Jump to content

Hva er deres erfaring med Mercury optimax 150 hk 2takt?


Ajm

Recommended Posts

Hei, ser på en uttern d66 med Mercury 150 2t motor, motoren er fra 2006. Noe spes en bør se etter? Eieren opplyser at det aldri har vært noe tull med den. 2 taktere er vel ganske så driftssikre?

 

Link to post
Share on other sites

Eg har en slik. 99 mod. Veldig sterk motor som bruker lite bensin.

Usikker på om 06 mod har oppgradert kompressor, men sjekk uansett denne. Havarerer den blir det dyrt. Ta av reima og kjenn etter om lagrene er fine.

 

Injectorer, igjen svindyre, så kompressor, bensinfilter må være på stell. Eg bygde meg en injectortester/vasker for og ha vedlikehold på mine.

 

Som alt annet,  vedlikehold vedlikehold vedlikehold. 

.. kan være alt fra vrak til kjempe motor

Edited by Fjordland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Driftssikkerheten er vel stort sett på linje med 4-taktere, og det er jo bra. 

Men det er en relativt komplisert konstruksjon sammenlignet med eldre/ordinære 2-taktere, så ting kan feile etter 15-20 år som tross alt er en anseelig alder for en motor brukt i saltvann.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg opplever at optimax 150 er en meget støyende motor, og har tidligere valgt vekk båt med optimax 150 pga det.  Men litt "tøff" hissig lyd. Må i den forbindelse opplyse at jeg er  noe var for støy i båt, men særdeles mye bedre med 4-takter.....

Prøvekjøring før du bestemmer deg er å anbefale.

 

Sjekk også motor for rust på nederste "svinghengsel" og styrestaget som svinger motor, betydelig med rust på enkelte av disse.

Link to post
Share on other sites

Ja den støyer nok noe mere enn f.eks. E-tec 150. 

Optimax 115 har f.eks. et mere avbalansert lydbilde med bare 3 sylindre, mens en V6 2-takter gjerne blir noe mere "sportslig" i sin framtoning.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...