Jump to content

Optimalt batteri til en Sleipner SE-100 baugthruster

dennrick

Recommended Posts

• 3 uker senere...

Jeg har fortsatt ikke gjort noe med batteriet. Det har fungert. Og det fungerer sikkert til det ikke fungerer lengre.

Dersom jeg kjører baugthruster på 8.4hk (6.178kW), så blir det 588A ved antatt 10.5V (batteriet klarer ikke å holde 12V spenning). Det har en CCA på 800(EN). Kapasiteten til batteriet er på 50 Ah. Blir 300A minutter/588A riktig? Tilsvarer at jeg da tømmer batteriet på litt over 30 sekunder?

Er det ikke altfor lite med 50Ah på et thruster batteri ? Jeg vet ikke hvordan det med å ha to motorer igang som begge forsyner thruster fungerer opp imot regnestykket over.

Noen tanker om dette fra dere?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Regnefeil, 50Ah = 3000A minutter, ikke 300.

Så batteriet holder teoretisk i 5 minutter. Men så kommer ting som Peukert-koeffisient inn i bildet. Et batteri som selges som 50Ah, can levere 50Ah ved et konstant strømuttak på 2.5 A (C/20). Dersopm du trekker 500 A fra samme batteriet, blir kapasiteten mye mindre enn 50Ah.  Dessuten skal et blybatteri helst ikke utlades mer en 50%. Så jeg kan tenke meg at du har maksimalt ett minutt med thrusting tilgjengelig fra dette batteriet.

Takk for korreksjon @Vestkystseiler. Selvsagt er 50x60 = 3000 :smiley:

Da lurer jeg faktisk på om jeg burde bytte batteriet før båtferien begynner mandag, evt ila av ferien. I innlegget mitt over, så kjørte jeg thrusteren litt støtvis (jeg anslo 20 sek over) under en forhaling i uthavn med fjernkontrollen uten motorene igang. Da hørte jeg at den begynte å gå veldig dårlig. Denne oppførselen stemte noenlunde med det du skriver over, men da med regnefeil.

Det skal vel holde lengre enn 20s når vi nå har regnet korrekt. Så tittet jeg på tabellen over igjen, og der står det noe som heter "nominal current draw" som er oppgitt til 740A. Jeg googlet litt, men skjønner at jeg har mye å lære her...

Snakket med Jarlsø marina (VP), og det batteriet jeg har er noe de selger i bøtter og spann, og var visstnok det de anbefalte. Jeg syntes fortsatt 50 Ah virker "lite":confused:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

11 minutes ago, oberst1 said:

I min verden en fordel å unngå Bly/syre til din bruk. AGM eller en dyrere konfig med LifePo4 er veien å gå. 

Bakgrunn er utallige båter med batterier under køya i piggen som har opplevd både knallgass og syre på avveie..

Personlig mening; AGM med DC-DC lader :thumbsup:

Takk for innspill. Korrekt - batteriet er under sengen i lugaren i baugen. Det sitter et AGM der, og så har jeg en liten Victron lader i nærheten av den som jeg har mulighet til å kople til 220V via inverter som er koplet til Lithium banken min på 600Ah (3x200). Er det riktig forstått at du tenker DC-DC for å lade thruster batteri i eksempelvis uthavn ? 

dennrick skrev 27 minutter siden:

Takk for innspill. Korrekt - batteriet er under sengen i lugaren i baugen. Det sitter et AGM der, og så har jeg en liten Victron lader i nærheten av den som jeg har mulighet til å kople til 220V via inverter som er koplet til Lithium banken min på 600Ah (3x200). Er det riktig forstått at du tenker DC-DC for å lade thruster batteri i eksempelvis uthavn ? 

Tenker at thruster-batteriet får lading kun fra DC-DC, da har du kontroll på ladingen om du velger AGM der selv om du kanskje har bly/syre ellers? Enten du har forbruksbanken eller startbank til å fore de fremre så har du mer kontroll på lading tenker jeg ihvertfall...

Synes slike tråder har en tendens til å kompliseres betydelig. Er det ikke bare å følge produsentens anbefalinger og sette inn et batteri som overstiger denne med litt margin?

Du har jo forøvrig ikke sagt noe om båten benyttes under "alle" operasjonsforhold der dette må fungere over litt tid i sterk vind, eller er det til rent "kosebruk" som siste kakken i stikka før båten ligger longside? Det har jo betydning for dimmensjoneringen av batteriet. Men de fleste klarer seg mer enn nok med et 115Ah til en slik sak.

Lokalt batteri ser jeg på som en åpenbar fordel ytelsesmessig, ladet via DC-DC lader.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...