Bjarth Startet 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2021 Etter mange år med tilknyttning til sjøen skal endelig steget om båtdrømmen taes og settes ut i virkeligheten. Båten ble funnet og kjøpt for alt for lenge siden ?men registrering i skipsregisteret har tatt lang tid men nå nærmer det seg slutt på ventetiden! Overtagelse skal skje i Moss 1 Juni og planen er å gå vestover i behagelig tempo i dagene etter dette. Ukjent farvann for meg og søker vel i grunnen tips til alt i fra greie ruter, mulige diesel stoppeplasser og evt brygger kaier til overnatting. Er været bra kan vi godt gå litt utaskjærs for å teste båten, samt måle forbruk. Båten er en nydelig 2006 Galeon 330f med 2x D4 225 Jeg har lest utallige hentetråder her inne og fisket mye god info der, noe er nok endret da mange hente tråder begynner å dra på årene, men jukset litt å fått noen flotte forslag til ruter av Bjørn Løvjomås? Været ser bra ut, har handlet inn det meste jeg tror vi skal trenge, og nå gleder vi oss bare til å komme oss østover og komme oss ombord å få kastet fortøyningene med den nye båten vår ? Planen er å bruke tiden godt på å bli kjent med båt og utstyr, jeg er ikke kjent med hverken denne type båt eller områdene vi skal gå langs ruten. Har vert ombord i en seilbåt langs sørlandskysten for mange år siden, husker ennå noen perler, men er ikke kjent i farvannet. Satser på det kommer flere bilder og oppdateringer underveis , hvis det er interesse for dette :) Link to post
Tor Arild Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 @Bjarth gratulerer med fin båt. Vil bare si at det er en gruppe på Facebook som heter "For oss Galeoneiere". Om du ikke er medlem enda, så anbefaler jeg deg å slutte deg til. Mange båter og medlemmer og mye kompetanse om Galeon. Ville planlagt løst en rute Moss, Bolærne eller Verdens Ende første dager. Kjør gjerne bjerkøysund, Årøysund og deretter inn bak Møgerø og opp Røsseseundet til Havna eller Verdens Ende. Derifra til Stavern, og deretter gjennom Rakkebåene ved fint vær/rundt om dårlig og nedom Nevlunghavn før Langesund, Valle, Kreppa, Kragerø. Deretter er det mange flinke her som kan gi deg detaljert rute og anbefaling videre. Mvh Tor Arild Link to post
SY Tilde Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 Gikk Asker-Bergen selv for noen uker siden. Riktignok med seilbåt, så det blir litt forskjell med tanke på bunkringsbehov. Viktigste erfaring vi hadde var uansett at opprinnelig plan endret seg underveis, avhengig av dagsform og vær. Dager med motvind og sjø er tyngre for kroppen enn flatt hav, så det setter fort føringene for antall timer man vil gå dagen etter Jeg hadde med en liste med alternative havner og enkelte innaskjærs ruter basert på tips i egen og andres hentetråd. Flere ble plottet i På sjøen appen for å ha litt oversikt. Da kunne vi enkelt vurdere stemningen underveis for å gå noen timer ekstra når været var bra. Hodet var også proppfull av ny informasjon etter å ha overtatt båten, så det var greit å ha en del alternativer godt gjennomtenkt i forkant. For en nybegynner som meg ble læringspunkt fra havn første dagen: Sjekk vindmelding og retning før man velger plass for natten Vind som plutselig skubbet rett mot bryggen i 15-18 m/s gjorde det ikke helt enkelt å flytte båten i le for vinden Sikkert underholdende for de som så på. Gratulerer med ny båt og lykke til på turen Link to post
VegJoh Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 Gratulerer med ny båt Det blir spennende å følge hentetråden. Jeg tror kanskje jeg så den Galeon som du skal hente i havn her i Moss på lørdag som var, eller hva tror du @GeirFrode. D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
