Havard_ Startet 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2021 Hei. Jeg skal kjøpe en båt i Kristiansand. Var å så på den. Men det dukket opp noe jeg ble usikker på. Noen med kunnskap om plaspest i nærheten av Kristiansand som kunne sjekker for meg? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 Stikk hull på en blære og lukt. Lukter det eddik har du diagnosen ganske klar. Sitér dette innlegget Link to post
Havard_ Svart 22.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 Er det omfattende å fikse? Jeg tok litt på fingeren å smakte på det ?veldig sterkt. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 hei Skriv "plastpest" i søkefeltet så får du opp mange emner på tema. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 Havard_ skrev 9 minutter siden: Er det omfattende å fikse? Gjorde båten deg mo i knærne, ga deg hjertebank og fikk deg til å glemme kone, barn og karriere? - Ikke omfattende i det hele tatt Plastpest er ikke smittsomt, kan utbedres og er ikke hokuspokus å fikse, men det kan ende opp med å bli mye jobb. Du må nesten vurdere selv hva du er villig til å investere av tid. Ellers finnes det hyllemeter med beskrivelser av hvordan utbedring kan gjøres her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 Ser ingen blærer på bilde. Ser mest ut som 'pinholes'. (Luftinneslutninger i gelcoat/ overflatelaget). De er normalt relativt harmløse, men om de ligger årevis i saltvann uten opptørking, sammen med dårlig støp, kan det utvikles plastpest. Du kan 'banke' (cointapping) på med en mynt, og se om du hører områder som gir en hul klang. Det er metoden profesjonelle også bruker for å avdekke skjulte skader i laminatet. Som nevnt finnes en mengde tråder om plastpest her inne. Ved normal vinterlagring på land skal det veldig mye til at en evt skade blir omfattende. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2021 Havarita skrev 47 minutter siden: Ved normal vinterlagring på land skal det veldig mye til at en evt skade blir omfattende. Er det normalt? Her jeg bor er det flere båter på sjøen året rundt enn de som ligger på land. Ellers så er vel plastpest mer et kosmetisk enn strukturelt problem i vårt klima. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Havard_ Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Hva burde jeg gjøre før jeg eventuelt setter den på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Jeg vet ikke om dette er plastpest, eller hvor alvorlig det er for båten om det er plastpest. Men det jeg vet er at mange blir svært skeptiske ved båtkjøp om de får høre at båten har, eller har hatt plastpest. Plastpest er på folkemunne et svært negativ diagnose for en plastbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Skrap rent i området og se om det bare er noe som er overmalt. Som regel ubetydelig når det er så lite. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 index skrev for 12 timer siden: Er det normalt? Her jeg bor er det flere båter på sjøen året rundt enn de som ligger på land. På Sørlandet er det vanlig at kalesjebåter tas opp i sept/ okt og settes ut i mai/ juni. I båthavnen der min turbåt ligger er det forbudt å ha båten liggende etter 15. oktober. Fiske båten min hadde ligget ute året rundt hadde jeg hatt plass. Nå ligger den aller helst ute når turbåten er på krybba... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jannmar Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 (redigert) Havard_ skrev for 5 timer siden: Hva burde jeg gjøre før jeg eventuelt setter den på vannet? Du må jo i alle tilfelle kjøpe båten før du setter den på vannet. Og det du absolutt bør gjøre før du kjøper den, er å få konstatert med sikkerhet hva dette er, hvor omfattende det er og om det eventuelt innebærer en haug av arbeide, båtlapper og bekymringer. Redigert 23.Mai.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 (redigert) Jannmar skrev for 3 timer siden: er å få konstatert med sikkerhet hva dette er, hvor omfattende det er og kostnadene til Tørrisblåsing og om en må sparkle noen steder og X antall strøk med Hempel 2k Da er det problemet vekk de neste 30 åra. Redigert 23.Mai.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.