Jump to content

Engbo vinsjkasse - demontering?


Patton

Recommended Posts

Vinterens prosjekter fortsetter. På min båt sitter det en Engbo 32 med kasse montert på akterplattformen. Vinsjen stammer fra 1995. Selve vinsjkassa ser ikke pen ut, den er i aluminium og lakken bobler og flasser. Jeg planlegger nå å lakke den på nytt. Imidlertid sitter den fastmontert både her og der. Jeg kunne tenke meg å få løst selv vinsjen fra kassa, slik at vinsj m/elektrisk tilkobling blir igjen på båten, mens kassa forsvinner opp til lakkereren. Jeg kommer derved også til teaken på plattformen som trenger en runde, samtidig som jeg slipperå koble av det elektriske.

 

Er det noen som vet hvordan jeg skal få løsnet vinsjen fra kassa? Er det mulig uten å være gynekolog/albuledd leddet i begge retninger, samt armer på 2 meter? :eek:

 

Gode forslag tas i mot med takk.

 

Mvh Patton

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som båteier så bør man vel helst ha et par ekstra ledd på armene for å få til ting? Det er i alle fall min erfaring... Holdt på i fire timer med akrobatiske øvelser i helga for noe så enkelt som å montere en turtellergiver.

 

Ellers så tror jeg nok at løsningen her er å kople fra ledningene, skru ut kassen og demontere winchen fra denne til slutt. Men du må nesten studere hvordan dette er satt sammen for å finne korrekt prosedyre da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

For noen uker siden ringte jeg Engbo og fikk meget god service. Engbos mann mente jeg burde unngå å demontere ledningene på selve vinsjen, men heller løsne dem/kappe/skjøte på batterisiden.

 

Jeg spurte også etter noen plastlister som sitter mellom vinsjkassa/deksel/akterveggen. Han mente disse var gått ut av produksjon, men han skulle sjekke og fikk min adresse. Etter 3 dager lå det en pakke på posten med de omtalte listene UTEN noen form for pengekrav. Det kaller jeg topp service!

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Vinsjen sitter i 4 bolter i kassa og kassa sitter i minst 4 bålter til plattform .Spar masse arbeid og mal den der den står .Er vel ikke det helt store behovet for og lakke under kassa , ingen som kan se det .

 

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tine II: Jeg kunne nok fått malt vinsjkassa der den står godt boltet fast i plattformen, men ved å demontere den oppnår jeg flere fordeler. Lokalet der jeg står er rimelig kaldt nå på vinteren, men på andre siden av veggen er det et komplett lakkeringsverksted, med lakkboks, dyktig lakkerer mm....

 

For det andre så kan jeg lettere demontere teakbordene på badeplattformen og gi de også noen sårt tiltrengte strøk med Owatrol D1+D2.

 

Men det er jo litt av en operasjon!

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...