Jump to content

Hjelp! Hvilket kart/program?


Saltø 28

Recommended Posts

Hei.

Jeg er sylfersk bruker av Baatplassen. Jeg er også en sylfersk skipper på egen 28 fots snekke. Oppdateringa av snekka kostet mer enn jeg trodde, og innkjøp av kartplotter er derfor lagt på is. Jeg har imidlertid en relativt ny bærbar PC og en håndholdt Garmin eTrex (ikke farge) som jeg vil benytte som kartplotter ombord. Hvilket sjøkart og program bør jeg kjøpe for å få en sikkrest og best mulig kartplotter i båten min?

Takker for svar.

Mvh Saltø 28

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette programmet bruker jeg http://www.nautisk.com/cgi-bin/shop/detail...v_arg=MAPTECH01

Meget bra, har akkurat samme GPS'en som deg. Fordelen med skannede papirkart er at alle detaljene er som båtsportskartene. Maptechprogrammet korrigerer selv for WGS84 kontra gamle datumer, anbefales!

Kostet ca. en tusenlapp med kart som dekker Oslofjorden ned til Strømstad og Larvik.

 

Har i år kjøpt meg fastmontert GPS (Garmin) som skal monteres i masta. GPS-signalene (NMEA) kan også kobles til VHF med MMSI!

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei og velkomen her på baatplassen.no. :flag:

 

Kart og kartprogram kan du få i ei rekke ulike versjonar og prisar. Og kva som er godt og dårleg, finst det mange meiningar om.

 

Sjølv nyttar eg såkalla BSB-kart frå Maptech og det norske kartprogrammet TIKI Navigator pro, på bærbar PC kobla saman med GPS. TIKI er svært lett å bruka og enkelt å læra. Her er mange moglegheiter og kart-bildet ser ut som vanlege sjøkart. Systemet er også relativt rimeleg. Programmet kostar kr 1350 og ein kart-cd (t.d for kysten Stavanger-Bergen) kostar kr 950. På kvar kart-CD følger det også med eit gratis kartprogram (Offshore Navigator Light), dersom du heller vil bruka det. Men har du først prøvd TIKI, så går du ikkje tilbake til Offshore...

 

TIKI Navigator finn du meir informasjon om her.

 

Forhandlar av TIKI Navigator og BSB-kart er Nautisk Forlag i Dronningensgt. i Oslo.

 

Helsing lukkeleg TIKI-brukar :smiley:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtmagasinet har dei siste åra testa ulike kartprogram. Her finn du testane:

 

SeaPro Light

Offshore Navigator

Sea Clear II

Fugawi

WinGPS

TIKI Navigator

OziExplorer

WinChart Planner

 

Nederst i t.d artikkelen om Sea Pro Light (som er den ferskaste artikkelen), finn du også ein samanlikningstabell over ulike system.

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker for tiden gratisprogrammet SOB. Programutviklingen sponser du når du kjøper C-Map kart og oppgir DigiBoat's forhandlerkode.

 

SOB er i ferd med få å støtte for C-Map MAX (som første program iflg CMAP.UK). C-Map har senket prisene den senere tid så en kartpakke som dekker fra Limfjorden i Danmark og opp til Namsos koster ca kr 3.100.- Mindre pakker finnes også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med skannede papirkart er at alle detaljene er som båtsportskartene.

Søgne Dykkerklubb benyttet tidligere et rasterkart basert kartsystem.

Den store ulempen med dette var at kartene ikke var sømløse, dvs at man etterhvert beveget seg mot kanten av skjerbildet. Og når denne var nådd måtte man vente på at at nytt kart ble lastet inn.

Det gikk ikke an å legge inn store kart da disse ble for tunge å behande for datidens PC'er.

Siden kartene måtte være små ble det tilsvarende hyppig bytting av kart.

 

Det gikk også svært tregt å zoome i kartene.

 

Hvordan er dagens rasterkart systemer på disse områdene?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg er sylfersk bruker av Baatplassen. Jeg er også en sylfersk skipper på egen 28 fots snekke. Oppdateringa av snekka kostet mer enn jeg trodde, og innkjøp av kartplotter er derfor lagt på is. Jeg har imidlertid en relativt ny bærbar PC og en håndholdt Garmin eTrex (ikke farge) som jeg vil benytte som kartplotter ombord. Hvilket sjøkart og program bør jeg kjøpe for å få en sikkrest og best mulig kartplotter i båten min?

Takker for svar.

Mvh Saltø 28

Jeg ville helt klart gått for tiki navigator som kartprogram og BSB kart fra Maptech, slik andre har foreslått her. Da får du en en enkel løsning som er grei å komme igang med, som ikke koster all verden og som dekker de flestes behov.

Link to post
Share on other sites

Hei Saltø 28. Velkommen til det beste båtforum på nett!!

Sjøl bruker jeg Techart på PC. Både rasterkart og vektorkart finnes (for hele landet OG resten av verden) :-)

Vær klar over at noen av andre kartsystemer bare dekker sørlige Norge og stopper ved Smøla! (Viktig for deg som bor på Brekstad...) (Se www.telko.no)

Telchart finnes i flere versjoner, både for fritidsbruk og proff., AIS og 3D (visning av bunnen). Muligheter for tilkobling mot radar (også ARPA)+++.

Har brukt rasterkartene (skannede kart) i over 10 år og vektorkart de siste fem, og er storfornøyd; Brukte tidligere en gammel bærbar PC, men etter at den takket for seg, har jeg brukt en dedikert kart-PC.

Det DU trenger er en PC, programmet (som må kjøpes) og aktuelle kart. Telchart Vektor bruker C-Map kart.

Før du bestemmer deg: Ta en titt på hva de forskjellige systemene VIRKELIG gir deg...

Lykke til med valget.

mvh

Marwin

 

(Rettet for trykksleifr)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det var akkurat DET jeg var redd for ja!!... :-(

Saltø 28: Ta et søk i dette forum på "TelChart"... OG selvsagt i emnedatabasen på kartplottere!

 

Rettet: Alle de programmene "janb" lister opp stiller jeg meg tvilende til av to grunner: De fleste dekker IKKE områdene nord for Smøla (BSB), får dårlig kritikk i testen som nevnes, eller må bruke selv-scannede kart...

Greit, HAR du skikkelig scanner og vil ta jobben med å snekre sammen egne kart, KAN sikkert noen av dem brukes...

Mitt råd: Velg et program som kjører C-Map kart. (TelChart er ETT av de programmene... Men det finnes sikkert flere.)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ja, eg må også vedgå at eg ikkje sjekka geografien til Saltø 28.

 

Men for dei som bur i BSB-land (opp til Ålesund) står eg framleis ved at TIKI navigator er eit svært godt alternativ.

 

Dei andre programma som eg lista opp, har eg ikkje prøvd sjølv (utanom Offshore Navigator Light). Dette var kun meint som peikarar til BM sine testar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...