Jump to content

Starte eget fiskeri

JrDani

Recommended Posts

Hei.

Har sett flere som har postet samme spørsmål før men har aldri komt no fasitsvar eller famgangsmåte på det. Uansett, her e mitt ønske. 

Er 19 år, ferdig utdanna matros med fast kontrakt ombord på et offshore fartøy.

Ønsket e å starte fiskeri. AS firma og heile pakka. Bor litt utafor Trondheim, 15 min unna trondheimsfjorden. Plan er å drive juksamaskina på torsk og line med hyse. Sette ut teiner langs kysten nordover til vesterålen for å fange taskekrabbe.

Har sett litt på kvoter, hvilke lengde å båt som egner seg og hva som lønner seg. Både åpen og lukka gruppe. 13T garantert kvote i åpen gruppe, pluss ekstra kvota på 4T for ungdom u 30år. Også kystfiskekvota på 8T men den e ikke aktuell for meg pr dags dato. Som gir tja 17T garantert torsk. Så ja har litt peiling på kvote (har vel snakket med fiskeridir 5 gang siste mnd om det...)

Tenker å høre med bank om finansiering, budsjett på litt over 1 mill? M båt og utstyr

Har selv null erfaring med fiske, men en kollega som kunne ønske å blitt med, han har dreve fiske før og er ganske dreven på det (utifra ka han sier)

Tanken er som så å ha båten stående opp i nord, dra på jobb offshore, få flybillett fra jobben til nord og fiske i en mnd, tilbake på jobb igjen etter å fisket i en mnd(4 ukers turnus). Veit ikke men kan det høres for mye ut kanskje?  Rett fra jobb til jobb..

Ser også at det er vanskelig å få en pris på hva myre fiskemottak skal ha for pr kg torsk. Opplyser ingenting om dette og de sier det er umulig å si noe om. Noen som vet hvorfor? Er det så store variasjoner? Har en liten anelse om at det er best pris på torsken i Jan og Feb mnd? Men hva ligger prisen pr kg ca på? Lønne det seg å sløye fisken selv eller levere de rund?

Noen som kan gi tips og veiledning på detta? Høres d ut som er mulig å gjøre det slik? Hva er best å starte med? Kanskje best å kjøpe båt med kvote fra start eller blir det å gå for fort fram igjen?

I starten trenger du ikke å tenke på noe annet enn gruppe 2 kvote, den får du automatisk når båten er fiskeriregistrert. Skal du ha gruppe 1 kvote, så koster det 6-10 millioner kr. Du må også huske på at kvoten er oppgitt i rund vekt, altså usløyd. Så om du sløyer og kapper fisken, så har du rundt 10 tonn netto fangst. Prisen på sløyd torsk kan du sette en budsjettpris på 22kr pr kilo, rund torsk kansje 16kr pr kilo. Sløyd torsk med hode noe imellom der igjen. Når det gjelder torskefiske med juksa, så tror jeg det lønner seg å levere sløyd tors med hode. Husk at du også får betalt for rogn og lever. Når det gjelder hyse, så tror jeg du kan budsjettere med 10-12 kroner pr kilo. Kjøper du båt under 11 meter, så har du i realiteten fritt fiske på hyse, men du må huske at du også skal netale for agn og for egnere, så det er en del utgifter å tenke på der. 

Blir vell vanskelig å kombinere dette med offshore jobb... du kan ikke tjene over 400 k utenom fiske for å stå på Blad A.. 

Har tenkt samme tanke selv, men siden jeg jobber rotasjon å ikke er på blad a/b går det ikke...

Om jeg ikke har misforstå helt..

Du får ikke stå i fiskermanntallet med 100% jobb. 

Men ønsker deg lykke til, finner du en vei utenom alle krava til fiskeridir så gi en pip er også intr i å starte fiske men er dessverre (når ble fast jobb negativt) i fast jobb 100% i annet enn fiskeri. 

Takker for svar.

Det visste jeg ikke, høres ut som d blir litt problematisk å livnære seg på dette egt... Ska sett meg litt i det, mulig jeg får gå som vikar da om det er lov å stå på blad b (yrkesfiske) da? Har i hvertfall vært svært kjekt med en ekstra stilling i tillegg t fiske kor lønning er garantert. Ser egt ingen annen måte å kunne starte med fiske uten å ha en ekstra inntekt i starten. Har ikke utgifter som hus eller leilighet enda.

