Jump to content

Defekt regulator på gammel dynamo, ny lader ikke

Goddis77

Recommended Posts

Goddis77 skrev 14 minutter siden:

Har noen variable motstander liggende, men de er alt for kraftige dessverre.

En 2W lampe tilsvarer en motstand på ca. 72 Ohm og en 4W lampe halvparten, ca.36 Ohm. Og de må være kraftige nok slik at de tåler 2W, eller 4W. En liten ¼ watt motstand vil fort brenne opp.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du kan ikke finne wattstyrken for en glødelampe ved å måle den kald med et Ohm-meter. Motstanden i en kald og en glødende tråd inne i pæren er vidt forskjellig. Men du kan koble 12volt til pæren og måle strømmen.

Watt-styrken blir da:  spenning × strøm.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

nomen skrev 7 minutter siden:

Så dynamoen lader 14,4 volt når du ruser, og spenningen faller til 13 volt på tomgang?

Og ladelampen tenner ikke igjen?

Da kanskje den nye dynamoen er beregnet til å snurre fortere rundt, og at du må sette på ett mindre reimhjul.

Det kan være en potensiell teori.

Skal sjekke med Åsane Start og Dynamo på det :smiley:

Skal først teste med en 4w pære tenker jeg.

nomen skrev for 2 timer siden:

Så dynamoen lader 14,4 volt når du ruser, og spenningen faller til 13 volt på tomgang?

Og ladelampen tenner ikke igjen?

Da kanskje den nye dynamoen er beregnet til å snurre fortere rundt, og at du må sette på ett mindre reimhjul.

Det hadde jeg tenkt å skrive igår men fikk ikke tid.
Jeg tror ganske sikkert problemet ligger der.
Har ingen tro på lade lampe teorien i dette tilfelle fordi dynamo begynner å lade marginalt over tomgang og 13,1v på tomgang. Da lader dynamo også på tomgang.

Hvis jeg har forstått det riktig.
Hadde det vært min båt og det bruket jeg har hadde jeg latt tingene være slik de er.
Kjører bare på tomgang når jeg skal legge til så om man har 1 v mindre ladespenning så spiller det ingen rolle.

Redigert av pipe (see edit history)

Lader den 14,4 hver gang du øker turtallet?

Og, går du ofte i det turtallet hvor den ikke lader?

Før jeg byttet hjul ville jeg heller vurdert en ekstern ladekontroller. Bestemmer du deg for å bytte hjul, må du muligens bytte reim også. 

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Goddis77 skrev 47 minutter siden:

Er det noe som tar skade av å ha det på denne måten her? Eller er det bare tut og kjør?

For meg virker det som om du får grei lading men at du må ruse motoren litt for at lading starter. Ved leilighet kan du jo fortsette på sporet angående størrelse på ladelampen.

Goddis77 skrev 54 minutter siden:

Er det noe som tar skade av å ha det på denne måten her? Eller er det bare tut og kjør?

Nei,det er bare tut og kjør.
Det blir ikke andre problemer enn man får inn mindre strøm i fra dynamo på tomgang.
Normalt vil man jo ikke kjøre lenge av gangen på tomgang men dorger man rundt på tomgang med 13,1v i ladespenning må man ta tak i det.

Når motoren går og det lades, har du mulighet til å måle hvor mange ampere det lades med? Har du eller noen du kjenner et tangamperemeter? Jeg ser at du kun kan måle strøm opp til 10A med det multimeteret du har fra BT.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Goddis77 skrev 17 minutter siden:

Tok ut pæren nå. Står 2 watt på den. Den her må da være mulig å skaffe i 4 watt og?

Det spørs, men om du finner en på 2W kan du jo koble den i parallell med den du har, skjult bak panelet. Du trenger jo bare å se lys/ikke lys i den ene. Og en slik lampe kan jo ha hvilken som helst fasong.

Lars H. skrev 9 minutter siden:

Det spørs, men om du finner en på 2W kan du jo koble den i parallell med den du har, skjult bak panelet. Du trenger jo bare å se lys/ikke lys i den ene. Og en slik lampe kan jo ha hvilken som helst fasong.

Tenkte kanskje om bensinstasjoner muligens selger sånne.

Ellers blir det en tur på maritim eller lignende for å skaffe noe annet ja.

Når det gjelder tangampermeter så har jeg ikke det. Har du noe å anbefale @Lars H.?

Nevnte jo noen bokser og slikt som jeg ikke hadde kontroll på. Fått litt svar på NW900 gruppen på FB angående det.

Er flere andre som har den og, og her er svar fra en av de:

«Var slik på min perkins 4.108 i saga 27 også, der var det startrele, 1 sikring til lading, gløderele etc, jeg fjernet hele boksen og la opp nye ledninger direkte, skiftet da til kraftigere ledninger, bedre tenningslås etc, ingen problem, disse boksene har vært i bruk en mannsalder i allefall på perkins»

Gjalt denne her:

F98BA982-C098-4B69-AB12-989B1770F74E.jpeg.d48aae0578182227501cbdd84e76e4b4.jpeg

Goddis77 skrev 21 minutter siden:

Tenkte kanskje om bensinstasjoner muligens selger sånne.

Ellers blir det en tur på maritim eller lignende for å skaffe noe annet ja.

Når det gjelder tangampermeter så har jeg ikke det. Har du noe å anbefale @Lars H.?

Nei, egentlig ikke. Du trenger ikke noe presisjonsinstrument som Fluke til slike jobber. BT burde ha noe som ikke tømmer lommeboken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...