GeirFrode Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 (redigert) VegJoh skrev 10 minutter siden: Gratulerer med ny båt Det blir spennende å følge hentetråden. Jeg tror kanskje jeg så den Galeon som du skal hente i havn her i Moss på lørdag som var, eller hva tror du @GeirFrode. Såvidt jeg kan skjønne, så er det nok den. Strøken båt, det der. Gratulerer til ny eier! Redigert 26.Mai.2021 av GeirFrode (see edit history) Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 Gratulerer! Bjarth skrev for 1 time siden: Satser på det kommer flere bilder og oppdateringer underveis , hvis det er interesse for dette :) Du trenger ikke en gang å spørre... JA, vi har interesse av dette. Jo flere bilder og betraktninger, jo bedre. Altså jo mer "live", jo mer sitter vi andre på kontoret og andre steder og drømmer om båttur. ? Dessuten vil du få maaaaange innspill om alt fra gode plasser, dagens rimeligste diesel i området og mye mer ? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 Gratulerer med ny båt. Blir spennende å følge med deg på din hentetur. Du fikk et veldig godt råd av @SY Tilde, lag noen ruter inn til alternativ havn. Hvis du av en eller annen grunn må søke havn, er det et sjakktrekk å ha ferdig rute å følge. Spesielt i litt stressede omgivelser. Når det gjelder drivstoff så er Arendals området relativt dyrt. Mandal ( gismerøy) er noe rimeligere. Når det gjelder kai/brygge for overnatting er det vel enklest å søke inn til byene og gjestehavn. Da er det mulighet for mat og en god natts søvn. Lykke til med planlegging fortsatt. Å håper du finner noe nytte i rutene? Endelig ble det Bobåt Link to post
Gullfisk Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 Gratulerer med ny båt. Fin årstid å legge ut på tur. Bilder og oppdateringer er kjærkomment her for oss som vil være med på tur. Gikk motsatt vei oktober 2018. Laget sammenhengende hovedrute utaskjærs, og egene ruter fra denne, til aktuelle havner og innaskjærs ruter. Laget på Isailor, på Ipad før jeg reiste. Greit å ikke være nødt til å lære seg ny plotter på veien. God tur. Link to post
LALUNA II Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Grattis med ny båt Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjarth Svart 27.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Flott! Takk alle for hyggelige innspill! og gratulasjoner! Jeg er sikker på at det blir en flott seilas! Og nå med de ekstra tipsene til reise rute og små tips til hvordan starte de første dagene føler jeg meg mer forberedt allerede. Har en hel sommerfugl park i magen for tiden! :-) Et lite spørsmål; Har handlet en hel del og pakket godt med meg av det jeg tror jeg kommer til å trenge, men har dere noen linker til pakkelister eller noen tips til hva sol «alltid blir glemt» :-) Link to post
Bjarth Svart 27.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Gullfisk skrev for 20 timer siden: Gratulerer med ny båt. Fin årstid å legge ut på tur. Bilder og oppdateringer er kjærkomment her for oss som vil være med på tur. Gikk motsatt vei oktober 2018. Laget sammenhengende hovedrute utaskjærs, og egene ruter fra denne, til aktuelle havner og innaskjærs ruter. Laget på Isailor, på Ipad før jeg reiste. Greit å ikke være nødt til å lære seg ny plotter på veien. God tur. Takker for tips! Jeg har lastet ned Navionics appen og har testet den i disse dager, går nok for et abb på denne i tillegg til Simrad utstyret som er ombord :-) Link to post
Bjarth Svart 27.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 SY Tilde skrev for 22 timer siden: Gikk Asker-Bergen selv for noen uker siden. Riktignok med seilbåt, så det blir litt forskjell med tanke på bunkringsbehov. Viktigste erfaring vi hadde var uansett at opprinnelig plan endret seg underveis, avhengig av dagsform og vær. Dager med motvind og sjø er tyngre for kroppen enn flatt hav, så det setter fort føringene for antall timer man vil gå dagen etter Jeg hadde med en liste med alternative havner og enkelte innaskjærs ruter basert på tips i egen og andres hentetråd. Flere ble plottet i På sjøen appen for å ha litt oversikt. Da kunne vi enkelt vurdere stemningen underveis for å gå noen timer ekstra når været var bra. Hodet var også proppfull av ny informasjon etter å ha overtatt båten, så det var greit å ha en del alternativer godt gjennomtenkt i forkant. For en nybegynner som meg ble læringspunkt fra havn første dagen: Sjekk vindmelding og retning før man velger plass for natten Vind som plutselig skubbet rett mot bryggen i 15-18 m/s gjorde det ikke helt enkelt å flytte båten i le for vinden Sikkert underholdende for de som så på. Gratulerer med ny båt og lykke til på turen Flott! Kommer til å følge med på windy.com foreløbig ser det ut som det bli fint nedover sørlandet men noe vikd rundt lindesnes. skal følges med på ? Link to post
