Jump to content

Hvordan Koble sammen 2x50 w solcellepanel til mppt regulator fra biltema

Jomes

Recommended Posts

Hei. Har kjøpt meg enda et panel 50 watt fra biltema da jeg har vært fornøyd med det. Så nå har jeg kjøpt nr 2. Mppt regulatoren er også fra biltema , fornøyd med den også . Hvordan koble disse to panelene sammen nå for beste effekt ? Legger ved spesifikasjoner på panel og regulator.

Vil også ha en sikring mellom regulator og batteri , hvor stor sikring må jeg ha?

Screenshot_20210520-233914_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210520-234100_Drive.jpg

Screenshot_20210520-234520_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210520-234527_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210520-233830_Samsung Internet.jpg

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Jeg parallellkoplet mine to 50W solcellepaneler, fordi det gjør at systemet er mindre sårbart for skygge på det ene panelet. Jeg har bare en PWM-regulator, men jeg tror dette påvirker MPPT-regulatorer også. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

De to panelene står ved siden av hverandre og peker mot samme himmelretting . Jeg leste en plass at diskusjonen er stor vedr parallell vs seriekobling.  Jeg aner ikke hva som er best. Tenkte å ha en kabel fra hvert panel som kobles sammen da på regulatoren 

Familiesnekke skrev 1 minutt siden:

Du trenger egentlig ikke regulator #2. Jeg ville gjort som @Grand Banks jr foreslår; parallellkoble panelene på én regulator.

Så kan du levere tilbake den andre regulatoren, og kjøpe noe annet gøy :giggle:

Jeg skrev nok feil. Jeg har kun 1 regulator ?

Diskusjonen er stor ja, og det beste svaret får du med å teste selv. Hvis du fører begge kablene helt frem til regulator så er det jo relativt enkelt å teste.

Jeg har ett panel på hver side av luken i dekket. Det kan derfor komme skygge på ett og ikke på det andre, og dermed valgte jeg parallellkobling. Der gav langt lavere tap ved delvis skygge på ett panel. 

Hvis det kan tenkes at du kan få skygge fra mast, lanternemast eller liknende så heller jeg mot parallell. Hvis ikke, så er det bare å teste i vei. ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Hvis det er langt kabelstrekk mellom paneler og regulator så kan du få lavere tap i kablene ved å seriekople, men da må du seriekople ute ved panelene og ha regulator ganske nær batteriene som lades.

Dere som har greie på det her. Hvis dere ser på spesifikasjoner på panelet og på regulatoren , tåler regulatoren hvis jeg seriekobler panelene? Andre hensyn jeg bør ta hvis jeg seriekobler? Hvor stor sikring bør jeg ha mellom regulator og batterier?  Jeg har 2 x 110 A som skal lades , og jeg trur jeg brukte 4,5 kvadrat kabel mellom panel og regulator. Greit?  Fra regulator til batteriet går det vanlig 220 V kabel , typisk lampettkabel. 

Min forståelse: Maks inngangsspenning på regulatoren din er 150 volt. Panelet gir 19.4 v closed circuit som jeg tipper er rundt 22 volt open (tidspunktet du kobler panelene sammen med regulatoren). Dette ganger 2 er

under 150 volt. 

10 A sikring er flott. 

Lampettledning fra regulator til batteri funker hvis ledningen er kort, men ville brukt 4.5 kabelen hele veien. 

Redigert av snekkerbod (see edit history)

Lengden mellom solcellepaneler og regulatorer påvirker anbefalt tykkelse, det samme lengden mellom  regulator og batterier. 

Jeg bruker 6mm2 mellom regulator og batterier. Lengde ca 6 meter. Dette for å unngå for mye spenningsfall. 

Hvis du ikke får skygge på panelene hadde jeg valgt seriekopling der en leder går direkte fra det ene til det andre panelet, og da 2 ledere som går til regulatoren. Og da hadde jeg plassert regulator så nær batteriet som mulig.

Takk for alle svar . Nå er det koblet .  Kabler fra solcellepanel er ca 2,3 meter lang , brukt 6mm2 ledning og 7,5 amper sikring mellom panel og regulator.  Mellom regulator og batterier er det ca 1,5 meter , har brukt 6mm2 kabel , også mellom batterier og regulator har jeg brukt 10 A sikring.  Jeg bruker kraftige klyper til batteriene slik at jeg eventuellt kan lade noen andre batterier ved behov.

Jomes skrev 34 minutter siden:

Jeg bruker kraftige klyper til batteriene slik at jeg eventuellt kan lade noen andre batterier ved behov.

De fleste (alle) regulatorer jeg har vært borti må IKKE koples fra batteriet så lenge det er lading fra solcellepanelene. Til info. Jeg har derfor skrudd ledningene permanent fast i forbruksbatteriene, og har et skillerelé som kopler inn startbatteriet når forbruksbatteriene nærmer seg fulle (over 13,3 V spenning fra regulator).

(Jeg har ikke sikring mellom paneler og regulator.)

Tverrsnittene er veldig bra mtp lengder ?

Hva ble det til? Parallell- eller seriekopling?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Det blei parallell.  Prøver med det en periode ? kjenner jeg meg selv rett prøver jeg nok å seriekoble etterhvert også. Jeg har et skillerele jeg også i banken min. Men hvordan er det under drift når en lader banken både fra dynamo og solceller samtidig? Tåler dynamo, regulator , batterier det?

Grand Banks jr skrev 39 minutter siden:

De fleste (alle) regulatorer jeg har vært borti må IKKE koples fra batteriet så lenge det er lading fra solcellepanelene. Til info. Jeg har derfor skrudd ledningene permanent fast i forbruksbatteriene, og har et skillerelé som kopler inn startbatteriet når forbruksbatteriene nærmer seg fulle (over 13,3 V spenning fra regulator).

(Jeg har ikke sikring mellom paneler og regulator.)

Tverrsnittene er veldig bra mtp lengder ?

Hva ble det til? Parallell- eller seriekopling?

Det blei parallell.  Prøver med det en periode ? kjenner jeg meg selv rett prøver jeg nok å seriekoble etterhvert også. Jeg har et skillerele jeg også i banken min. Men hvordan er det under drift når en lader banken både fra dynamo og solceller samtidig? Tåler dynamo, regulator , batterier det?

Dynamoen lader som regel med 14,4V og det er mer enn jeg tror min regulator lader med. Batteriene tar ikke skade av det. 

Vil også anta at regulatoren kutter lading når dynamo lader, for da er Volt så høy, og regulator skal ikke skades av dynamo.

Skillerele er som regel montert slik stedet går fra startbatteri til forbruk. Jeg har snudd det, og også har dynamo mot forbruk. Etter råd her inne. ?

• 1 år senere...
Jomes skrev On 21.5.2021 at 14.05:

Det blei parallell.  Prøver med det en periode ? kjenner jeg meg selv rett prøver jeg nok å seriekoble etterhvert også.

Ble det bra? Testet du ut seriekopling også?

Noe forskjell hvis det ene panelet sto i skyggen og den andre i sola?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...