Jump to content

Optimalt batteri til en Sleipner SE-100 baugthruster

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Jeg har brukt en del tid, tankevirksomhet og kr på å oppgradere forbruksbanken min i båten de siste ukene, ref Lithium tråden jeg har hatt gående (prosjektet er ferdig!). Når jeg først er igang med oppgradering av 12V anlegget, så er oppmerksomheten min nå rettet mot thrusterbatteriet.

Etter svært mye pes i 2017 med motorhavari (D4-300), girtrøbbel og en baugthruster som ikke fungerte ordentlig, så ble det byttet batteri til den ila vinteren 2017/2018. Det er et AGM batteri - husker desverre ikke spekken på det, men da jeg tittet på det ifjor, så reflekterte jeg over at det ikke var optimalt. Jeg tror byttet var et litt sånn "hui og hast" prosjekt rett før sjøsetting i 2018.

Det er en batterikasse ved thrusteren som er ganske stor, men helt åpen, dog med ganske mye plass til et "langt" batteri. Det er ikke plass til to "korte" batterier der. Jeg er klar over at batteri til en thruster skal gi mest mulig strøm.

Spørsmålet derfor er som tittelen beskriver, hva bør jeg se etter for et mest mulig optimalt batteri som gir thrusteren min de musklene den fortjener ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

I den forrige båten hadde jeg 2x 115, bly syre, det gav 2 x 750EN i  "start kapasitet" og fungerte topp til SE100, litt overkill, men bedre det. Hadde såpass kapasitet at jeg lot pakka også serve noe forbruk, lading av mobil etc.

Exide 115ah er ganske smale og høye, kanskje du får to på tvers i kassa? eller 2 etterhverandre

Med 2 batterier for du dobblet CCA(EN) istede for feks et batteri på 180ah med typisk 1000cca

Redigert av Førstefender (see edit history)

Takk for innspill. Er ute etter det aller beste markedet kan tilby!

Så.... Hva slags batteri bør stå på handlelappen min og i hvilken butikk får jeg bestilt det i ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

https://seatronic.no/optima-yellowtop-75a-start-forbruksbatteri

Jeg bruker dette på min se 100 hekktruster. Nå står ikke det alene, da det er forbundet via 95kv kabler til 2*92Ah startbatteri og et 50Ah baugtrusterbatt. Virker å fungere godt hos meg, uten at jeg har målt spenning. Kjører greit begge trustere og snur 360 grader uten at jeg kan merke noe brems. Hva er målene på kassa du har da? 

Optima red eller blue top, går vel for være det dyreste og beste, men har "bare" 815EN, rett over kravet til en SE100, men 815 er syke tall til et 50ah batteri. Jeg ville i tilfelle hatt 2..

Blysyre gis mest "bang for your buck" og har enkel lade karakterstikk, jeg var som sagt fornøyd med Sønnak Exide 115ah x2.

Hei, jeg har SE100 og dette AGM Startbatteriet, tror jeg:

https://www.thansen.no/bil/bildeler/universaldeler/bilbatterier/startbatteri-ek1050-start-stop-agm-exide/n11976/pn345618

Jeg tror det er noe av det kraftigste du får til personbil.

Jeg har korte og kraftige kabler; batteriet står kanskje 50cm fra baugtruster.

Dette funker som snus for meg, men jeg kjører ikke så mye sidelengs. Jeg har forsøkt en 360 en gang; bare for å prøve leketøyet, og det gikk jo fint :giggle:

Hvis du har veldig lang batterikasse, så kan du jo sette inn AGM dual batteri i lastebil-størrelse; da blir det heftige saker, og dyrt:

https://www.felleskjopet.no/maskin-og-redskap/maskinrekvisita/tilbehoer-og-rekvisita/startbatterier-og-ladere/marine-og-fritid/batteri-240ah-dual-agm-32971712

Da kan du sikkert ta noen runder, til alle ombord kaster opp, før det blir tomt…

Redigert av Familiesnekke (see edit history)

Jeg hadde allerede 2 stk åpne semitraction til forbruk da jeg kjøpte en SE 60 truster. Jeg la 95mm² kabler til trusteren 3 - 4 meter hver vei og det funker som et skudd, ingen endring på ladeopplegg. Batteriene er hver på 140Ah og CCA 1000A hver. Men jeg har snekke med maksfart på 7 knop så batteriene er lite mekanisk utsatt. Men 2000A CCA er jo greit!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Et eller annet startbatteri som gir høy CCA. Hulda har startbatteri beregnet for lastebil, ca. 170 Ah. Kan et slikt batteri overleve som startbatteri i eks. hjullaster, overlever det også i baugen på en båt. Funker som et skudd. Forventet levetid på batteriet, minst 10 år.

