Jump to content

VP 250a (aq151) - Raslelyd ved pådrag

Mark1234

Recommended Posts

Hei! 
Nå har jeg tråla forumet mang en gang på leting etter svar på alt som dukker opp med gammel motor, og funnet mange gode svar. Men det siste problemet jeg har fått på den gamle 230’n fant jeg ingenting om.

Etter vinteropplag fikk jeg ikke båten over 3000 omdreininger. Den gikk røft, med en god del risting. Det viste seg å være en gåen plugg, og den fyrte fint uten risting etter pluggbytte. Jeg brukte NGK BP6ES plugger, og justerte gapet til 0.4mm.

På turen for å teste at alt funket som det skulle gikk motoren veldig fint i lav fart, opptil 2000 omdr. Da dukka det opp en ny lyd. Som om noen satt å knøvla noe alvorlig med sølvpapir/cellofan. Lyden ble høyere jo mer jeg dro på. Under 2000 omdr og på tomgang m/høyt turtall er lyden fraværende. Ingen dunking fra motor, kun denne intense raslelyden.

Jeg ser også at det er tæret et lite hull i fordeleren min. Så denne er sikkert ikke helt som den skal være. Tanken min har vært tenningsbank, og neste på lista er å pille litt i fordeleren. 
Motoren kjøler som den skal, jeg sjekka komp på alle sylindre i vinter, og fikk fine resultater.

Er det noen som har noen gode ideer på hva dette kan være? 

Takker for svar.

Høres ut som en fordelerfeil ja, mest sannsynlig lodd som sitter eller vakuumproblem om fordeleren har vakuumklokke. 

Har du passet på å smøre filten under rotoren slik at loddene som justerer fortenning går lett? Denne skal ha noen dråper motorolje ved hver service. 

Skjønner ikke helt hvordan du har fått tæring på fordeler da, med mindre det er noe elektrisk som ligger og kortslutter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette er gamle saker som har gått på et minimum av vedlikehold, så mye å ta tak i. Jeg er under middels kyndig, og har kun hatt båten ett år. Ikke rørt noe med fordeler selv, men en kamerat hadde titta oppi og sa det så greit ut. Den har da ikke fått noe olje eller annen service.

legger ved bilde av fordeler.

Kan det være at en fordeler fra 123ignition er løsningen her? Ser at komplett orginal fordeler koster det samme, omtrent.

97154E95-A25E-4275-B395-E98E83310A0B.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...