Jump to content

Vanntette og stive av furubenk som er base for båtpute


andersb

Recommended Posts

Topic says it all... iaf litt

Laget ny avtagbar bakbenk av 27mm furuplate (egentlig hylle) den skal trekkes  i samme stoff som alle andre puter i båten, så den biten er grei, men har 2 ting jeg bør gjøre med den 1) vanntette den 2) stive av litt mere, er ca 190cm lang, og 40cm dyp. 

 

Vurdert epoxy vs olje vs lakk for å vanntette, epoxybiten kan kombineres med avstivere som jeg støper på i cf feks, evnt slisser inn. Den er jo allerde noen kg, og skal ligge løst i forpiggen, så bør ikke være for tung, og ei heller ha noen skarpe kanter. Kan også bruke plata som mal for noe i vannfast kryssfiner, men ikke overbevis om at det holder så mye lenger, og trolig er det mindre stivt. 
 

Også vurdert ekstra avstiver ramme under, men kan egentlig også bare ha 1, eller 2  nedfellbare bein under, evnt avtagbare (for puta skal kunne fjernes) Men hvor finner man høydejusterbare, innfellbare syrefaste bein?! finner fler i faste lengder bare. 

 

 

 

 

2021-05-22 16.54.27.jpg

Link to post
Share on other sites

Ville gått for epoxy og duk. Da er det, som du er inne på, enkelt å lime på av stivere. Lagde tofter av finer til ei jolle engang. Epoxy og duk, alu vinkeljern limt under, og hvit polyuretan lakk til slutt. Så nytt ut fortsatt etter 7 år ute, riktignok bare sommeren i sol, regn og sjøsprøyt. 

Link to post
Share on other sites

Støtter epoxy og duk. Suges bra inn i treverket og lager en god binding. Sats på minst to lag med vevd duk både på over- og undersiden. Anbefaler å støpe rundt kanten, i så fall må du avrunde denne til ca. "pekefinger" runding. Da får du også høy stivhet så det er mulig det ikke er nødvendig med avstivning. Hvis du likevel trenger det kan du støpe på noen avstivningsribber på undersiden. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei;

dette er ikke min spisskompetanse, men er det så lurt å støpe inn heltre?

Heltre er jo et meget levende materiale.

Hvis du skal gjøre en slik jobb, så ville jeg valgt en furu kryssfinerplate som er limt med vannfast lim.

Epoxy er jo ganske dyrt, så du kan jo også vurdere polyester isteden.

Polyester kan fortynnes slik at den lettere trekker inn i treverket, hvis det er et poeng.

 

 

Link to post
Share on other sites

ble 4 lag twill 200gram oppå, 2 under, (så de lettere kan stifte ting) 

 

7 dager fullherdetid, så drømmer om at de trekker puten mens epoxy ikke er fullherda så det herder rundt stifter og er tett. 

 

virket stivt og fint, treet var helt tørt må sies. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...