Jump to content

Lekk i eksosbend. Syrefast


cammam

Recommended Posts

Hei😊

Oppdaget i går det piplet vann ut av ett lite hull i sveiseskjøten på eksosbendet. Så etter motor har vært i gang blir det litt vann i bunn..(antagelig pipler det litt hele tiden) Har automatisk lensepumpe så det tar jo unna det som evt kommer inn.men spørsmålet er hvordan fikse dette? 

Kan man sveise hullet mens båten ligger på vannet? Er det evt andre løsninger som kan være mulig for å tette hullet.. (er ikke store hullet,men det kommer jo vann der..) 

Takker for svar 😊

Link to post

Hvilken motor? Aksling/ drev?

 

I de fleste tilfeller er eksosbendet over vannflaten så man kan demontere det når båten er på vannet. På båter med aksling har jeg ikke vært borti problemer med dette. Med båter med drev kan eksosbendet ligge farlig nær vannflaten, men det bør jo ikke stå for høyt så vannet kan renne inn i motor...

 

Uansett bør man sikre seg ved demontering, og sikre at slanger ikke kan falle ned etc når eksosbend er demontert.

 

Så mulig du kan demontere det og ta det med deg til et sveiseverksted som kan sveise dette for deg?

 

Jeg kan ingenting om sveising men har forstått at nettopp sveiseskjøtene er der svake leddet på syrefast/ rustfritt. 

 

Legger til: Jeg ville også sjekket pris på nytt bend. Syrefast til Volvo Penta motoren min koster vel ca 3500, og det kan fort koste en del å få et verksted til å fikse det du har. Samtidig er det en del som ikke anbefaler syrefast fordi det kan medføre tæring andre steder i motoren. 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Hvilken motor? Aksling/ drev?

 

I de fleste tilfeller er eksosbendet over vannflaten så man kan demontere det når båten er på vannet. På båter med aksling har jeg ikke vært borti problemer med dette. Med båter med drev kan eksosbendet ligge farlig nær vannflaten, men det bør jo ikke stå for høyt så vannet kan renne inn i motor...

 

Uansett bør man sikre seg ved demontering, og sikre at slanger ikke kan falle ned etc når eksosbend er demontert.

 

Så mulig du kan demontere det og ta det med deg til et sveiseverksted som kan sveise dette for deg?

 

Jeg kan ingenting om sveising men har forstått at nettopp sveiseskjøtene er der svake leddet på syrefast/ rustfritt. 

 

Legger til: Jeg ville også sjekket pris på nytt bend. Syrefast til Volvo Penta motoren min koster vel ca 3500, og det kan fort koste en del å få et verksted til å fikse det du har. Samtidig er det en del som ikke anbefaler syrefast fordi det kan medføre tæring andre steder i motoren. 

 

Yanmar motor og drev.ikke att det har så mye å si.. Eksosbendet er ikke gammelt. Men én liten prikk i sveisen som lekker

Link to post

Det kan ha MYE å si hvilke motor du har. Det er noen forskjeller på om det er en 12 hk diesel i en saktegående åpen sjekte eller en 340 hk motor i en stor helplaner. Ikke minst for konsekvensene hvis bendet ryker. 😉

 

I tillegg vil opplysninger om båttype ofte gi ennå bedre innspill, som f.eks at man fint kan plukke av eksosbendet mens båten ligger på vannet, eller om båten er kjent for å ligge dypt.

 

Det som alltid hjelper på for å få hjelp her inne er konkrete og spesifikke opplysninger, og aller helst bilder. 

 

Jeg ville nok plukket av eksosbendet og få noen som kan sveise syrefast til å sveise det igjen, eller kjøpt nytt. (Til info er kombinasjonen av saltvann og eksos ikke så bra for syrefast. Det er mange dyktige folk her inne som kan svare mer konkret. @Huldaog @Komodoer to av dem du bør lytte til. )

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

(Til info er kombinasjonen av saltvann og eksos ikke så bra for syrefast. Det er mange dyktige folk her inne som kan svare mer konkret. @Huldaog @Komodoer to av dem du bør lytte til. )

 

 

Er vel spenningsrekka mellom syrefast eksosbend og støpejern motorblokk som skaper problemer. Kan sette fortgang i tæring da.

 

 

 

Link to post

Bærsesongen har ikke startet enda. Mulig du kan hekte deg på fjorårets sesong :-)

Beklager, antakelsen er ikke korrekt. 

Et bilde vil kunne forklare en del. Det kan være en form for pitting, det kan være bindefeil, det kan være for høy lengdeenergi, det kan være en hel del saker. Hva det ikke er, er galvanisk tæring mot manifold eller surt vann. Det siste ut fra at sjøvann er normalt basisk. Et bilde ville kunne gitt indikasjoner. Her har vi en del eksempler må møkkasveis og pitting, sett fra 'baksiden'. Jeg tror at alt det som kan gå til helvete, finner man under 'Byggingen av Hulda, på oppfordring'.

