Jump to content

Defekt regulator på gammel dynamo, ny lader ikke


Goddis77

Recommended Posts

Regulatoren røk på den gamle dynamoen som er av typen Massey Ferguson / Lucas.

 

Det er denne her:

85207000-E6A0-4669-B05E-99562A9982B3.jpeg.20d07c8d1d57b8492d4e922359c21c42.jpeg83F4B559-4AE3-4C0C-8DBF-B89F2FF888CA.jpeg.5359445f897f4d0af9abe83a7ea501d7.jpeg

 

Jeg fikk en ny av Åsane Start og Dynamo som har samme fester, bare at den er større i amp.

 

Det er denne her:

B0725F66-3B02-480D-A104-93D173B33B08.jpeg.cb93c071d2a926c0c510b31532c7ec26.jpeg9B42686C-C683-40E0-B8A8-C498EC8A37FD.jpeg.6107d98ba1e0ccef3f4697635f0ed667.jpeg
 

På den gamle var skriften på rød kabel som går til midten av dynamo ikke merket på dynamoen, men har tatt for gitt at det var D+. 
 

På den nye har jeg koblet likedan.

 

Når jeg starter motoren så er volt på 12,9 ish, og den øker med turtallet. Men den slår ikke inn og begynner å lade. Den bare synker igjen hvis turtallet senkes.

 

Noe jeg gjør feil her?

 

 

Link to post

Hei, tror at den røde ledningen - tilkoplet på en av de tre flatstiftpinnene ved senter på den gamle dynamoen, er B+. Hvis du har koplet denne til kontakten for feltstrømmen D+, som skal få 12V via ladelampe og tenningsnøkkel, blir det feil!

Følgende gjelder:

D+ (61, Lamp, Ind.) kobles til batteriets plusspol via ladelampe og tenningsnøkkel.

B+ kobles direkte til plusspolen på batteriet, ofte via plusspolen på selvstarter.

B- er normalt innvendig koblet til gods i dynamoen og videre, via motor gods, til batteri minus med tykk kabel.

W er tilkobling til turteller for dieselmotorer, ikke alle dynamoer har dette uttaket.

Redigert av Svee (see edit history)
Link to post

Tror jeg skal lage meg en oversikt over hvor kablene går, så tar jeg det derfra.

Har sendt litt meldinger med de jeg kjøpte den av som har helgefri de og, men de husket ikke i farten typen dynamo jeg kjøpte av de. De var snille og la denne klar for meg etter arbeidstid, så fikk ikke snakket med de da.

Link to post

Da har jeg sjekket kablingen her.

 

B+ går til lensepumpe, gløderele inngang 30 og inn i en boks (se bilde). Dette må være pluss.

 

B- går til gløderele jord inngang 85, starter jord og inn i en boks (se bilde)

 

D+ går til jord, som også brukes til jord lensepumpe etc

 

Kan det være riktig da?

 

Og den boksen her. Noen som vet hva dette er? Går videre opp mot instrumentpanel etter denne mener jeg.

 

83718C26-9FA8-4AF0-9399-1A55FBFF1342.jpeg

4FCDE84B-C801-4076-B388-2D47CF577A8F.jpeg

81E841AF-B570-4C4D-8304-9DAAD8D155E2.jpeg

Link to post
Goddis77 skrev 10 minutter siden:

D+ går til jord, som også brukes til jord lensepumpe etc

 

Det er i hvert fall feil. D+ skal som du er blitt fortalt gå til ladelampen som igjen får +12V via tenningsnøkkelen. Om den er koblet til minus, kan du ikke få lading, pluss at de 3 diodene inne i dynamoen som skal gi spenning til rotoren via regulatoren kan brenne av, sorry.

 

Den boksen ser ut til å ha et kraftrele og noen sikringer.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Da kan ikke den gamle dynamoen ha hatt D+ og at begge kablene som går inn i dynamo på den gamle er til jord.

 

Sjekket merkingen på den gamle og den har bare B+ og W som merker.


