Jump to content

Gummibåt/jolle til seilbåt


Vittig

Recommended Posts

tenker å gå til innkjøp av en jolle til seilbåten og har gått meg litt vill i  jungelen. Jeg ønsker en så lett liten jolle som mulig uten at det går for mye ut over seileegenskapene. Ønsker ideelt at den skal gå i plan med 2 voksne med en nyere 6hk 4t men ihvertfall i plan med 1 voksen. Hadde i utgangspunktet bestemt meg for aluminiumsdørk men så så jeg at det finnes en del båter med oppblåsbar V-bunn som fks:

 

https://seatronic.no/plastimo-pi270vb-fun-ii-gummibat

https://www.westsystem.no/p/18990/suzumar-ds-260-vib-moppblaasbar-v-bunn

 

Noen som har erfaring med disse? Hvordan er de i forhold til andre dørk/kjøl-løsninger?

 

Heller mot følgende: 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=219399454

 

Noen som har erfaring med den eller har noen andre/bedre forslag?

 

Har ikke davit og tenker ikke å gå til innkjøp av det så tanken er at den må pakkes vekk eller ligge på dekk.

Redigert av Vittig (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en Zodiac 260 Aero, og den skal jeg erstatte med en ny av akkurat samme type, bare nå heter den Zodiac Cadet 270 Aero. Denne veier 31 kilo og kan ta 8HK. Jeg har 6HK, planer ikke med 2 voksne.  Om den skal være så lett som mulig er dette en super jolle. Ikke den som går mest stabilt, men om vekta er viktig er denne å anbefale. Beste kvalitet, så klart, er Zodiac.

 

Her fra Bakken: https://bakken-motor.no/bater_single/zodiac-cadet-aero-serien/

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har Plastimo-jolla fra Seatronic. Har hatt den et par år og er veldig fornøyd med denne.  Lett (27 kg), gode innfestinger til årer, virker solid og godt bygget. Innvendig er den i minste laget for 3-4 voksne personer over litt distanse, men for 2 + noen handleposer, mm.  er det god plass. Jeg løfter lett denne jolla opp på fordekket med en "haneklo" på gennakerfallet. Det er 4 solide løfteringer innstøpt på innsiden i jolla hvor du kan feste karabinkroker for løft opp på dekket.

 

V-bunnen er ganske skarp og jeg synes bunnen fjærer lite i forhold til andre joller jeg har prøvd med oppblåsbar bunn. Bunnen virker også solid så lenge du ikke bruker piggsko.

 

Har samme motor som Worry II, Honda 6 hk og da gjør jolla ca 15 knop med meg alene. Planer greit også med to voksne, men må da "lirke" litt over planingsterskelen. Motoren er helt ny og ikke helt innkjørt, så har forventninger til at den går noe bedre etterhvert :). 

 

Har hatt flere joller tidligere, så jeg har et visst sammenligningsgrunnlag. Hvis du ønsker en lett jolle med oppblåsbar bunn i denne størrelsen kan jeg anbefale denne.

 

image.png.b556eab4b85c56d4ad3b82df134134a6.png

Link to post
Share on other sites

Vi har en Suzumar 290 al med 6hk Suzuki. Den planer med meg alene (såvidt) men jeg veier 3 sifret. Kanskje planer den med 2 barn/ungdom. Med meg gjør den 13knop ca. Heiser den opp på dekk foran mast med spinnakerfallet. Går greit, men hender skjøtet til genoe henger seg opp i potongene når vi slår. 6hk veier ca 28kg (tror jeg). Det er nok maks av hva jeg gidder å løfte opp på rekken alene uten å løpe en stor risk for å miste motoren. Tror ikke jeg hadde klart det med en 9,9hk som veier 43kg. Usikker på hva rekken tåler også. 

 

Skulle gjerne hatt litt større rib, men det er en grei avveining mtp størrelse på båt og motor, og vekt på disse. Har Bavaria 40 fot og noe spesielt større jolle ville blitt litt for stort å gå rundt. Det blir da også litt knølete å håndtere. Pleier sjelden å taue da det stjeler litt fart og at jeg ikke alltid vet om jeg må legge til med baug inn i bås pga vind. Gjør jeg det så blir den i veien for naboen. 

Redigert av Renzir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi ente opp med en Highfield ultralite etter å ha løftet på de fleste på båtmessa i Göteborg for etpar år siden. Fast aluminiumbunn er bedre en løse plater og oppblåsbar bunn som vi hadde før, et byggesett å sette sammen hver gang den skulle blåses opp. Om den går fortere er jeg ikke helt sikker på, men følelsen å kjøre en mye mer båt enn jolle.  Vi henger den akter når vi seiler så det er sjelden vi tauer den, men den veier lite så tror ikke farten blir nevneverdig lavere. Den er liten og lett nok til å få plass på taket av bilen.  

Link to post
Share on other sites

Hei. Har en Honwave 320ie med oppblåsbar dørk. Denne veier ca 38 kg finnes også i en utgave på 270 som er noe lettere. Båten planer fint med 4 personer og 9,9/15 hk. Kvaliteten oppleves som solid og båten har greie sjøegenskaper. Honwave er også fornuftig priset sett i forhold til høy kvalitet. Oppblåsbar dørk vil aldri bli like bra som aludørk da denne vil være stivere. Har også en Zodiac 310 rib, denne har helt andre sjøegenskaper men kan egentlig ikke sammenlignes da den veier ca 85 kg om jeg ikke husker feil.Dersom vekt er viktig ville jeg gått for en med oppblåsbar dørk da disse er betydelig lettere å håndtere.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Oppdatering. Da ble det en Suzumar 260 VIB da denne var tilgjengelig. Veldig  fornøyd så langt. Går rett opp i plan med 1 voksen. Vi fikk den ikke opp i plan med 2 voksne men var litt rotesjø så tror det er mulig på flatt vann med litt justering av tyngdepunkt.

 

Fikk dessverre ikke sett Plastimo sin da Seatronic informerte meg om at de jollene står på en viss båt som sto på tvers av Suezkanalen for en drøy måned siden og nå er beslaglagt av Egyptiske myndigheter.

 

Den virker veldig mye stivere enn andre gummibåter jeg har seilt med oppblåsbar dørk. Merket nesten ikke noe bevegelse i bunnen over bølgene.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...