Jump to content

Defekt regulator på gammel dynamo, ny lader ikke

Goddis77

Recommended Posts

Så lenge dynamoen klarer å starte ladingen med den pæra som er, kan den vel bare stå?

Når dynamoen først har begynt å lade, har vel ikke ladelampen nlen funksjon?

Ikke gjør den noe for ladespenningen heller, det er det regulatoren som gjør. Det er iallefall slik jeg har forstått det.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 14 minutter siden:

Så lenge dynamoen klarer å starte ladingen med den pæra som er, kan den vel bare stå?

Når dynamoen først har begynt å lade, har vel ikke ladelampen nlen funksjon?

Ikke gjør den noe for ladespenningen heller, det er det regulatoren som gjør. Det er iallefall slik jeg har forstått det.

Utfordringen er at jeg aldri har hatt en båt hvor dynamo har oppført seg slik som dette her.

Det normale hadde vel vært at den slo inn og holdt seg på 14,4 ish uansett turtall, og ikke vandret på turtallet som det er tilfelle nå.

Sjekket med bensinstasjon nå for å se om de hadde pære. De hadde noen på 4w men godset var litt større enn de jeg har.

Goddis77 skrev 11 minutter siden:

Det normale hadde vel vært at den slo inn og holdt seg på 14,4 ish uansett turtall, og ikke vandret på turtallet som det er tilfelle nå.

Det normale er at spenningen starter lavt og så stiger opp til max 14,4V når batteriet er nesten helt fullt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Slik det ser ut for meg, så hadde jeg det, den lader jo.

Du bør som LarsH sier måle ladestrømmen.

Om batteriene dine er fulle, kan du tappe de ned litt og se hvordan ting oppfører seg da.

Du er sikker på at alle batteriene er i orden, om ett er kortsluttet/defekt, kan "rare" ting skje. 

Det kan jo ha vært årsaken til at den gamle dynamoen tok kvelden også 

nomen skrev 11 minutter siden:

Slik det ser ut for meg, så hadde jeg det, den lader jo.

Du bør som LarsH sier måle ladestrømmen.

Om batteriene dine er fulle, kan du tappe de ned litt og se hvordan ting oppfører seg da.

Du er sikker på at alle batteriene er i orden, om ett er kortsluttet/defekt, kan "rare" ting skje. 

Det kan jo ha vært årsaken til at den gamle dynamoen tok kvelden også 

Skal skaffe meg et tangampmeter og måle ja.

Har og tatt av landstrømmen nå, og kan nok bruke litt strøm for å se status da. De har vært fulladet hittil.

Har ikke merket noe med batteriene som tilsier at de skal være defekt. Målte de for noen uker siden og det så bra ut da, men en kan ikke vite 100%. 

Ser ett problem til.
Dette Bosch relet du har tatt bilde av tåler bare 75A mens du har satt inn en 120A dynamo.
Normalt brukes dette relet til å koble start og forbruk batteri "i sammen" når motoren går.
Det betyr att alle amper dynamo kan levere går direkte inn i det så da blir det nok sprengt. 

Da blir det dårlig med strøm inn på den ene batteribanken.

Redigert av pipe (see edit history)
pipe skrev 3 minutter siden:

Ser ett problem til.
Dette Bosch relet du har tatt bilde av tåler bare 75A mens du har satt inn en 120A dynamo.
Normalt brukes dette relet til å koble start og forbruk batteri i sammen når motoren går.
Det betyr att alle amper dynamo kan levere går direkte inn i det så da blir det nok sprengt så da blir det dårlig med strøm inn på den ene batteribanken.

Har satt opp et BEP volt sensitivt relé som er koblet i forbindelse med landstrøm laderen jeg har. Mulig jeg kan demontere det bosh opplegget der da. Må få sjekket kablingen der en gang til tenker jeg.

pipe skrev 5 minutter siden:

Det ser ut som noe over samme lest,ett gammeldags "mekanisk" batteri skillerele.
De hadde kjøleribber.

hvis dette stemmer så kan jo denne fjernes også. BEP vsr vil jo slå inn eller skille ut batteriene basert på spenning.

har muligens muligheten til å rydde i kabler her jeg da.

Har nå vært nede i båten igjen og sjekket kabling baki veggen der.

Her er skjema:

0049FFFC-2621-4B1A-9006-C79D33DC2DC4.jpeg.95b5405b3ecd5a8cf68d71194564a636.jpeg

Her er litt flere bilder og.

Øverst er det vi tror er skillerele?

Her går det kabel inn på enheten på venstre side, og ut i midten. Denne går videre til en skrue til høyre ved siden av enheten 

B4DA2E1C-B591-4EAB-A43A-AF6ADE0407B3.jpeg.98d5a9deac6666dd07bcfb3e667191e3.jpeg

Så er det Bosch rele.

Kabel til Høyre går opp til skrue utenfor skille enheten. Kabel til Venstre går ned til stor sikring. I midten er det brun kabel som muligens er den som går til dynamo.

B6F41CA6-1074-4EC0-935A-DF6CF2E4908E.jpeg.5224393f522aaed8b270321cdedde38a.jpeg

Nederst er det en stor sikring eller noe slikt. Her kommer på Venstre side kabel fra Bosch rele og kabel fra service bryter. Til Høyre på den går den videre til batteri (?). Også brun kabel her med 2 ledere med sort og hvit kabel. Ser ut til at begge har sikringer. Uvisst hva denne gjør..

535DDC48-B408-4068-934B-1AD55CAA1C39.jpeg.f2a5b268556b6a7cc1a9f2415c903ef6.jpeg

Fikk telefon fra Åsane Start og Dynamo i dag. To av de ansatte ringte meg for å prøve å hjelpe. God service nå i pinsen :smiley:

Teorien deres er:

Koble 3,4 eller 5w pære mellom B+ og D+
Dette er jo slikt det er koblet i dag tenker jeg, så da kan jeg vel egentlig bare bytte den jeg har til større?

De mente at hvis den er for liten så kan ladingen starte men ikke klare å opprettholde den ved lavere turtall.

Alternativt at det kan være for stort hjul på dynamoen og at den ikke klarer å dra fort nok rundt for å operere skikkelig.

Synes det høres veldig rart ut at en annen pære skal kunne påvirke ladespenningen når ladingen først har kommet igang 

Har flere ganger testkjørt dynamoer, og når ladingen først har kommet igang, kan man gjerne koble vekk hele ladelampen. Da er det dynamoens regulator som har overtatt.

Men, jeg kjenner jo ikke din dynamo, så vi får regne med at de som har solgt deg den vet bedre. Ingenting hadde vært bedre om en annen pære løser problemet.

At de ringer deg nå i pinsen er hva jeg kallerskikkelog service, slike sjapper må vi ta vare på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...