Minus kablene på den gamle ser ut som er skrudd i godset på dynamoen. Mulig rød kabel med gul klemme også går til gods da.

Link to post

Har sjekket igjen, og det går kabel fra voltmeter instrument til glødelampe og videre ned som ender ut i den kabelen. Så den er riktig. Var en kabel til på samme klemme som lurte meg. Den går et sted jeg ikke klarer å finne nå, men den endte ikke til jord på lensepumpe som jeg trodde. Samme farge, men var ikke den. Så da mener jeg at kabling er riktig.

Link to post

Tror jeg fant den. Måtte grave frem et bilde fra når jeg hadde noen vegger nede.

 

316982D4-9511-457A-9096-10F9D79A563C.jpeg.847a752265e7a9560690a5f76bc1cdde.jpeg

 

Er den brune som går inn i et relé eller noe slikt?

 

Den ene av kablene der går på B+ og den andre går på D+ 
 

Vet ikke hvilken rolle det releet der har, men kanskje det er med å lage trøbbel her?

Link to post

Status akkurat nå:

 

Hvis jeg starter motor på tomgang, så er ladelyset på. Hvis jeg gir litt gass så går det av.

 

Hvis jeg måler rett mellom B+ og B- på tomgang så får jeg 12,8

 

Når jeg gir gass så øker målingen til 14,4 som er normalt lading tenker jeg.

 

Hvis jeg senker gassen ned til tomgang igjen så synker volten til 13,1

 

For meg virker det som kablingen er riktig men den klarer ikke å opprettholde volten når jeg senker turtallet.

Link to post
Goddis77 skrev 1 time siden:

Hvis jeg starter motor på tomgang, så er ladelyset på. Hvis jeg gir litt gass så går det av.

Hvis jeg måler rett mellom B+ og B- på tomgang så får jeg 12,8

Når jeg gir gass så øker målingen til 14,4 som er normalt lading tenker jeg.

Hvis jeg senker gassen ned til tomgang igjen så synker volten til 13,1

 

Hva når du slipper opp på gassen og spenningen faller til 13,5V, tenner lampen igjen da? Det er ikke uvanlig at spenningen synker når du drar av på gassen, men så lenge ladelampen forblir av lader du. Forresten, måler du samme spenninger på batteriet/batteriene som på dynamoens B+?

 

Hva som egentlig er inne i den boksen din er ikke lett å se. Jeg trodde det var et kraftig relè inni der, men de kjøleribbene(?) tyder på at det kanskje er skilledioder? Vet du hvordan du fordeler lading mellom start og forbruksbatterier?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 1 minutt siden:

 

Hva når du slipper opp på gassen og spenningen faller til 13,5V, tenner lampen igjen da? Det er ikke uvanlig at spenningen synker når du drar av på gassen, men så lenge ladelampen forblir av lader du. Forresten, måler du samme spenninger på batteriet/batteriene som på dynamoens B+?

 

Hva som egentlig er inne i den boksen din er ikke lett å se. Jeg trodde det var et kraftig relè inni der, men de kjøleribbene(?) tyder på at det kanskje er skilledioder? Vet du hvordan du fordeler lading mellom start og forbruksbatterier?


Virker for meg som det er noen sikringer og slikt inni den boksen.

 

Det var før en vendebryter for lading av batterier, men jeg har fjernet det og satt inn volt sensitivt relé.

 

Har ikke målt under turtall på batteriet, men målt på tomgang. Da var det 12,89

 

Lampen forblir av når jeg senker turtallet.

Link to post

At ladingen kun starter (lampen slukker) ved å "ruse" motoren tyder på at det er for liten ladelampe. Den kan ofte være på 2W 12V, men øker du til en 4W lampe, er det mulig ladingen starter uten å ruse motoren.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 9 minutter siden:

At ladingen kun starter (lampen slukker) ved å "ruse" motoren tyder på at det er for liten ladelampe. Den kan ofte være på 2W 12V, men øker du til en 4W lampe, er det mulig ladingen starter uten å ruse motoren.


Kan teste med det. Må begynne ett eller annet sted.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...