REM Startet 8.November.2005 Del på Facebook Startet 8.November.2005 Jeg "stjal" dette utsnittet fra et tidligere innlegg av Astor. Jeg har i en tid lagt merke til at slike "fremmede" merker dukker opp flere steder. Noen som vet hva de betyr og har oversikt over variantene? På kystverkets sider fant jeg ingen ting. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Dette er ikke et nytt merkesystem, det er bare noe ræl kystverket har satt opp på eksisterende faste merker. Det begynte å bre om seg etter sleipnerulykken. Tanken er sikkert at den egentlige lykta skal bli enklere å se. Når det er mørkt er det hvite feltet opplyst av et gult lys. For meg ser det ut som et ordentlig skrivebordspåfunn. Resultatet er nemlig at den opprinnelige lykta (rød eller grønn) blir vanskeligere å se, slik at lykta som tidligere var tydelig nok, nå kan forveksles med et gatelys. I tillegg følger dette påfunnet ingen internasjonale standarder, slik at f.eks du, og mange med deg, ikke skjønner hva det betyr. Fjern uvesenet nå! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
kes Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Merkene er private i den forstand at de markerer farled for hurtigbåt. Her på våre kanter og videre nordover er de også merket med et nummer som angir hvor i farleden du befinner deg. Nummereringen er ulike nummer på styrbord side i farledens retning, og like på babord. Akkurat som hjemme i gata. For meg virker det som om det er den maritime varianten av Banana Airlines som er innført. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 ...For meg virker det som om det er den maritime varianten av Banana Airlines som er innført.Du er nok inne på noe der ja. Ser ut til at ledene blir tilpasset bilførere...... Kystverket har nok jobb en stund om de skal bli konsekvente med den merkingen...... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
jm Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 (redigert) Vær så snill å fjern/stopp denne merkingen. Den er mye vannskligere å se enn vanlige staker. Behold den grønne eller røde lysbøyen. Sett også gjerne på fluoriserende grønne eller røde farge band. Et hvitt lys som lyser mot en grønn/rød farge er ikke godt nok. På litt avstand må jeg frem med kikkerten. I dårlig vær/sikt blir dette en unødvendig stressfaktor dersom man skal til å gjette fargen på staken. Redigert 8.November.2005 av jm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Spørsmålet blir vel hvem som skal prioriteres her. Jeg går ut fra at nyttetrafikken synes denne merkingen er OK, og da spiller det nok ingen rolle hva vi amatører mener Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Jeg har bare erfaring fra denne type merking ett sted (fra Storøy til Feøy utenfor Haugesund) og der synes jeg faktisk det fungerer meget bra! Godt synlig både i dagslys og mørke, og en god hjelp i en smal, svinget og grunn lei mellom holmer og skjær... Jeg hadde i alle fall følt meg mer utrygg i denne leia uten denne type merking! Og for hurtigbåten som traffikerer leia året rundt i allslags vær så er den nok ennå mer verdsatt! Sikkert nyttige for de som har radar også. Er det virkelig ikke andre enn meg som ser en nytteverdi i disse? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
will Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Er det virkelig ikke andre enn meg som ser en nytteverdi i disse? Det er det helt sikkert,men de negative kommentarene sitter alltid "løsere"! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Jeg ser nytteverdien av de som dagsignal, men om natten mener jeg de bare forvansker navigeringen. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Så disse "nye merkene" i forbindelse med båtførerprøven hos Poseidon i vår, jeg synes de ser greie ut... Tok et bilde av "herligheten" på kloss hold. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Enig med index, de nye merkene er helt OK både dag og natt, selv om mitt øiesyn er skrantende. Har overhovedet ikke opplevet noe problem med å distingvere mellom kerkene og bakgrunnslys på land; ei heller mellom det belyste merket og rød/grønn lanterne på toppen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Hei. Er det legendariske Route 66 som har lagt en sving innom Norge Hebbe? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Er det virkelig ikke andre enn meg som ser en nytteverdi i disse?Joda, ser nok en viss nytteverdi men så lenge de kun finnes enkelte plasser synes jeg forvirringsverdien er større enn nytteverdien....... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Er det legendariske Route 66 som har lagt en sving innom Norge Hebbe? Spøk ikke med dette ... Worse skal kjøre Route 66 i september 2007. 4000 km på en Electra Glide, i følge med en gjeng av mc-buddies. Har dog ikke våget å fortelle det til QB ennå ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
