bjoris Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 (edited) Jeg kjøpte en NB870 i fjor med en D4-260. Denne motoren skal ha mellom 3400-3600 som maksturtall. Jeg fikk nesten 3300 når den var nyvasket i fjor, men den falt raskt ned på 3250 og nå med grodd båt bare 3150 lett lastet uten jolle og motor bakpå. Jeg har kjørt på ca 2600-2650 omin og sett på forbruket at jeg ikke har brukt mer enn 35-37 liter pr time. Poenget, jeg har nå tatt av propellen og skal sende den inn til Sveis og Propellservice på Os. De kan ta av 200 eller 300 omin og jeg heller mot å ta 300 siden båten er tung med påhenger, jolle og vinsj bak. Råd mottas her også, men tar jeg bare 200 så er jeg fort under minimum på 3400 når propellen får litt groe. På den andre siden er jeg jo litt redd det kan bli for mye også, hvor nøyaktig de klarer å vurdere hvilken effekt deres justeringer har på min motor er jeg usikker på. Jeg ser at jeg ikke får mer enn 49 liter i maksforbruk så lurer litt på om motoren «holder litt igjen» da den vel skal ta unna 52 liter på maks eller var det 55? Spørsmålet Sveis og Propell har er om jeg vil ta av stigning eller diameter. Jeg har ikke peiling på hva som blir rett trodde jo ikke de kunne endre stigningen, men de kunne de forstod jeg... Råd mottas! Edited May 24, 2021 by bjoris (see edit history) Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Linea Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 Hei. Mitt råd er å ta ned stigningen, ikke røre diameteren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 (edited) Det vanlige er uansett å endre stigningen, ikke diameteren. Men dette er fast aksling naturligvis. Edited May 24, 2021 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 Helt enig, ta stigning, Men tror du uansett må forvente lavere turtall om høsten om det gror. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Posted May 24, 2021 Author Share Posted May 24, 2021 (edited) Hva er begrunnelsen for å ta stigningen og ikke diameteren? Jeg har lagt samme spørsmål på en NB Faceb gruppe og der sier flere at jeg har en tomme større diameter enn det som er vanlig... Ergo anbefales det der å ta den ned til 20 tommer. Jeg tenker at jeg vil ha det slik at jeg alltid har minst 3400 o/min så da må jeg nok ta 300 omin av da en lett mister 200 fra ren lett båt til grodd, tung båt! Edited May 24, 2021 by bjoris (see edit history) Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Linea Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 Begrunnelsen er at en ønsker stort blad areal for å få best effektivitet ved den farten den båten du nevner går ved marsjfart. Mao lavest mulig propellslipp. Men er den 1 tomme større en anbefalt fra produsent kan det være lurt å ta ned, da kan du kanskje få litt mindre propellstøy/vibrasjon fra propell, men hvis det ikke er mye av det hadde jeg tatt ned stigning. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 Kan nevne min F50 og propellbytte. Gammel propell 5600 rpm og 28 knop. Makset ikke turtall og da propell likevel var utslitt i vulken valgte jeg ny med større diameter og ned i stigning. Resultat ble maks turtall, bedre aks. og to knop større toppfart. Endte da akkurat på 6000 rpm. Så vil du opp i turtall må du ned i stigning. Ville ikke rørt diameter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 Det står 34-3600 i instruksjonsboka, men informasjonen båtprodusentene får fra VP er det ønskelig å ligge +- 3600 på ny, og ikke "innflyttet" båt. Turtallsperren er på 3640 rpm. Hadde siktet på 3550-3600 for din del med ren båt, så har du litt å gå på med tung last og litt groe på ettersessongen. Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Posted May 25, 2021 Author Share Posted May 25, 2021 (edited) Sveis og Propellservice sier det er veldig vanskelig å vurderer effekten av å ta av propellen. Det blir ikke helt likt som på en original propell med mindre diameter f.eks. Jeg har nå bestilt å ta ned 1,2 tommer på diameteren rett og slett fordi det kom til å ta 3 uker minst å få tatt av stigningen. Ser også at det normalt brukes 20 tommers propeller på disse båtene med slik og større motor så da blir det nok ikke helt feil å ta ned til 19.8 og 23 stigning. Ser en med samme motor sier han får 3600 med 20*23 tommer, men ja, kunne jo kanskje tatt 1,5 tommer også uten at det var krise... Det som gjør at jeg holder litt igjen er at jeg lurer på om motoren struper seg selv litt med så lite turtall. Forbruket hos meg på maks ligger på 48-49 liter f.eks, men disse trekker vel 55 optimalt... Jeg tror også at selger ikke tok noe shine av propellen før salg og nå får jeg både blankpolert propell og har slipt båten under så det kan jo bli for mye av det gode nå med så mye optimalisering Edited May 25, 2021 by bjoris (see edit history) Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.