brs Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Gratulerer med flott båt??. Mener bestemt at du trenger ikke gå rundt Lindesnes. Gikk selv Sprangereidkanal med Galeon 390 Fly, la ned topplanternen. Fin tur innaskjers, anbefales. Nyt turen i flott båt.?? Link to post
sap_2000 Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Gratulerer med det som garantert er en av, om ikke den aller mest velholdte og ivaretatte båten i Norge @Bjarth været ser ut til å gi alle forutsetninger for en flott tur. Bare å glede seg og ha en god tur hjemover . Mvh. SAP Link to post
Familiesnekke Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Gratulerer!!Vi gleder oss til å bli med på tur! Nå høres dette ut som en velholdt båt, men jeg ville aldri dratt på båttur uten verktøy til å kunne fikse «småtteri» som kan dukke opp. Hvis du ikke har hatt båt fra før, så er det kanskje en del «båtverktøy» du ikke har fra før. Vi har en gammel båt, så jeg har alltid med: -slangeklemmeskrutrekker (7mm er vanligst) -filteravtrekker (følger det med reserve diselfilter?) -multimeter -verktøy for å avisolere kabler og sette på kabelsko -sett med div kabelsko -sett med div sikringer -fastnøkler fra 6-24 mm -skiftenøkkel (opp til 30+mm) -skrutrekkersett/bits-sett -umbraco-sett -avbitertang -rørtang -trepluggsett til å plugge lekkasjer -hammer -sag/baugfil -rundfil og flatfil til metall -fugepistol -Sika591/Tec7 eller lignende -godt utvalg av syrefaste skruer/mutter/skiver og slangeklemmer -div rørdeler og hamp/gjengetape -sandpapir -Aceton -zalo -hvit syrefri vaselin -reservekanner med motor- og gear olje -reservekanner med ren ny diesel fra bensinstasjon -reservekanne med hydraulikkolje til styringen -påfyllingsnippel til styrehydraulikk (vanligvis 1/4»), og en slangestuss/slangeklemme til denne Link to post
Trond123 Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 Gratulerer med ny båt! Rutene du fikk av @Bjørn Løvjomås kan du trygt følge. Ser det er en tidligere kommentar/ forslag om å gå gjennom rakkebåene. (Riktignok ved fint vær). Jeg vil anbefale å gå utenfor uansett. Det er nok av muligheter for nærkontakt med moder jord dersom man bommer ørlite på navigeringen i det området. Spangereidkanalen er fin dersom du kommer under broen. Fri seilingshøyde 4,5m. Både windy, dmi.dk og barentswatch.no er greit å sjekke ut for vær og bølgevarsel. Link to post
Bjarth Svart 28.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 Familiesnekke skrev for 7 timer siden: Gratulerer!!Vi gleder oss til å bli med på tur! Nå høres dette ut som en velholdt båt, men jeg ville aldri dratt på båttur uten verktøy til å kunne fikse «småtteri» som kan dukke opp. Hvis du ikke har hatt båt fra før, så er det kanskje en del «båtverktøy» du ikke har fra før. Vi har en gammel båt, så jeg har alltid med: -slangeklemmeskrutrekker (7mm er vanligst) -filteravtrekker (følger det med reserve diselfilter?) -multimeter -verktøy for å avisolere kabler og sette på kabelsko -sett med div kabelsko -sett med div sikringer -fastnøkler fra 6-24 mm -skiftenøkkel (opp til 30+mm) -skrutrekkersett/bits-sett -umbraco-sett -avbitertang -rørtang -trepluggsett til å plugge lekkasjer -hammer -sag/baugfil -rundfil og flatfil til metall -fugepistol -Sika591/Tec7 eller lignende -godt utvalg av syrefaste skruer/mutter/skiver og slangeklemmer -div rørdeler og hamp/gjengetape -sandpapir -Aceton -zalo -hvit syrefri vaselin -reservekanner med motor- og gear olje -reservekanner med ren ny diesel fra bensinstasjon -reservekanne med hydraulikkolje til styringen -påfyllingsnippel til styrehydraulikk (vanligvis 1/4»), og en slangestuss/slangeklemme til denne Takk for god liste Familisnekke ! Jeg kjøpte en del verktøy som jeg skal ta med på turen, men fant mange nyttige tips på lista di! Må nok fylle på litt der ? Link to post
LALUNA II Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 (redigert) Går du ikke rundt Lindesnes går du HELLER ikke Jæren bare så det er sagt Skal mye til for at Lindesnes topper Jæren og dessuten kan en fint runde og dra rett inn til Korshavn og gå i roligere farvand opp til ca Farsund før en må ut i havet igjen (med litt fart i båten er du rundt på 20 min eller kortere og alltid raskere en Sp. Kanalen Uansett fortere en å plukke ned targa/antenner etc. for å gå spangereidskanalen 4.5 m Redigert 28.Mai.2021 av LALUNA II (see edit history) Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