Korreksjon, batteriet mitt er på 150 Ah og gir 1000 A. Montert 15.09.2013.

Ble nysgjerrig på Otima. Sjekket hos Tahsen. RedTop 50 Ah gir 850 A. AGM. Ca. 2500 kroner. Baugpropellen min er en Sleipner 95. Sikringen er 400 A. Motoren trekker altså vesentlig mindre enn 400 A. Det batteriet jeg har nå, betalte jeg vel 1800 kroner for. Batteriet mitt driver også ankerwinchen. Derfor trenger jeg Ah. Og for å matche batteriet mitt, trenger jeg tre stk RedTop. Så for 7500 kroner får jeg noe som matcher batteriet mitt. Med en CCA som elektromotorene ikke kan absorbere. Og så holder de i mer enn 30 år, iflg. reklamen. Det er et eller annet her jeg ikke forstår.

Redigert av Hulda (see edit history)

75Ah Optima har 975A CCA. De er bare 165mm brede. Slik jeg har de, sammenkoblet med startbank, ser det ut til å holde fint med et på se100. Stående alene, ville jeg nok hatt to. I en hurtiggående båt hvor vekt betyr noe og ting blir vektløs i motsjø, ville jeg holdt meg til Optima. Batterier fremme må festes godt. Du vill ikke gi så tunge gjenstander en mm å jobbe på når du går i motsjø.@dennrickhar, utfra ombyggingen, støtte av to dynamoer, og muligens sammenkoblet med startbank, så vil tro ett 75Ah skulle holde. Om det er adskilt fra startbank, ville jeg nok hatt to. 

Mange gode innspill her. Typisk at jeg ikke har dimensjonene her nå på batterikassa. På Sleipner sine hjemmesider, så står det litt om "Min. Battery CCA", ref bildet under. Antar at det i parentes henviser til en standard.

Eksempelvis vil da lastebilbatteriet som @Familiesnekke linket til over gi 1200 CCA (EN), og ikke møte kravet fra Sleipner (Exide Dual AGM EP2100) som er på 1320 CCA (EN) ? Eller misforstår jeg noe med den sammenlikningen ? 

Ellers har jo @Lars H. en kraftpakke, later det til med 2000 CCA på sin konfigurasjon. @Gullfisk er vel inne på noe av det samme - velge to batterier. Det blir litt mer krevende mht plass, og jeg må sikkert snekre litt. Men det kan jo gå - kanskje. 

image.png.19996c7d02149e6d1a44c8f06a9504f8.png

dennrick skrev for 13 timer siden:

Takk for innspill. Er ute etter det aller beste markedet kan tilby!

Svaret på dette spørsmålet tror jeg må bli Lithium. Blybatterier blir aldri ideelt til trusterdrift av den grunn at det uungåelige spenningsfallet gjør at du aldri vil klare å opprettholde mer enn 12V på trusteren. Med lithium kan du kanskje klare 12-14V på motoren under drift, det vil gi deg en helt annen effekt. Det er jo en tråd her inn av en kar som har gjort nettopp dette. 

Men hvis du først skal gå for bly må du overdimensjonere kraftig ut over Sleipners anbefaling på CCA. Merk at årsaken til at skyvekraft (effekt) blir oppgitt ved 10,5V er at ingen i praksis klarer å holde 12V på motoren over en viss tid, f.eks. 2-30s. Spenningen er derfor et kompromiss. Det ideelle, som du jo etterspør, er at man klarer å holde mer enn 12V på motoren under drift. Merk også at CCA EN er en standard for å oppgi hvor mye strøm batteriet kan levere i 10 sekunder når det tappes helt ned til 7,2V, en spenning som er helt uegnet for trusterdrift. Du kan derfor ikke se blindt på CCA-verdien og tro at dette er en strøm du kan forsyne trusteren med. Det er årsaken til at Sleipner anbefaler mye høyere CCA-verdi enn den strømmen trusteren er oppgitt til å trekke. I kjelleren hos Sleipner har de et testbasseng og en diger trafo som forsyner trusterene med strøm. Her får de testet trusterene under forhold man i praksis ikke klarer å opprettholde i en båt. 

