Jump to content

Kan det funke å skjære ut deler av vindskjermen og feste herdet glassrute der?

Mastiff

Recommended Posts

Her er ruta på båten (det er vanligvis ikke bjørkekvister bak den, dette var 17. mai...):

bilde.png.8eaa34ef7886a5685a42a9ba0fc82606.png

Det er tre problemer. Det første er det store feltet med matt rute (jeg har prøvd å slipe og pusse, men det er for ødelagt), etter at båten ble brukt til leppefiske, og de har skrapt et eller annet mot der. Kombinert leppefisktank og arbeidsbord sto rett foran der. Det andre er at jeg vil ha vindusvisker, men den vil jo bare slite i stykker denne ruta. Og det tredje er at hele ruta er litt småmatt over det hele foran. Men på sidene er den helt grei.

Det går sikkert an å få formet til en ny vindskjerm i et materiale som tåler vindusviskere bedre, men for det første tror jeg ikke det heller vil holde like godt som herdet glass, og for det andre må da hele greia sendes (i praksis kjøres, den er jo ganske svær) til et firma som gjør sånt. Jeg har ikke funnet noen i nærheten av Mandal som kan sånt.

Så derfor er Petter (mer eller mindre) Smart-løsningen jeg kom på å sage ut feltet fra kanskje 5 cm innenfor sidene og tilsvarende over bunnen, og opp til 5 cm under høyttalerne (så har jeg området over der til å bore og skru fast vindusviskermotoren), og så få laget til en rute i herdet glass som jeg lime fast overlappende der (eventuelt med en aluvinkel festet i skruene som holder på plass vindskjermen i hele lengden nederst, som støtter den nedenfra). Hvis jeg fuger rundt kanten av glassruta fra utsiden og rundt kanten av vindskjermen fra innsiden, burde det jo være mer enn nok feste. Eventuelt kan jeg jo også skru doble klemlister av aluminium både fra utsiden og innsiden rundt hele.

Er det noe som kan funke uten å se altfor jalla ut? Og hvor tykt bør glasset være? Det er vel nødvendig å bruke laminert glass til noe sånt, tenker jeg. Og glassbutikk.no har greie priser, avhengig av tykkelse.  Eller blir det kanskje bedre å få laget til ei rute hos Ertec eller et lignende firma, med en ramme som jeg kan skru fast?

Redigert av Mastiff (see edit history)

Ta med Glassmesteren på befaring la han komme med forslag.

Jeg hadde godt for full høyde bestilt hull til viskeren ( mulig to hull til oppe og nede) latt glasmesteren bestemme bredden og hvordan få den til å sitte og 

komme med forslag til hvor mye du må skjære ut av den gamle.

Når en ser hva de limer uten på et knust butikk vindu så er det lim som holder.

Er det vinkeljern i hjørnene opp og ned?

Eller er glasset buet der?

Sjekket med forhandler  om det  fins ny i herdet glass .?

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Svart (redigert)

Hjørnene er buet pleksiglass/plast/lexan, eller hva det nå er for noe, bøyd rundt ramma av aluminium, og fronten og sidene henger sammen. Dette er nok ikke noe man får kjøpt noe sted, førerhuset er så vidt jeg vet sveiset hos et firma i Trøndelag, som så fikk vindskjermen laget på mål, i billigste type plast.  (Fremdeles 17. mai-bilder...)

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Men jeg vil ikke ha den helt opp, for der har jeg høyttalerne liggende inntil for støtte. Men det er nok ikke så dumt å ta en tur innom glassmester, nei. Jeg ser forresten også at det selges laminert glass i standardstørrelser til salgs ganske rimelig, av typen som brukes i glassrekkverk. Kanskje jeg finner noe som passer på størrelsen der. Fordelen der er jo også at det har hull i endene som de kan skrus fast i.

En annen ting er det spesiallimet du snakker om, jeg vet ikke om det fester like godt mot plast som mot glass, men det går det vel an å finne ut.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...