cassie Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Jeg mener å ha sett denne type merking både ved innseilingen til Røvær, og til Sørevågen på Utsira. Når det gjelder leia fra Storøy - Feøy, er denne merkingen kjærkommen.I min tideligere båt hadde jeg radar, og det gjorde navigeringen i denne leia mye lettere i mørke. Men etter at den nye merkingen er på plass, slipper en å bruke lyskaster for å lokalisere de svarte stakene med veiviser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Stemmer at det er slike ved den nordre innseilingen til Røvær også ja. Utsira har jeg ikke vært på men det stemmer nok. Et glimrende system etter mitt syn, synlig i allslags vær. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Men etter at den nye merkingen er på plass, slipper en å bruke lyskaster for å lokalisere de svarte stakene med veiviser.Det står vel ikke slike på jernstaker uten lys? Hvis de gjør det, er jeg enig i at de kan være vanskelige å finne i mørket. Det finnes allikevel andre, og bedre måter å gjøre disse synlige på. Hva er f.eks galt med de etablerte lateralmerkene? De svarte stakene med veiviser som du omtaler er jo som skapt for å konvertere til et lateralmerke. Grønt på stb og rødt på bb hvis du går i leias hovedretning. Eventuelt kan man lage kardinalmerker med tilhørende blink av dem. Da bruker de mindre strøm også. Jeg er ikke imot bedre merking på sjøen. Men hvorfor må Kystverket finne opp sin egen standard? Det er da ikke hverken billigere eller bedre med disse merkene enn kardinal-/latermerking. Det at de vises på radar er da heller ikke noe argument som ekskluderer andre løsninger. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Det står vel ikke slike på jernstaker uten lys? Hvis de gjør det, er jeg enig i at de kan være vanskelige å finne i mørket. Det finnes allikevel andre, og bedre måter å gjøre disse synlige på. Hva er f.eks galt med de etablerte lateralmerkene? De svarte stakene med veiviser som du omtaler er jo som skapt for å konvertere til et lateralmerke. Grønt på stb og rødt på bb hvis du går i leias hovedretning. De som var der før var svarte staker uten lys ja. Samt enkelte "nyttårsraketter" med rød eller grønn refleks på. Jeg synes dagens ordning er ypperlig, rene motorveien i forhold. Jeg har litt problemer med å forstå motstanden mot denne type merking så lenge den gjør det lettere for oss som er på sjøen? Og den brukes tross alt bare de plassene der eksisterende merkesystem blir vurdert å ikke være tydelig nok... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Om de er bedre eller dårligere enn kun rødt / grønt blink kommer an på plasseringen etter min mening. Det gule/hvite lyset som lyser på 'hatten' er såvidt mye sterkere enn rødt/grønt blink på toppen at man ikke ser fargen på blinket. Dersom dette gule/hvite lyset står mot en bakgrunn av gatelys eller bebyggelse er det vanskeligere å skjelne stakene nå enn før. Jfr Ryfylke - skal man inn i Vassøysundet nordfra på natten ser man ikke stakene før man er temmelig nærme. Har stakene derimot havet / uopplyst land som bakgrunn trer de tydeligere fram siden det gule/hvite lyset er så mye sterkere enn rødt/grønt blink Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 (redigert) Det gule/hvite lyset som lyser på 'hatten' er såvidt mye sterkere enn rødt/grønt blink på toppen at man ikke ser fargen på blinket. Dersom dette gule/hvite lyset står mot en bakgrunn av gatelys eller bebyggelse er det vanskeligere å skjelne stakene nå enn før. Jfr Ryfylke - skal man inn i Vassøysundet nordfra på natten ser man ikke stakene før man er temmelig nærme.Akkurat mitt poeng! Hvis man kommer sydfra og skal inn mot Lundsvågen får man det samme problemet mellom Vassøy og Roaldsøy. Da går den iett med lysene på Vassøy. Redigert 8.November.2005 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
runem Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Disse merkene er satt opp i de fleste hurtigbåtleier. det er mye enklere å navigere etter enn "vanlige" staker. Nummrene som står på de, er de to siste siffrene i fyrlista. rundt Frøya er det blitt flere av disse, og gjør det etter min menig veldig enkelt å navigere i de oppmerkete leiene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cassie Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 (redigert) Den omtalte leia inn til Haugesund begynner sør av Hansaholmen N59.23.883 E 5.12.569 , og den var ikke lett i mørke og sjøgang med et kart med målestokk 1:50000. Nå er den rene lysløypa. Dersom det var motgående trafikk, traff du dem som regel der det var smalest. Som om ikke det var nok, vippe brua over til Storøy var forlatt i nedre stilling. Måtte faktisk ankre forran broa en gang for flere år siden da jeg kom seilende med defekt gearkasse fordi broa var forlatt i nedre stilling. Redigert: For orden skyld det er nå 10 lykter mellom Hansaholmen og brua over til Storøy, tror det var 3 staker tideligere. Redigert 8.November.2005 av cassie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Måtte faktisk ankre forran broa en gang for flere år siden da jeg kom seilende med defekt gearkasse fordi broa var forlatt i nedre stilling. Går greit under når brua er nede jeg . Noen fordeler skal da vi med motorbåt også ha . Det var sikkert ikke noen fornøyelse å ligge for anker vest for brua. Det kan være ganske friskt der til tider... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.