Jeg forstår det med spenningen, men har ikke @Huldarett i at 1) Lithium ikke er så godt egnet til forsyning av mye strøm og 2) at man isåfall må ha flere batterier? Det kan jo bli dyrt. Det du skriver om bly @Komodotaler vel for minst to batterier for å overlevere på CCA krav? Det er jo egentlig litt interessant dersom ett batteri ikke kan gjøre jobben. Jeg ble dog litt nysgjerrig på dette batteriet: 

Jeg har funnet frem et par bilder av batteriet jeg har idag. Det er et Exide AGM EM1000 50 Ah CCA 800. Det er 265mm langt. Originalt satt det er Banner Powerbull der som jeg tror var på 95Ah og 780 CCA. Det var 356mm langt. Kablingen later til å være bra.

Skal i båten imorgen. Må sjekke nærmere hva jeg egentlig kan få plass til. Samtidig går det en del kabling fra motorrommet dit som jeg må sjekke nærmere. CT Marine gjorde også en justering når de innstallerte Lithium banken min. Det må jeg undersøke nærmere.

Idag har jeg forresten lest alt hva internett kan tilby av batteriforhandlere. Maken til unavigerbar "skjærgård" har jeg ikke vært borti.

IMG_1272.jpeg

IMG_2200.jpeg

Redigert av dennrick (see edit history)

Jeg er redd for, hr. @dennrick, at jeg har gitt litt feilaktig info. Baugbatteriet er dette:

731501075_Huldamars2015011.jpg.ea02400ea57624ba27fe201bd3b3aeb7.jpg

Men når baugpropellen brukes kommer også disse inn:

2100969123_Huldabatteriermars2015013.jpg.a74f89273a0e923a525502a9cedfdd4b.jpg

Og da stiller jeg med 3600 A (EN). Riktignok er det noe avstand mellom batteripakken underst, men det går to 95 kvadrat kabler av ypperste kvalitet mellom batteripakkene. Baugbatteriet alene er egentlig beregnet på å kunne trekke inn ankerkjettingen. Om det skulle være slik at vi skulle ha behov for å forlate en ankring for seil, uten bruk av motor. Etter som årene siger på, forekommer den slags øvelser stadig mindre aktuelt. 

I en Bavaria 38 AC(seilbåt) har jeg et Optima Yellowtop 75 Ah forut med 70 cm 50 kvadr kabel til baugpropellen,  koblet sammen med et Biltema "Yellowtop" AGM startbatteri ca 5 akterover med 100 kvadr kabler. Baugpropell(SE 80) og 2 wincher  a' 1000 w + start går på disse. 2 x 125 Skanbatt  LifePo4 forbruk og en Valeo 65 A generator. Disse lades via en Sterling ProSplit ladeskiller. 2 Sunbeam solcellepaneler 'a 85 W kun til forbruk via en MPPT reg. Landstrømslader ( Norcharger 45 A) justert uten puls- og "alt annet" i bruk ca to timer pr. sesong, kun til forbruk. Virket fortreffelig flere år.

• 1 måned senere...

Det er vel da Sønnak Exide EM1000 jeg har til thrusteren nå. 800 CCA (EN) og 50 Ah. Foruten litt lav CCA (i mott hode), så er det kapasiteten på 50 Ah jeg har lurt litt på - er ikke det litt lite ? Det er et AGM batteri. Det har nok fått dårlig behandling av opprinnelig lader som ikke var justert til AGM. Nå har det en ny Victron lader som behandler det riktig. Men kanskje for sent ?

Vi er offroad idag, og etter fortøyning der vi slapp opp for fendere mot fjellet, så besluttet matrosen og jeg å forhale båten 5 meter der jeg brukte thrusteren uten at jeg hadde motorene igang. Det gikk ikke veldig lang tid før thrusteren mistet pusten. Kanskje maks 20 sek kjøring - støtvis i noen få sekunder av gangen.

Jeg forstår at thrusteren trekker mye strøm - kan det være den naturlige forklaringen, eller har jeg endelig funnet meg enda et batteriprosjekt ?:lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...