Jump to content

Nytt sjømerkesystem?


REM

Recommended Posts

Bilde

Jeg "stjal" dette utsnittet fra et tidligere innlegg av Astor. Jeg har i en tid lagt merke til at slike "fremmede" merker dukker opp flere steder. Noen som vet hva de betyr og har oversikt over variantene? På kystverkets sider fant jeg ingen ting.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke et nytt merkesystem, det er bare noe ræl kystverket har satt opp på eksisterende faste merker. Det begynte å bre om seg etter sleipnerulykken. Tanken er sikkert at den egentlige lykta skal bli enklere å se. Når det er mørkt er det hvite feltet opplyst av et gult lys. For meg ser det ut som et ordentlig skrivebordspåfunn. Resultatet er nemlig at den opprinnelige lykta (rød eller grønn) blir vanskeligere å se, slik at lykta som tidligere var tydelig nok, nå kan forveksles med et gatelys. I tillegg følger dette påfunnet ingen internasjonale standarder, slik at f.eks du, og mange med deg, ikke skjønner hva det betyr.

 

Fjern uvesenet nå!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Merkene er private i den forstand at de markerer farled for hurtigbåt. Her på våre kanter og videre nordover er de også merket med et nummer som angir hvor i farleden du befinner deg. Nummereringen er ulike nummer på styrbord side i farledens retning, og like på babord. Akkurat som hjemme i gata. For meg virker det som om det er den maritime varianten av Banana Airlines som er innført.

Link to post
Share on other sites

...For meg virker det som om det er den maritime varianten av Banana Airlines som er innført.

Du er nok inne på noe der ja. Ser ut til at ledene blir tilpasset bilførere...... Kystverket har nok jobb en stund om de skal bli konsekvente med den merkingen......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vær så snill å fjern/stopp denne merkingen. Den er mye vannskligere å se enn vanlige staker. Behold den grønne eller røde lysbøyen. Sett også gjerne på fluoriserende grønne eller røde farge band. Et hvitt lys som lyser mot en grønn/rød farge er ikke godt nok. På litt avstand må jeg frem med kikkerten. I dårlig vær/sikt blir dette en unødvendig stressfaktor dersom man skal til å gjette fargen på staken.

Redigert av jm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har bare erfaring fra denne type merking ett sted (fra Storøy til Feøy utenfor Haugesund) og der synes jeg faktisk det fungerer meget bra! Godt synlig både i dagslys og mørke, og en god hjelp i en smal, svinget og grunn lei mellom holmer og skjær... Jeg hadde i alle fall følt meg mer utrygg i denne leia uten denne type merking! Og for hurtigbåten som traffikerer leia året rundt i allslags vær så er den nok ennå mer verdsatt! Sikkert nyttige for de som har radar også.

 

Er det virkelig ikke andre enn meg som ser en nytteverdi i disse?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Enig med index, de nye merkene er helt OK både dag og natt, selv om mitt øiesyn er skrantende. Har overhovedet ikke opplevet noe problem med å distingvere mellom kerkene og bakgrunnslys på land; ei heller mellom det belyste merket og rød/grønn lanterne på toppen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er det legendariske Route 66 som har lagt en sving innom Norge Hebbe? :lol::lol:

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig ikke andre enn meg som ser en nytteverdi i disse?

Joda, ser nok en viss nytteverdi men så lenge de kun finnes enkelte plasser synes jeg forvirringsverdien er større enn nytteverdien.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er det legendariske Route 66 som har lagt en sving innom Norge Hebbe?

Spøk ikke med dette ... Worse skal kjøre Route 66 i september 2007. 4000 km på en Electra Glide, i følge med en gjeng av mc-buddies. Har dog ikke våget å fortelle det til QB ennå ... :crazy:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha sett denne type merking både ved innseilingen til Røvær, og til Sørevågen på Utsira.

Når det gjelder leia fra Storøy - Feøy, er denne merkingen kjærkommen.I min tideligere båt hadde jeg radar, og det gjorde navigeringen i denne leia mye lettere i mørke. Men etter at den nye merkingen er på plass, slipper en å bruke lyskaster for å lokalisere de svarte stakene med veiviser.

Link to post
Share on other sites

Men etter at den nye merkingen er på plass, slipper en å bruke lyskaster for å lokalisere de svarte stakene med veiviser.

