Prøv å hold den i gang en stund eller sjøsett og kjør den litt hardt. Med det rukkelet i den nederste sylinderen kan det vær den kommer seg når du får brent det skikkelig vekk. Får du god temp i den og den fremdeles ikke virker som den skal kan du utelukke auto choke osv. Flotørene skal egentlig ikke ha noe med tomgangen å gjøre. Tømmer forgasseren mye fortere med høyere turtall?? Bytt blæra hvis du er usikker på den. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...