Goddis77 Startet 22.Mai.2021 Del på Facebook Startet 22.Mai.2021 Regulatoren røk på den gamle dynamoen som er av typen Massey Ferguson / Lucas. Det er denne her: Jeg fikk en ny av Åsane Start og Dynamo som har samme fester, bare at den er større i amp. Det er denne her: På den gamle var skriften på rød kabel som går til midten av dynamo ikke merket på dynamoen, men har tatt for gitt at det var D+. På den nye har jeg koblet likedan. Når jeg starter motoren så er volt på 12,9 ish, og den øker med turtallet. Men den slår ikke inn og begynner å lade. Den bare synker igjen hvis turtallet senkes. Noe jeg gjør feil her? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Skal ikke mye til for at den går opp i 14v men den holder seg ikke der hvis jeg senker turtallet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Den gamle var på 65amp, mens den nye er på 120. Var mye synes jeg, men det skulle ikke ha noe å si sa de. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Leste annet sted at det skal være 2-3 volt mellom B- og D+ med tenning på. Jeg måler 0,4 volt. Hva kan det tyde på? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Batteriene er fulladet med landstrøm, så er det fortalt også. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Ingen kloke hoder her som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Mai.2021 Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Kan være at ankerstrømmen er for lav for den nye regulatoren, sjekk om ladingen kommer igang om du kortslutter et øyeblikk mellom D+ og B+ Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Ingar skrev 4 minutter siden: Kan være at ankerstrømmen er for lav for den nye regulatoren, sjekk om ladingen kommer igang om du kortslutter et øyeblikk mellom D+ og B+ Kortslutte med motor i gang da eller? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Mai.2021 Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Ja. 2-3V på D+ kan være for lavt til at regulatoren "tenner". Ladac regulator krever opp mot 7 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 22.Mai.2021 Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 (redigert) Hei, tror at den røde ledningen - tilkoplet på en av de tre flatstiftpinnene ved senter på den gamle dynamoen, er B+. Hvis du har koplet denne til kontakten for feltstrømmen D+, som skal få 12V via ladelampe og tenningsnøkkel, blir det feil! Følgende gjelder: D+ (61, Lamp, Ind.) kobles til batteriets plusspol via ladelampe og tenningsnøkkel. B+ kobles direkte til plusspolen på batteriet, ofte via plusspolen på selvstarter. B- er normalt innvendig koblet til gods i dynamoen og videre, via motor gods, til batteri minus med tykk kabel. W er tilkobling til turteller for dieselmotorer, ikke alle dynamoer har dette uttaket. Redigert 22.Mai.2021 av Svee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Tror jeg skal lage meg en oversikt over hvor kablene går, så tar jeg det derfra. Har sendt litt meldinger med de jeg kjøpte den av som har helgefri de og, men de husket ikke i farten typen dynamo jeg kjøpte av de. De var snille og la denne klar for meg etter arbeidstid, så fikk ikke snakket med de da. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Da har jeg sjekket kablingen her. B+ går til lensepumpe, gløderele inngang 30 og inn i en boks (se bilde). Dette må være pluss. B- går til gløderele jord inngang 85, starter jord og inn i en boks (se bilde) D+ går til jord, som også brukes til jord lensepumpe etc Kan det være riktig da? Og den boksen her. Noen som vet hva dette er? Går videre opp mot instrumentpanel etter denne mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Mai.2021 Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 (redigert) Goddis77 skrev 10 minutter siden: D+ går til jord, som også brukes til jord lensepumpe etc Det er i hvert fall feil. D+ skal som du er blitt fortalt gå til ladelampen som igjen får +12V via tenningsnøkkelen. Om den er koblet til minus, kan du ikke få lading, pluss at de 3 diodene inne i dynamoen som skal gi spenning til rotoren via regulatoren kan brenne av, sorry. Den boksen ser ut til å ha et kraftrele og noen sikringer. Redigert 22.Mai.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Da kan ikke den gamle dynamoen ha hatt D+ og at begge kablene som går inn i dynamo på den gamle er til jord. Sjekket merkingen på den gamle og den har bare B+ og W som merker. Minus kablene på den gamle ser ut som er skrudd i godset på dynamoen. Mulig rød kabel med gul klemme også går til gods da. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Har sjekket igjen, og det går kabel fra voltmeter instrument til glødelampe og videre ned som ender ut i den kabelen. Så den er riktig. Var en kabel til på samme klemme som lurte meg. Den går et sted jeg ikke klarer å finne nå, men den endte ikke til jord på lensepumpe som jeg trodde. Samme farge, men var ikke den. Så da mener jeg at kabling er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Tror jeg fant den. Måtte grave frem et bilde fra når jeg hadde noen vegger nede. Er den brune som går inn i et relé eller noe slikt? Den ene av kablene der går på B+ og den andre går på D+ Vet ikke hvilken rolle det releet der har, men kanskje det er med å lage trøbbel her? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Status akkurat nå: Hvis jeg starter motor på tomgang, så er ladelyset på. Hvis jeg gir litt gass så går det av. Hvis jeg måler rett mellom B+ og B- på tomgang så får jeg 12,8 Når jeg gir gass så øker målingen til 14,4 som er normalt lading tenker jeg. Hvis jeg senker gassen ned til tomgang igjen så synker volten til 13,1 For meg virker det som kablingen er riktig men den klarer ikke å opprettholde volten når jeg senker turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 22.Mai.2021 Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Ser på tilsvarende dynamoer og det ser da ut som den røde med stiftkobling på den gamle dynamoen er D+ og de to stiftene som ikke er i bruk er B+. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 B+ er lengre nede på den gamle dynamoen. Jeg har konkludert med at det mest sannsynlig er et relé koblet mellom B+ og D+ (se bilde over). Funderer på hvorfor det er der, og om det kan skape trøbbelet jeg opplever nå. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Mai.2021 Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Goddis77 skrev 1 time siden: Hvis jeg starter motor på tomgang, så er ladelyset på. Hvis jeg gir litt gass så går det av. Hvis jeg måler rett mellom B+ og B- på tomgang så får jeg 12,8 Når jeg gir gass så øker målingen til 14,4 som er normalt lading tenker jeg. Hvis jeg senker gassen ned til tomgang igjen så synker volten til 13,1 Hva når du slipper opp på gassen og spenningen faller til 13,5V, tenner lampen igjen da? Det er ikke uvanlig at spenningen synker når du drar av på gassen, men så lenge ladelampen forblir av lader du. Forresten, måler du samme spenninger på batteriet/batteriene som på dynamoens B+? Hva som egentlig er inne i den boksen din er ikke lett å se. Jeg trodde det var et kraftig relè inni der, men de kjøleribbene(?) tyder på at det kanskje er skilledioder? Vet du hvordan du fordeler lading mellom start og forbruksbatterier? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Fikk denne meldingen her: Husk B- det er dynamo til båt med dobbel poll Noe her jeg bør tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Lars H. skrev 1 minutt siden: Hva når du slipper opp på gassen og spenningen faller til 13,5V, tenner lampen igjen da? Det er ikke uvanlig at spenningen synker når du drar av på gassen, men så lenge ladelampen forblir av lader du. Forresten, måler du samme spenninger på batteriet/batteriene som på dynamoens B+? Hva som egentlig er inne i den boksen din er ikke lett å se. Jeg trodde det var et kraftig relè inni der, men de kjøleribbene(?) tyder på at det kanskje er skilledioder? Vet du hvordan du fordeler lading mellom start og forbruksbatterier? Virker for meg som det er noen sikringer og slikt inni den boksen. Det var før en vendebryter for lading av batterier, men jeg har fjernet det og satt inn volt sensitivt relé. Har ikke målt under turtall på batteriet, men målt på tomgang. Da var det 12,89 Lampen forblir av når jeg senker turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Mai.2021 Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 (redigert) At ladingen kun starter (lampen slukker) ved å "ruse" motoren tyder på at det er for liten ladelampe. Den kan ofte være på 2W 12V, men øker du til en 4W lampe, er det mulig ladingen starter uten å ruse motoren. Redigert 22.Mai.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Goddis77 Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2021 Lars H. skrev 9 minutter siden: At ladingen kun starter (lampen slukker) ved å "ruse" motoren tyder på at det er for liten ladelampe. Den kan ofte være på 2W 12V, men øker du til en 4W lampe, er det mulig ladingen starter uten å ruse motoren. Kan teste med det. Må begynne ett eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.