Det står vel ikke slike på jernstaker uten lys? Hvis de gjør det, er jeg enig i at de kan være vanskelige å finne i mørket. Det finnes allikevel andre, og bedre måter å gjøre disse synlige på. Hva er f.eks galt med de etablerte lateralmerkene? De svarte stakene med veiviser som du omtaler er jo som skapt for å konvertere til et lateralmerke. Grønt på stb og rødt på bb hvis du går i leias hovedretning. Eventuelt kan man lage kardinalmerker med tilhørende blink av dem. Da bruker de mindre strøm også.

 

Jeg er ikke imot bedre merking på sjøen. Men hvorfor må Kystverket finne opp sin egen standard? Det er da ikke hverken billigere eller bedre med disse merkene enn kardinal-/latermerking. Det at de vises på radar er da heller ikke noe argument som ekskluderer andre løsninger.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det står vel ikke slike på jernstaker uten lys? Hvis de gjør det, er jeg enig i at de kan være vanskelige å finne i mørket. Det finnes allikevel andre, og bedre måter å gjøre disse synlige på. Hva er f.eks galt med de etablerte lateralmerkene? De svarte stakene med veiviser som du omtaler er jo som skapt for å konvertere til et lateralmerke. Grønt på stb og rødt på bb hvis du går i leias hovedretning.

De som var der før var svarte staker uten lys ja. Samt enkelte "nyttårsraketter" med rød eller grønn refleks på. Jeg synes dagens ordning er ypperlig, rene motorveien i forhold. Jeg har litt problemer med å forstå motstanden mot denne type merking så lenge den gjør det lettere for oss som er på sjøen? Og den brukes tross alt bare de plassene der eksisterende merkesystem blir vurdert å ikke være tydelig nok...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Om de er bedre eller dårligere enn kun rødt / grønt blink kommer an på plasseringen etter min mening. Det gule/hvite lyset som lyser på 'hatten' er såvidt mye sterkere enn rødt/grønt blink på toppen at man ikke ser fargen på blinket. Dersom dette gule/hvite lyset står mot en bakgrunn av gatelys eller bebyggelse er det vanskeligere å skjelne stakene nå enn før. Jfr Ryfylke - skal man inn i Vassøysundet nordfra på natten ser man ikke stakene før man er temmelig nærme. Har stakene derimot havet / uopplyst land som bakgrunn trer de tydeligere fram siden det gule/hvite lyset er så mye sterkere enn rødt/grønt blink

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det gule/hvite lyset som lyser på 'hatten' er såvidt mye sterkere enn rødt/grønt blink på toppen at man ikke ser fargen på blinket. Dersom dette gule/hvite lyset står mot en bakgrunn av gatelys eller bebyggelse er det vanskeligere å skjelne stakene nå enn før. Jfr Ryfylke - skal man inn i Vassøysundet nordfra på natten ser man ikke stakene før man er temmelig nærme.

Akkurat mitt poeng! Hvis man kommer sydfra og skal inn mot Lundsvågen får man det samme problemet mellom Vassøy og Roaldsøy. Da går den iett med lysene på Vassøy. Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Disse merkene er satt opp i de fleste hurtigbåtleier. det er mye enklere å navigere etter enn "vanlige" staker. Nummrene som står på de, er de to siste siffrene i fyrlista.

rundt Frøya er det blitt flere av disse, og gjør det etter min menig veldig enkelt å navigere i de oppmerkete leiene.

Link to post
Share on other sites

Den omtalte leia inn til Haugesund begynner sør av Hansaholmen N59.23.883 E 5.12.569 , og den var ikke lett i mørke og sjøgang med et kart med målestokk 1:50000.

Nå er den rene lysløypa.

Dersom det var motgående trafikk, traff du dem som regel der det var smalest.

Som om ikke det var nok, vippe brua over til Storøy var forlatt i nedre stilling.

Måtte faktisk ankre forran broa en gang for flere år siden da jeg kom seilende med defekt gearkasse fordi broa var forlatt i nedre stilling.

Redigert:

For orden skyld det er nå 10 lykter mellom Hansaholmen og brua over til Storøy, tror det var 3 staker tideligere.

Redigert av cassie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måtte faktisk ankre forran broa en gang for flere år siden da jeg kom seilende med defekt gearkasse fordi broa var forlatt i nedre stilling.

Går greit under når brua er nede jeg :cool: . Noen fordeler skal da vi med motorbåt også ha :lol::lol: .

 

Det var sikkert ikke noen fornøyelse å ligge for anker vest for brua. Det kan være ganske friskt der til tider...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...