Jump to content

Hvordan oppbevarer du verktøyet ombord i båten?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Vi trenger verktøy ombord i båten, i alle fall hvis vi skal være i stand til å fikse ting underveis selv. Men verktøy tar plass, bør ligge tørt og det bør være oversiktlig i tilfelle umiddelbare behov. Men også for trivsel ombord.

Så hvordan løser du det?

Jeg trenger inspirasjon.  Det er på en måte begrenset plass i en 26" selv om jeg nok har en av markedets romsligste 26". 

Men verktøyskapet er et salig rot. Det var veldig ryddig for 2 år siden. Men så kommer det til nytt verktøy, og jeg må plutselig ta ut noe som er bakerst og nederst, og når det skal på plass der så er virkelig ikke motivasjonen der. Og i fjor var verktøyet ute av skapet mer enn jeg skulle ønske. Nå er det et virkelig rot...

I år flytter jeg på verktøyet, men er virkelig usikker på hvor og hvordan jeg bør oppbevare det. 

Hvilket verktøy har du ombord, og hva er dine hemmeligheter / metoder for å sørge for at det er lett tilgjengelig, er trygt oppbevart og at du har oversikt?

Så tekst og evt bilder er velkomment 😁

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Vi har alle spraybokser og flasker med flytende saker stående i en benk i salongen. Der ligger også oljefiltertangen og et par andre verktøy direkte relatert til de flytende sakene. Alt vanlig verktøy ligger i en verktøykasse under sengen i piggen. Der er det lett tilgang. Ekstra splinter, bolter, lyspærer osv ligger under setet ved kartbordet.

Ikke spør hvorfor det er sånn det er ombord. Det har bare blitt sånn. Noe ble arvet fra forrige eier, og andre ting har gått seg til i vår eietid.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg har to båter. Utfører alt av reparasjone, installasjoner og vedlikehold selv. For meg blir det nesten like mye mekking som båliv noen ganger . .

I tresnekka Tora på 24 fot har jeg en relativt liten verktøyboks med tenger, skrutrekkere og lignende småverktøy. Den er lett å stue bort og lett å ta frem. I tillegg har jeg en vanntett plastboks med reservedeler som tennplugger, impeller og slikt. I snekka er det lite teknisk utenom motoren.

I Motorbåten Saowanee er det som vanlig mange tekniske instellasjoner som trenger å mekkes på av og til. Der har jeg en stor verktøyboks med alt av større ting. I tillegg har jeg en mindre verktøbyoks til mindre saker som skrutrekkere og slik som en kan trenge ofte. Alt er plassert i stuerom under dekk.

I tillegg har jeg en stor samling verktøy hjemme i en stor kasse og i noen hendige kurver som jeg kan ta med til båten når det er snakk om større arbeider. Hjemme har jeg også en stor verktøkasse med elktrisk utstyr, pluss en mindre med småtteri som kabelsko og slikt.

For å (prøve) å holde litt orden har jeg fargemerking på verktøy som tilhører hver av båtene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...