Skal du stå på blad B, så må hovedinntekten være fra fiskeri. Det er fult mulig å livnære seg på fiskeri, men det krever mye egeninnsats. Om du vil drive med fiskeri, så må du få deg jobb på en fiskebåt og slutte jobben i offshore. Når du har begynt å forstå hvordan fiskeri fungerer, så kan du kjøpe din egen båt og begynde for deg selv. 

Men du bytter da vel ikke bort en fast jobb i offshore med flere uker fri og samtidig bruke millioner av kroner på båt og kvote. Tror det er mange fiskere som kunne tenkt seg å gå andre veien... Men har du lyst har du lov og lykke lykke til. 

Martine29 skrev for 6 timer siden:

Men du bytter da vel ikke bort en fast jobb i offshore med flere uker fri og samtidig bruke millioner av kroner på båt og kvote. Tror det er mange fiskere som kunne tenkt seg å gå andre veien... Men har du lyst har du lov og lykke lykke til. 

Tja... Svært tvilsomt at særlig mange fiskere vil gå til offshore i dag. Jeg gjekk selv tilbake til fiskeri fra offshore for ca ett år siden og angrer absolutt ikke på det. 1/2 til 2/3 høyere lønn og 1-1 ordning gjorde ikke valget vanskelig. Turene er litt lengre, men det kompenseres med at jeg også har lengre friturer hjemme og i tillegg får jeg være hjemme hver eneste julaften. Fra 2014 til 2019 var jeg borte fire av fem juler, det var ikke mye kjekt.

Timmeeh skrev for 12 timer siden:

Du får ikke stå i fiskermanntallet med 100% jobb. 

Men ønsker deg lykke til, finner du en vei utenom alle krava til fiskeridir så gi en pip er også intr i å starte fiske men er dessverre (når ble fast jobb negativt) i fast jobb 100% i annet enn fiskeri. 

Får stå på blad a i fiskerimanntallet da, problem løst 

Eika skrev 16 minutter siden:

Får stå på blad a i fiskerimanntallet da, problem løst 

Ikke hvis enn tjener mer enn 400000 kr i ett annet yrke.

bellen skrev 7 minutter siden:

Ikke hvis enn tjener mer enn 400000 kr i ett annet yrke.

Okey, nye regler siden jeg fiska da, for da var kravet på blad a at maks 33% av inntekta kom fra fiske, men det begynner og bli noen år siden jeg solgte båt og kvote 

Stemmer. Ikke mer enn 2/3 dels stilling OG ikke tjen mer enn 400k i annen virksomhet enn fiskeri.. Så er vanskelig å få til uten å være vikar og passe på timetall/årsinntekt, eller ha spesiell avtale med arbeidsgiver.. 

Timmeeh skrev 6 minutter siden:

Stemmer. Ikke mer enn 2/3 dels stilling OG ikke tjen mer enn 400k i annen virksomhet enn fiskeri.. Så er vanskelig å få til uten å være vikar og passe på timetall/årsinntekt, eller ha spesiell avtale med arbeidsgiver.. 

Det er på blad a?

Vet du hva det er for blad b?

Ok takk. Du sier du har gått fra offshore til fiske selv, startet du eget også eller ble du rekruttert?

Slitet litt med valget med å ta et lån på rundt 1 mill, starte med liten båt, u kvote, jobbe meg opp til kvote og større båt senere eller ta et større lån og få med kvote i tillegg. Hva tenker dere om d?

Jeg er utdannet maskinist, så jeg jobber som maskinsjef i et større rederi. Men jeg har drevet sjark selv, så vet hvordan det fungerer.

Min mening er om du vurderer fiskeri, så er det enten eller. Du må enten hoppe rett over i fiskeri, eller være der du er. Kombinere fiskeri og offshore er ekstremt vanskelig. Så anbefaler jeg deg sterkt å ta deg hyre på en fiskebåt først, så du lærer deg skikkelig hvordan fiskeriyrket fungerer. I dag er det veldig mye lover og regler innen fiskeri og et ekstremt fokus på kvalitet. Det er veldig kjedelig om du kommer til land med en hel fangst som blir erklært som for dårlig kvalitet. Da får du ikke betalt for fisken og det går også utover kvoten. 

JrDani skrev for 10 timer siden:

Ok takk. Du sier du har gått fra offshore til fiske selv, startet du eget også eller ble du rekruttert?

Slitet litt med valget med å ta et lån på rundt 1 mill, starte med liten båt, u kvote, jobbe meg opp til kvote og større båt senere eller ta et større lån og få med kvote i tillegg. Hva tenker dere om d?

Det blir jo litt personlig hva man ønsker utav dette da. Om du skal bli kvotebaron eller om du koser deg på "heimsyn". Og hva du ønsker å fiske. Skal du fiske kreps og krabbe feks, så trenger du jo ikke torskekvote. Da supplerer du med en måned i lofoten årlig, så går det fint uten kvote. Ja jeg har jo sett de som til og med dropper lofoten til fordel for kreps så. 

Men det er sikkert lurt å ikke ordne seg for høye låneavdrag. Man skal jo betjene dette selv, med penger man fisker for. Ikke alltid fangsten står til forventningene hehe. 

Ok, forstår at jeg helst bør få meg arbeid på fiskebåt først, har sendt noen søknader til forskjellige rederier men ser ut som sjansen er liten når man ikke har erfaring fra fiskebåt.

Derfor hva gjør jeg om jeg da om jeg ikke får prøvd meg på fiske?

Eneste mulighet jeg ser for meg er jo evt å ta med han kollegaen som har vært ute å fisket før. Han som anbefalte meg å starte med juksa maskina typ BJ 5000, ser den er ganske ofte brukt.

Uansett, tenker om jeg skal sløye fisken selv, så går det en god del tid på det å?

Har sett flere innlegg fra aviser at det lønner seg å fiske osv, men fant her om dagen en artikkel hvor det stod at hvis to ungdommer slår seg sammen og investerer i en sjark kan de få en millioninntekt hver.. ser ikke helt kordan dette kan stemme uten at de har kvote, og ser heller ingen annen måte å få billig kvote på unntatt å få tak i den rekrutteringskvota. Ser de skriver også at det nesten er fritt fiske for torsk med båter under 11m?

Andre regler før eller?

Her er linken til artikkelen hvis noen lurer

https://www.vol.no/nyheter/andoy/2015/10/08/–-En-ungdom-kan-få-seg-en-millioninntekt-11660811.ece?device=classic

Som du ser i artikkelen, så har han hatt lærlingtiden sin på fiskebåt. Så da har han et veldig godt grunnlag på hvordan fiskeri fungerer. Står du på og vet hva du skal gjøre, så er det ikke problem å tjene penger på fiskeri. Men da må du vite hva du gjør. Skal du bli rik, så nytter det ikke å drive bare med juksa, da må du drive med garn, line eller snurrevad. Og det er ikke noe man kan hoppe rett inn i uten erfaring.

I tillegg til at du har kvote, så er det noe som heter ferskfiskordningen. Du har i realiteten egentlig fritt fiske på sei og hyse, men rundt 20 tonn torskekvote i gruppe 2. Men etter mai, så kan du fortsatt fiske 30% torsk som bifangst i ferskfiskordningen likevel du har fisket opp gruppekvoten din. Men igjen, du må også da vite hva du gjør. Du må finne en plass der du klarer å få for eksempel 1 tonn sei og 300 kilo torsk for dag. Får du mer enn desse 30% torsk som bifangst, så blir du i verste fall buret inne.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg at du først og fremst skaffer deg en form for erfaring med hva fiskeri innebærer. Slik jeg forstår har du ingen erfaring med dette. Jeg har selv drevet fiskeri i flere år, både som mannskap og med egen båt som jeg eide sammen med to andre. Så jeg tror jeg har litt peiling på hva dette er.

Jeg ville prøvt på en eller annen måte og fått erfaring gjennom å være mannskap på en mindre båt, kanskje når du har fri, dersom det er mulig og gjøre en avtale om dette med noen du kjenner, eller etter tips fra andre.

Kan nok være vanskelig, men verdt og prøve. Dette med og bare kaste seg ut i dette og droppe en fast jobb, vil jeg ikke anbefale.Her er det snakk om ganske mye penger.Kjøp av kvoter o.l. er helt urealistisk i din situasjon. Kanskje kommer du senere til at dette med fiskeri ikke var slik du hadde drømt om.

Jeg vil ikke være en "gledesdreper", men prøve å se nøkternt og realistisk på dette.

Mitt beste råd til deg er: Prøv og skaff deg et minimum av erfaring, før du for alvor satser på dette.

Hør gjerne på Bellen, han vet hva han snakker om.

Lykke til.

Da prøver jeg å komme i kontakt med andre fiskere først å høre. Har noen i nærheten av meg som driver hobbyfiske, pensjonist men dyktig. Skal høre med han om ikke jeg kunne blitt med ut.

Takk for innspill alle mann

Edited by JrDani (see edit history)