Jump to content

Askeladden 535 med Suzuki 140 2007mod, går dårlig?


Thomas Bo

Recommended Posts

Hei,

 

Har akkurat invistert i en Askeladden 535 bowrider 2005mod. Denne har en suzuki 140 4 takt 2007 motor.

 

Har ikke mye referanser men føler denne går veldig dårlig, i dag var vi 4 voksne om bort og den sleit med å komme opp i plan, føler den vibrerer mye på fylt pådrag. Når jeg er aleine så får jeg med fin tilting så kommer den opp i 33knop og ca 5200 omdreininger.

 

Er dette en normal hastighet på motor når man er aleine? 

 

Vurderer å bytte coiler og alt da pluggene er nye samt å sjekke ut propellen. 

 

Har tatt av plugg hettene og merker endring i gangen på alle pluggene. 

 

Er det noen som kanskje har en formening eller har en tilsvarende båt som kan si om dette er normalt eller ikke?

Link to post

Du ville aldri fått det turtallet om den bare gikk på 3. Du har altfor tung propell! Med bare  5200 omdreininger aleine i båten er det bare å glemme ha med noe passasjerer. Du mangler 1000 o/min. Den kan også være årsak til vibrasjon. Du får ta den av å sjå ka det er for noe slags dimensjon.

Båten er også tiltenkt max 100 hk så det er ikkje sagt den går noe fortere bare forbi motoren er større. 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post

Hmmm... DF-140 har gearratio på 2,59:1. Det bør iallefall stå en 21" på motoren. Selv med en 23" burde turtallet vært godt over 5200rpm og 33 knop. Suzukis egne 4,25" propeller maxer ut på 25", men med en 140hk på en Askeladden 535 burde det kunne svinge mer enn 33 knop selv med 25" pitch propell. Eneste 4,25" propell jeg vet er stivere/høyere pitch enn Suzukis egne er Mercury Trophy+. Tviler vel litt på at det sitter en 26" Trophy+ på motoren.

Link to post

Jeg har en 18-fots skjærgårdsjeep med 115 hk og får 44 knop. Max. motor er 140 hk og da blir toppfarten 46-47 knop. Så du har en del å gå på selv om din er 100-150 kg tyngre (uvanlig tung for størrelsen kanskje).

42-43 knop skal du iallefall kunne få uten problemer. Ser at Askeladden 535 i en test klarer 36-37 knop med 90 hk Optimax. Og skal klare over over 40 knop med 115 hk etter hva jeg leser i diverse erfaringer.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Solseng skrev 21 minutter siden:

Hmmm... DF-140 har gearratio på 2,59:1. 

 

Utvekslingen på DF140 ble faktisk endret fra 2,38 til 2,59 i 2007. Hvis motoren evt. er en overligger eller noe så kan den ha 2,38:1.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Cerberus skrev 36 minutter siden:

Båten er også tiltenkt max 100 hk så det er ikkje sagt den går noe fortere bare forbi motoren er større. 

 

Ser ut som 115 hk er max. motor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...