Goddis77 Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Ser at Biltema også selger disse pærene her. Står ikke målene på de, men er for nummerskilt og slikt. Ser de tilnærmet lik ut? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Så lenge dynamoen klarer å starte ladingen med den pæra som er, kan den vel bare stå? Når dynamoen først har begynt å lade, har vel ikke ladelampen nlen funksjon? Ikke gjør den noe for ladespenningen heller, det er det regulatoren som gjør. Det er iallefall slik jeg har forstått det. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Goddis77 Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 nomen skrev 14 minutter siden: Så lenge dynamoen klarer å starte ladingen med den pæra som er, kan den vel bare stå? Når dynamoen først har begynt å lade, har vel ikke ladelampen nlen funksjon? Ikke gjør den noe for ladespenningen heller, det er det regulatoren som gjør. Det er iallefall slik jeg har forstått det. Utfordringen er at jeg aldri har hatt en båt hvor dynamo har oppført seg slik som dette her. Det normale hadde vel vært at den slo inn og holdt seg på 14,4 ish uansett turtall, og ikke vandret på turtallet som det er tilfelle nå. Sjekket med bensinstasjon nå for å se om de hadde pære. De hadde noen på 4w men godset var litt større enn de jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Goddis77 skrev 11 minutter siden: Det normale hadde vel vært at den slo inn og holdt seg på 14,4 ish uansett turtall, og ikke vandret på turtallet som det er tilfelle nå. Det normale er at spenningen starter lavt og så stiger opp til max 14,4V når batteriet er nesten helt fullt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Goddis77 Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 (redigert) Er noen DC Amp målere i båten. Gamle saker som jeg ikke har brukt. Det ene belastes litt ved turtall. Øverste bildet er ved strøm av. Neste er ved belastning. Redigert 23.Mai.2021 av Goddis77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Ser at været er fint neste helg. Hadde dere brukt båten slik den er hvis ikke jeg finner ut av det i løpet av uken? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Slik det ser ut for meg, så hadde jeg det, den lader jo. Du bør som LarsH sier måle ladestrømmen. Om batteriene dine er fulle, kan du tappe de ned litt og se hvordan ting oppfører seg da. Du er sikker på at alle batteriene er i orden, om ett er kortsluttet/defekt, kan "rare" ting skje. Det kan jo ha vært årsaken til at den gamle dynamoen tok kvelden også Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Goddis77 Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 nomen skrev 11 minutter siden: Slik det ser ut for meg, så hadde jeg det, den lader jo. Du bør som LarsH sier måle ladestrømmen. Om batteriene dine er fulle, kan du tappe de ned litt og se hvordan ting oppfører seg da. Du er sikker på at alle batteriene er i orden, om ett er kortsluttet/defekt, kan "rare" ting skje. Det kan jo ha vært årsaken til at den gamle dynamoen tok kvelden også Skal skaffe meg et tangampmeter og måle ja. Har og tatt av landstrømmen nå, og kan nok bruke litt strøm for å se status da. De har vært fulladet hittil. Har ikke merket noe med batteriene som tilsier at de skal være defekt. Målte de for noen uker siden og det så bra ut da, men en kan ikke vite 100%. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 (redigert) Ser ett problem til. Dette Bosch relet du har tatt bilde av tåler bare 75A mens du har satt inn en 120A dynamo. Normalt brukes dette relet til å koble start og forbruk batteri "i sammen" når motoren går. Det betyr att alle amper dynamo kan levere går direkte inn i det så da blir det nok sprengt. Da blir det dårlig med strøm inn på den ene batteribanken. Redigert 23.Mai.2021 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 pipe skrev 3 minutter siden: Ser ett problem til. Dette Bosch relet du har tatt bilde av tåler bare 75A mens du har satt inn en 120A dynamo. Normalt brukes dette relet til å koble start og forbruk batteri i sammen når motoren går. Det betyr att alle amper dynamo kan levere går direkte inn i det så da blir det nok sprengt så da blir det dårlig med strøm inn på den ene batteribanken. Har satt opp et BEP volt sensitivt relé som er koblet i forbindelse med landstrøm laderen jeg har. Mulig jeg kan demontere det bosh opplegget der da. Må få sjekket kablingen der en gang til tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Det er nok lurt å sjekke opp kablingen ja. Du vil jo skille forbruk og start batteri når ikke motoren går og lade begge banker når motor går. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Hva er det som er over releet? Ser nesten ut som noe kjøleribber eller noe? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 (redigert) pipe skrev 4 minutter siden: Det er nok lurt å sjekke opp kablingen ja. Du vil jo skille forbruk og start batteri når ikke motoren går og lade begge banker når motor går. intensjonen med bep vsr var å ha den funksjonen både ved lading med landstrøm og ved dynamo. den tåler 140 amp Redigert 23.Mai.2021 av Goddis77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 (redigert) Goddis77 skrev 17 minutter siden: Hva er det som er over releet? Ser nesten ut som noe kjøleribber eller noe? Det ser ut som noe over samme lest,ett gammeldags "mekanisk" batteri skillerele. De hadde kjøleribber. Redigert 23.Mai.2021 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Er et kjøleskap på andre siden av veggen der. Øverste bryteren på veggen der er for å slå det av eller på. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Kanskje jeg skulle ryddet vekk det Boch releet? Har jo BEP releet som gjør den jobben.. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 pipe skrev 5 minutter siden: Det ser ut som noe over samme lest,ett gammeldags "mekanisk" batteri skillerele. De hadde kjøleribber. hvis dette stemmer så kan jo denne fjernes også. BEP vsr vil jo slå inn eller skille ut batteriene basert på spenning. har muligens muligheten til å rydde i kabler her jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Har nå vært nede i båten igjen og sjekket kabling baki veggen der. Her er skjema: Her er litt flere bilder og. Øverst er det vi tror er skillerele? Her går det kabel inn på enheten på venstre side, og ut i midten. Denne går videre til en skrue til høyre ved siden av enheten Så er det Bosch rele. Kabel til Høyre går opp til skrue utenfor skille enheten. Kabel til Venstre går ned til stor sikring. I midten er det brun kabel som muligens er den som går til dynamo. Nederst er det en stor sikring eller noe slikt. Her kommer på Venstre side kabel fra Bosch rele og kabel fra service bryter. Til Høyre på den går den videre til batteri (?). Også brun kabel her med 2 ledere med sort og hvit kabel. Ser ut til at begge har sikringer. Uvisst hva denne gjør.. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 I forbindelse med oppsett av landstrøm og lader til batteriene, så satte jeg opp en BEP VSR for å sammenslå og splitte batteriene ved lading fra lader og dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Stangen med de to brune ledningene er kok en shunt mellom lader og batteri. Måler funksjonsmessig strømmen som går gjennom forbindelsen. De to brune ledningene går nok til ameperemetrene dine. Sitér dette innlegget Oso Link to post
ooma Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Bosh releet styres nok av d+, Dvs ladelampen. Når den ikke lyser, (Dvs alt lader normalt) kobles begge batterier sammen. mulig releet her tuller til ladelampen. Forsøk å koble fra de to tynne ledningene. (Isoler endene!) Sitér dette innlegget Oso Link to post
Goddis77 Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 ooma skrev 49 minutter siden: Bosh releet styres nok av d+, Dvs ladelampen. Når den ikke lyser, (Dvs alt lader normalt) kobles begge batterier sammen. mulig releet her tuller til ladelampen. Forsøk å koble fra de to tynne ledningene. (Isoler endene!) God teori. Tester det ut senere i dag Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Fikk telefon fra Åsane Start og Dynamo i dag. To av de ansatte ringte meg for å prøve å hjelpe. God service nå i pinsen Teorien deres er: Koble 3,4 eller 5w pære mellom B+ og D+ Dette er jo slikt det er koblet i dag tenker jeg, så da kan jeg vel egentlig bare bytte den jeg har til større? De mente at hvis den er for liten så kan ladingen starte men ikke klare å opprettholde den ved lavere turtall. Alternativt at det kan være for stort hjul på dynamoen og at den ikke klarer å dra fort nok rundt for å operere skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Dobbelsjekket brun kabel i dag og den går fra dynamo til Bosch rele. Fjernet denne og testet —>Ingen forskjell Lar denne være frakoblet jeg fremover. BEP releet har jo overtatt denne rollen. Da blir det neste 4w pære. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Synes det høres veldig rart ut at en annen pære skal kunne påvirke ladespenningen når ladingen først har kommet igang Har flere ganger testkjørt dynamoer, og når ladingen først har kommet igang, kan man gjerne koble vekk hele ladelampen. Da er det dynamoens regulator som har overtatt. Men, jeg kjenner jo ikke din dynamo, så vi får regne med at de som har solgt deg den vet bedre. Ingenting hadde vært bedre om en annen pære løser problemet. At de ringer deg nå i pinsen er hva jeg kallerskikkelog service, slike sjapper må vi ta vare på. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.