Jump to content

Plastpest?

Havard_

Recommended Posts

Havard_ skrev 9 minutter siden:

Er det omfattende å fikse?

Gjorde båten deg mo i knærne, ga deg hjertebank og fikk deg til å glemme kone, barn og karriere?

-

Ikke omfattende i det hele tatt

Plastpest er ikke smittsomt, kan utbedres og er ikke hokuspokus å fikse, men det kan ende opp med å bli mye jobb. Du må nesten vurdere selv hva du er villig til å investere av tid.

Ellers finnes det hyllemeter med beskrivelser av hvordan utbedring kan gjøres her på forumet.

Ser ingen blærer på bilde.

Ser mest ut som 'pinholes'. (Luftinneslutninger i gelcoat/ overflatelaget). De er normalt relativt harmløse, men om de ligger årevis i saltvann uten opptørking, sammen med dårlig støp, kan det utvikles plastpest.

Du kan 'banke' (cointapping) på med en mynt, og se om du hører områder som gir en hul klang. Det er metoden profesjonelle også bruker for å avdekke skjulte skader i laminatet.

Som nevnt finnes en mengde tråder om plastpest her inne.

Ved normal vinterlagring på land skal det veldig mye til at en evt skade blir omfattende.

Havarita skrev 47 minutter siden:

Ved normal vinterlagring på land skal det veldig mye til at en evt skade blir omfattende.

Er det normalt? Her jeg bor er det flere båter på sjøen året rundt enn de som ligger på land.

Ellers så er vel plastpest mer et kosmetisk enn strukturelt problem i vårt klima. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 12 timer siden:

Er det normalt? Her jeg bor er det flere båter på sjøen året rundt enn de som ligger på land.

På Sørlandet er det vanlig at kalesjebåter tas opp i sept/ okt og settes ut i mai/ juni. I båthavnen der min turbåt ligger er det forbudt å ha båten liggende etter 15. oktober. 

Fiske båten min hadde ligget ute året rundt hadde jeg hatt plass. Nå ligger den aller helst ute når turbåten er på krybba... 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Havard_ skrev for 5 timer siden:

Hva burde jeg gjøre før jeg eventuelt setter den på vannet?   

Du må jo i alle tilfelle kjøpe båten før du setter den på vannet.

Og det du absolutt bør gjøre før du kjøper den, er å få konstatert med sikkerhet hva dette er, hvor omfattende det er og om det eventuelt innebærer en haug av arbeide, båtlapper og bekymringer.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...