 

Jeg har en kompis, landkrabbe, som nettopp utbasunerte at jeg slett ikke er blakk. Penga ligger i bånn av båten. Han er fra Fredrikstad, han har muligens et poeng. 

Link to post

Syrefaste deler er på ingen måte nøkkelen til en broblemfri tilværelse mht. sjøvann, tæringer etc.

 

For en del år siden var det populært i fiskeflåten å benytte syrefaste rør til spylesystemer i fabrikkene. Det varte noen få få og så måtte man begynne å sveise lekkasjer, bytte seksjoner, bytte bend osv. Da man senere gikk over til plastrør forsvant alle slike problemer for godt.

 

Yanmar er godt kjent for å ha utfordringer med eksobendene sine, de har til dels hatt svært kort levetid. Sånn sett kan kan muligens få et bedre produkt av å skifte til et syrefast forutsatt at dette er produsert korrekt og at resten av systemet ikke tar skade av å få et mer høyverdig materiale inn i kretsen og dermed tæres langt hurtigere.

 

Har sett en del syrefaste, sjøvannsmonterte deler med til dels kraftige angrep av pittings etc, gjennom årenes løp etter relativt kort tid og man bør absolutt være obs på problematikken. Montert på verft og "as pr. design". Men på langt nær suksessfulle eller optimale valg.

Link to post

Jeg gjetter på dårlig sveis. Er bare å demontere og se på det innvendig. Er det helt og fint, så lever det til et sveiseverksted som tetter det. Mitt originale i vanlig stål er helt og fint, men lakk i et ørlite hull i sveisen. Dette er vanlig fra Yanmar.

Aberet er at lekkasjen har gjort motorlabben rett under skikkelig rustent dessverre, så det ørlille hullet har vært der i mange år.

 

Gammelt bend blir sveiset opp og solgt eller beholdt som reservedel. 

Link to post

Stort sett vil det bare være å slipe opp og re-sveise. Men det er absolutt nødvendig å ta av bendet for nøye inspeksjon innvendig. Som hevdet over. Også som hevdet over, AISI 316L er ikke den absolutte problemløseren når det gjelder sjøvann, og i særdeleshet ikke sjøvann med noe temperatur. Men det kan gå bra i årtier. De eksosrørene og bendene under ble sveiset inn i 1999, ikke rørt siden.Svanehalser250105d.jpg.4a1f2fad30e150ade4cbd61468bbe8d7.jpg

Link to post
KDB skrev 1 time siden:

Innerrør i titan med litt avstand til blendet der vannet blander seg med eksos. Dette blir brukt på noen yrkesfartøy, for å hindre pittings i det syrefaste. 

Har vært på flere nybygg med titan brukt i sjøvannssystemene og det har forårsaket store problemer på andre komponenter i kretsen som ventiler og rør i andre, litt mer lavverdige materialer. Ødelagte og opptærte ventiler et år etter levert fra verft. LIvsfarlig å eksperimentere med om ikke systemintegriteten er iorden og det er den dessverre skjelden.

 

Selve titanrøret holder jo men det nytter så lite om resten av kretsen faller fra hverandre. I slike systemer på et større skip er det en rekke andre komponenter av andre kvaliteter som manometerfittings, pumper, ventiler osv. og man kan risikere at de er opptærte etter kort tid. Det installeres isolatorer og div. innretninger som skal skape systemintegritet men det fungerer ikke i praksis.

Link to post

Eksosbend i båt er vel "forbruksvare" som må erstattes med noen (mange) års mellomrom. Mine originale Volvo Penta eksosbend røk på forrige båt med et års mellomrom (to motorer), og ble erstattet med nye originale grisedyre eksosbend (nærmere 30laken for 2 stk etter rabatter) - som igjen røk (begge to) for ny eier 8-9 år senere. Det blir jo veldig varmt og kaldt og sjøvann og vibrasjoner om igjen og om igjen og om igjen, og det har (tydeligvis) begrenset levetid.

Link to post

Det kommer vel litt an på både det ene og det andre. Sist eksosbendene mine var ute for kontroll var 9. februar 2013. De var greie og ble montert inn igjen:

2141212143_090213Demontmotor005.jpg.edfe0eede66a438cbafc07452f849278.jpg

Unbrakoskruene er festene mot eksosmanifoldene. Jeg tror en del av 'feilene' vi ser, er kravet til at maks effekt skal tas ut på minst mulig plass til lavest mulig pris. Det kan komme en kostnad i andre enden. 

 

Men nå virker det som at alle andre enn TS er interessert i dette :-)

Link to post
pipe skrev 1 time siden:

Jeg gjetter på att musa har gnaget på bendet.

Det er veldig plagsomt med sånne mus! Men når de først skal gnage slik så er det bedre med eksosbendet enn bunnpannen. 

 

Hulda skrev for 1 time siden:

Men nå virker det som at alle andre enn TS er interessert i dette :-)

 

Ja, veldig stille fra den kanten. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...