brs Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 LALUNA II skrev 1 time siden: Går du ikke rundt Lindesnes går du HELLER ikke Jæren bare så det er sagt Skal mye til for at Lindesnes topper Jæren og dessuten kan en fint runde og dra rett inn til Korshavn og gå i roligere farvand opp til ca Farsund før en må ut i havet igjen (med litt fart i båten er du rundt på 20 min eller kortere og alltid raskere en Sp. Kanalen Uansett fortere en å plukke ned targa/antenner etc. for å gå spangereidskanalen 4.5 m Forslaget med å gå Sprangereid er å få en fin tur. Det bli nok av lange havstrekk etter Sprangereid. Link to post
Bjarth Svart 31.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 (redigert) Så var dagen kommet ? Både for å hente båt og for å starte med hente tråden for alvor :-) Dagen startet med en fly til oslo med 7 kolli på 2 personer ? Ble kjørt bil til Moss av en kompis og etter noe små panikk handling langs veien så var vi endlig i havnen ? Smilet gikk fra øre til øre når jeg så båten for første gang i live! for en følelse! Møtte selger og fikk en flott intro runde rundt i båten god innføring av utstyr og systemer. Alt i alt en hyggelig opplevelse og en hyggelig overtagelse sett i mine øyne. En liten test runde på fjorden og et godt handshake. I denne handelen føler jeg det er 2 glade parter og det er vel det som er en god handel ? Så langt er båten 10/10 av forventingene mine, flott velholdt båt som jeg ser for meg vi skal få mange flotte timer i! Vi kastet fortøyningene i 18 tiden gikk en tur innom Son å plukket opp noen reservedeler før vi satte kursen sørover i oslofjorden. Mens matrosen forberette et godt måltid i byssa fikk kapteinen testa litt autopilot. Underveis var det 2 lanternepærer som røyk, så derfor la vi oss til i Tønsberg før mørket kom, så nå ligger vi å venter på en marina skal åpne i morgen tidlig så vi kan få ordne pærene før vi forsetter. I morgen skal og få bestillt åpning av Tønsberg bru så vi kan ta indre lei videre Vestover Tips til marinar som har 12v 25w bay 15d iTønsberg området mottas med takk :-) Redigert 31.Mai.2021 av Bjarth (see edit history) Link to post
Tor Arild Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 (redigert) Så fint at du er på tur i fin båt!? Herholdt Andersen ligger sentralt i sentrum og har sikkert. Ligger en wave butikk rett etter kanalbrua. Sjekk der også!! Ps! Har mulighet for å plukke dere opp og ta dere til Herholdt litt på 10 om dere vil raskt videre. Send pm i så fall. mvh Tor Arild Redigert 31.Mai.2021 av Tor Arild (see edit history) Link to post
Bjarth Svart 1.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Nydelig første natt i egen skute! Vi har bestemt oss (ettet matrosen har fått seg en liten joggetur) å sette kursen sørover før broen åpner for å så krysse vest over når vi kommer ned i åpn sjø, dette bassert på tips fra lokal folk :-) Takk Tor Arild :-) jeg tenker i beste BP ånd å kombinere dette tipset med Bjørn sine tidligere tilsendte ruter å ser det som sannsyling å ta denne ruta Været ser ut til å bli kjenpe bra både med sol forhold og vind forhold, satser på en god dag på sjøen og mon tro om vi ender opp i Grimstad i ettermiddag/kveld :-) Vi får se hvordan dagen utvikler seg. Satser på å komme tilbake med mer senere! Link to post
Tor Arild Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 (redigert) Dere får flott føre. Isteden for å gå Vrengen, ville jeg gått opp mellom Burø og Mågerø og tatt Røssesundet opp til Verdens Ende. Er svak fralandsvind så bare litt gammelsjø i dag. Fra Verdens Ende til Stavern via Tønsberg Tønne og videre Nevlunghavn, Langesund, Velle eller Risør avhengig av hvor langt dere vil gå i dag!? mvh Tor Arild Redigert 1.Juni.2021 av Tor Arild (see edit history) Link to post
Bjarth Svart 1.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 (redigert) Sitter nå i kanalen mellom Brøtsø og Tjøme, på vei mot verdens ende, takk for flott tur tips Tor Arild ! Dette båtkjøpet er nok ikke noe av det dummeste jeg har gjort ? Redigert 1.Juni.2021 av Bjarth (see edit history) Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Flotte bilder, antar du kjenner at Bp er med deg. Jo mer bilder du pøser ut, jo mer oppmerksomhet får du. Å allerede fått nye tur ruter. Perfekt Røssesund er vakkert. God tur videre Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn