Gamle Odine Startet 26.Mai.2021 Del på Facebook Startet 26.Mai.2021 (redigert) Av erfaring kan jeg si; at det å kjøpe overhalt utsyr fra et lite verksted, kan absolutt by på problemer. Det kan til og med føre til trusler om man ikke er forsiktig. Trusler fikk jeg da jeg meddelte daglig leder om at jeg ville fortelle historien min her på Båtplassen.no. Jeg vil fortelle om et uheldig kjøp av en Yanmar båtmotor fra et verksted i Brevik; dette for å advare andre om å komme i samme situasjon. Etter å ha pratet med selger på telefon trodde jeg handelen var grei, dette fordi verkstedet hadde mange Yanmar motorer ute på Finn.no. Selgeren var hyggelig og virket seriøs på den han holdt på med, samtidig som prisen var grei. Da jeg hentet motoren på verkstedet i Brevik, var den tømt for olje og sto på en pall. Det var dermed ikke mulighet for meg å teste motoren ved kjøp. Jeg måtte stole på selgeren som sa at dette var en nyoverhalt motor med flott gange. Dette viste seg å være en tabbe. Etter installasjon i båten viste det seg at motoren ikke var grei! Da jeg til slutt fikk startet den, steg det blå røyk opp fra dysene på motoren og det var en fryktelig metallisk lyd i den. Jeg sende straks en liten filmsnutt av motor med all røyken, og en sms om hva som hadde skjedd. Selger tok ikke kontakt før det var gått tre dager. Dette til tross for mange telefoner til firmaet de to neste dagene, hvor jeg la igjen beskjed om å kontakte meg. Han tilbød meg å fikse det, mot at jeg tok kostnaden med å demontere og frakte motor til hans verksted i Brevik. Dette ment jeg var urimelig, da kjøpsloven kapittel 6 sier følgende: § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Mitt forslag til han da, var at han kom til min båt for å fikset problemet. Dette for å slippe utgifter ved demontering og montering, samt transport fram og tilbake. Dette ble blankt avvist av selger. Jeg ga da beskjed om at jeg ønsket å heve kjøpet; noe som også ble avvist grunnet økonomi i firmaet. Jeg følte da at jeg ikke hadde annet valg enn å føre dette for forliksrådet. Etter saken havnet hos forliksrådet; forsvant annonsene fra dette firmaet på Finn.no Etter noen uker treffer jeg en mekaniker som var villig til å se på motoren; det viste seg at dysene ikke var trukket til. Glødingen på motoren var heller ikke koblet, og det var en masse løse bolter og slangeklemmer. Motoren fungerte bra etter at disse tingene ble ordnet, så jeg trakk min sak hos forliksrådet. Da det i midten av mai duket opp nye annonser fra samme firma på Finn.no, ønsket jeg å fortelle om min dårlige opplevelse med dette firmaet. Jeg sendte derfor en sms til selger, hvor jeg sier at jeg kommer til å fortelle min historie på Båtplassen.no. Da får jeg for første gang en rask tilbakemelding. Jeg får en SMS melding hvor det står: «Det er greit. Vi skal ta deg for svindel. Og anmelde deg for usaklige beskyldninger. Du leker med feil folk nå…..» Hadde jeg sjekket ut dette firmaet bedre, ville jeg funnet lignende historier på Facebook. Dette har vært et ubehagelig kjøp, som jeg håper andre slipper å oppleve! Sjekk alltid bakgrunn til selgere, og stol ikke blindt på at «overhaling er det samme som et godt produkt! Redigert 26.Mai.2021 av Gamle Odine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 Hmm.. La meg oppsummere. Du kjøper en brukt Yanmar av et eller annet slag, en eller annen gang, for en eller annen sum. Monterer i båt uten at den på noe tidspunkt er prøvestartet etter overhaling, og langt mindre varmkjørt. Du oppdager raskt at dysene ikke er strammet skikkelig og at kabler for gløding ikke er montert. Du blir sur og krangler med selger i lang tid selv om han tilbyr seg å fikse problemet. Problemet får du fikset selv og motoren viser seg å være grei etter dette. Du mener selger aldri bør få lov å drive næring for for resten av evigheten. Du oppdager selger har motor for salg og oppretter bruker her på BP, ene og alene for å blåse ut litt storm. Joda, velkommen skal du være. Her på båtplassen samles masse hyggelig båtfolk og det er aldri langt til gode innspill om du skulle trenge hjelp for å få løst et problem. Jeg er glad for å høre at det har løst seg for din del og at du forhåpentligvis har fått montert inn en god motor du kan kose deg med i mange år fremover. Dette blir en bra sommer! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 Ikke vanskelig å finne annonsene på finn i dag, men lite fremkommer mht hvem som selger disse motorene og telefonnummeret som oppgis er ikke registrert hos gule sider. Leser man annonsene så brukes det "vi" og "vi foretar også overhaling av slike motorer". Det fremkommer et navn "skjult" bak kontaktinformasjon og en liten videre kikk viser et firma med lovens absolutte minimum hva angår aksjekapital og et betydelig negativt resultat for 2019 så påstanden om firmaets dårlige økonomi synes åpenbar. I avisen indre.no fremkommer det at du enten er personen som har klaget eller at du ikke er alene om å ha en sak mot dette firmaet. Mye som skurrer her mht hva slags firma dette er? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sørlandet2 Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 X10an skrev for 3 timer siden: Hmm.. La meg oppsummere. Du kjøper en brukt Yanmar av et eller annet slag, en eller annen gang, for en eller annen sum. Monterer i båt uten at den på noe tidspunkt er prøvestartet etter overhaling, og langt mindre varmkjørt. Du oppdager raskt at dysene ikke er strammet skikkelig og at kabler for gløding ikke er montert. Du blir sur og krangler med selger i lang tid selv om han tilbyr seg å fikse problemet. Problemet får du fikset selv og motoren viser seg å være grei etter dette. Du mener selger aldri bør få lov å drive næring for for resten av evigheten. Du oppdager selger har motor for salg og oppretter bruker her på BP, ene og alene for å blåse ut litt storm. Joda, velkommen skal du være. Her på båtplassen samles masse hyggelig båtfolk og det er aldri langt til gode innspill om du skulle trenge hjelp for å få løst et problem. Jeg er glad for å høre at det har løst seg for din del og at du forhåpentligvis har fått montert inn en god motor du kan kose deg med i mange år fremover. Dette blir en bra sommer! :-) Så du mener det er kunden sitt ansvar å drive kvalitetssikring og kontroll av motor etter overhaling? Burde ikke prøvestart og kontroll etter en overhaling utføres før motoren leveres til kunde? Hvordan kan verksted forsikre seg om at alle sine kunder har den nødvendige kunnskap om det? For meg så virker det spesielt. Men skjønner du mener det anderledes, og syns dette er flotte greier. Sitér dette innlegget Link to post
Ugleseth Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 X10an skrev for 4 timer siden: Hmm.. La meg oppsummere. Du kjøper en brukt Yanmar av et eller annet slag, en eller annen gang, for en eller annen sum. Monterer i båt uten at den på noe tidspunkt er prøvestartet etter overhaling, og langt mindre varmkjørt. Du oppdager raskt at dysene ikke er strammet skikkelig og at kabler for gløding ikke er montert. Du blir sur og krangler med selger i lang tid selv om han tilbyr seg å fikse problemet. Problemet får du fikset selv og motoren viser seg å være grei etter dette. Du mener selger aldri bør få lov å drive næring for for resten av evigheten. Du oppdager selger har motor for salg og oppretter bruker her på BP, ene og alene for å blåse ut litt storm. Du har tydeligvis ikke forstått et spøtt, X10an. På tide å lese seg opp på kjøpsloven? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 36 minutes ago, Mouche said: Ikke vanskelig å finne annonsene på finn i dag, men lite fremkommer mht hvem som selger disse motorene og telefonnummeret som oppgis er ikke registrert hos gule sider. Leser man annonsene så brukes det "vi" og "vi foretar også overhaling av slike motorer". Det fremkommer et navn "skjult" bak kontaktinformasjon og en liten videre kikk viser et firma med lovens absolutte minimum hva angår aksjekapital og et betydelig negativt resultat for 2019 så påstanden om firmaets dårlige økonomi synes åpenbar. I avisen indre.no fremkommer det at du enten er personen som har klaget eller at du ikke er alene om å ha en sak mot dette firmaet. Mye som skurrer her mht hva slags firma dette er? Helt enig! Jeg sjekker opp selger enten det er privat eller via firma! Er ikke firmaet autorisert og ikke har økonomisk likviditet er det grunn for meg å ikke handle der! Jeg kjøper heller ikke noe mekanisk med motor uten først å prøvekjøre heller, om det ikke er helt nytt fra forhandler med garanti. En annen sak om noe er overhalt er det jo vanlig å få dokumentasjon på hva som er gjort og byttet. Kan man ikke fremlegge dette så er det null verd etter min mening! Det er desverre masse uærlige folk der ute som kun tenker egen vinning! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 Kjøpsloven er vel ganske grei. Selger/forhandler av yrke er ansvarlig for produktet som blir levert. Litt klønete utformet av meg. Til vanlig er ikke selger ansvarlig for følgeskader. Heller ikke for frakt, montering og andre utenforstående forhold som selger ikke har tatt del i. Selv om mange selgere nok vil strekke seg for å imøtekomme en omforent løsning. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 Ta et google søk på innehaver. Det samme ser ut til å ha skjedd før... Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 (redigert) Sørlandet2 skrev for 5 timer siden: Så du mener det er kunden sitt ansvar å drive kvalitetssikring og kontroll av motor etter overhaling? (...) For meg så virker det spesielt. Men skjønner du mener det anderledes, og syns dette er flotte greier. Du misforstår meg nok en del her, men det er helt greit. Selv om det forståelig nok kan virke slik ved første øyekast , så har jeg faktisk ikke gjort meg opp en egen menig om denne saken. Og det har jeg i utgangspunktet ingen planer om å gjøre heller. Jeg savnet noen vesentlige opplysninger som er utelatt og har ellers stor forståelse for at kjøper blir frustrert etter slike uønskede hendelser. Hadde noe slikt oppstått med meg selv eller i min nærmeste krets ville vi trolig løst problemet selv, på kortere tid og med mindre bekymringer enn ved å lage en stor sak ut av det. Kanskje fått noen kroner i prisavslag også. Selvfølgelig forstår jeg at ikke alle kan ordne slikt selv, og da får man slike historier. Rett og slett bare trist for alle involverte. Ugleseth skrev for 5 timer siden: Du har tydeligvis ikke forstått et spøtt, X10an. På tide å lese seg opp på kjøpsloven? Du har selvfølgelig helt rett i at ordet "spøtt" ikke befinner seg i mitt vokabular, men jeg mener likevel å ha en viss forståelse av ordets betydning. Lovkunnskap er jeg derimot noe over middels trygg på. Ovenstående tilfelle er, meg bekjent, utenfor kjøpslovens virkeområde, jf. kjøpsloven § 1. første ledd. Det er derfor vanskelig for meg å forstå hva du mener dersom du selv påberoper deg større kunnskap innenfor feltet. Presiser gjerne hvilken del av kjøpsloven du mener jeg bør lese meg opp på istedenfor å bare kaste totalt meningsløse påstander rundt deg på internett. Ellers må jeg legge til at i utgangspunktet ville jeg selv kastet meg i bilen og kjørt 20 mil hver vei for å undersøke omfanget av problemet dersom jeg hadde vært selger, og salget var av en vesentlig verdi. Jeg mener selger bør stå for produkter han selger å forsøke og rydde opp i egne problemer, innenfor rimelighetens grenser. Dersom motoren kun kostet 10-15k ville jeg nok vært litt mer tilbakeholden og kanskje foreslått at kjøper kom til meg. Jeg vil understreke at mitt siste avsnitt er oppriktig ment, det om at jeg håper kjøper ender opp med en god motor og ønsker han en god sommer, og på ingen som helst måte sarkasme. På et generelt grunnlag ønsker jeg virkelig at menneskene rundt meg skal ha det bra og at de skal kunne legge bak seg dårlige opplevelser de ikke lenger kan få gjort noe med. Jeg håper virkelig sommeren blir bra i år også! Redigert 27.Mai.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 I denne saken var det jo bare noen løse bolter og ledninger, i og for seg ikke store saken. Og det virker ikke rimelig å forlange at selger skal reise hvor enn kjøper befinner seg i landet for å stramme til disse. Men det skaper jo en viss usikkerhet rundt hvor overhalt motoren egentlig er, det er jo alltid rimeligst å "overhale" motoren med en boks spraylakk. Men jeg tenker at det her er bare å satse på at ting er OK, så lenge motoren fungerer som den skal så er jo alt greit. Men greit med en påminnelse, mye rart selges som overhalt så det er greit å være obs. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Chiefengineer Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 Om motor hadde vært testkjørt etter overhaling hadde den vel neppe blitt solgt med løse dyser eller andre løse bolter og skruer. Evt. har man hatt en dårlig kvalitetskontroll. Det er igjen bare å henvise som jeg tidligere har gjort vedrørende både trimming av båtmotorer og generelt overhaling og kjøp, sjekk økonomien til selgers firma og innhent referanser om man har tenkt å bruke en del penger. Karer som driver denne typen firmaer har eksempelvis ikke tilgang til de samme innkjøpspriser på merkedeler til overhaling som merkeforhandlere, heller ikke den opplæring og kompetanse som kreves for å utføre mange av de jobbene de påtar seg, gjerne til "bemerkelsesverdig" lave priser. Da bør noe skurre. Konstaterer at denne saken ordnet seg uten den helt store dramatikken, ble nok mer som et sjokk for kjøper. Men ville jo forlangt en rapport på hva som var gjort om motor hevdes overhalt. Men mye dreier seg også om hvor mye du har betalt for motor, er det betalt 20 tkr så er det litt begrenset hvor mye man kan forlange. Opplysningene oppgitt fra selger bør jo uansett stemme med virkeligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 X10an skrev for 1 time siden: ....., men jeg mener likevel å ha en viss forståelse av ordets betydning. Lovkunnskap er jeg derimot noe over middels trygg på. Ovenstående tilfelle er, meg bekjent, utenfor kjøpslovens virkeområde, jf. kjøpsloven § 1. første ledd. Bare for å "pirke" litt så er det vel Forbrukerkjøpsloven som gjelder siden det synes å være en næringsdrivende som selger til en privatperson? For egen del hadde jeg forventet en noe mer profesjonell håndtering (og klargjøring av motoren) enn det som synes å være tilfelle her! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
X10an Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 (redigert) Mouche skrev 40 minutter siden: For egen del hadde jeg forventet en noe mer profesjonell håndtering (og klargjøring av motoren) enn det som synes å være tilfelle her! Det er utvilsomt elendig fagmessig utførelse å overhale en motor (hva enn nå det vil innebære i tilfellet her?) uten å i det minste varmkjøre motoren før salg. Dette ville aldri forekommet hos et profesjonelt firma! Mouche skrev 40 minutter siden: Bare for å "pirke" litt så er det vel Forbrukerkjøpsloven som gjelder siden det synes å være en næringsdrivende som selger til en privatperson? Det på ingen som helst måte "pirking" når en eller annen selvutnevnt internettekspert kaster ut en påstand i vilden sky om at jeg bør lese meg opp på loven før jeg uttaler meg høyt. Han mener åpenbart at han selv sitter inne med kunnskap som jeg er i desperat mangel av. Men nei, jeg er ikke sur jeg er bare bittelittegranne skuffet :-) Redigert 27.Mai.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 Er det meg dere krangler om? Joda, klar over Forbrukerkjøpsloven og funksjonen til denne kontra Kjøpsloven. Skal være den første til å beklage at jeg var litt kjapp. Knotte på telefonen gir minimumstekster. Jeg hadde forresten noe av det samme med motoren til Hulda. Ting som ikke ble avdekket ved benkkjøring. Selv om det var et renomert foretak, måtte jeg ta dem til forbrukerrådet. Der de tapte så det sang. For meg var ikke det å plukke motoren ut av båten og bringe den til selgers verksted noe jeg valgte å debatere. Da vi kom med motoren etter stengetid, lastebil med kran, ble vi nektet å lesse av. Fikk beskjed å komme tilbake i arbeidstiden. Selv om verkstedet lå tvers over ikke inngjerdet gårdsplass fra selgers bosted. Motoren var forsvarlig pakket på pall, beskyttet mot regn. Da er man vrangvillig. Men slike personer og foretak finnes, da som nå. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 (redigert) Hulda skrev 5 minutter siden: Er det meg dere krangler om? Det er absolutt ikke deg Hulda! Les et par innlegg høyere opp. Der fikk jeg passet påskrevet av Ugleseth fordi jeg visstnok ikke kjenner kjøpsloven. Jeg må innrømme at jeg fikk litt dårlig samvittighet når du postet om kjøpsloven samtidig som jeg kom med mitt innlegg. Men slikt tåler du tenkte jeg, og det var, som du forstår, ikke på noe som helst måte ment med tanke på verken deg eller trådstarter. For ordens skyld vil jeg si at trådstarter henviser til kjøpsloven, men refererer fra forbrukerkjøpsloven. Slikt skjer, og er normalt sett ikke noe jeg vil hakke på :-) Redigert 27.Mai.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 Nå er vel Kjøpsloven og Forbrukerkjøpsloven ganske så like med et viktig unntak, eller to, men som jeg oppfatter det så er det her snakk om et forbrukerkjøp hvor kunden er en privatperson og selger en næringsdrivende som driver med nettopp det temaet gjelder, reparasjon, service, overhaling og salg av båtmotorer. Fra min side var det aldri ment å krangle verken med, eller om, noen eller noe, men påpeker kun at jeg forventer langt mer av en næringsdrivende enn av en helt vanlig privatperson når det gjelder salg av en båtmotor. Basert på TS sin beskrivelse av situasjonen er selgers håndtering i denne saken svært kritikkverdig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ugleseth Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 X10an skrev for 6 timer siden: Du har selvfølgelig helt rett i at ordet "spøtt" ikke befinner seg i mitt vokabular, Greit nok. Altfor mange har kommet dit hen at de må ha det på engelsk. Det kan være problematisk å lese kjøpsloven på norsk...kanskje? https://naob.no/ordbok/spøtt Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 Beklager så mye @Ugleseth, men jeg vant nok denne. At du ennå pirker på kjøpsloven understreker bare mitt poeng. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 (redigert) En viss tendens til flisespikking i flere retninger her Skjønner at du er skuffet over det du har opplevd Ugleseth, og hadde sikkert håpet på litt trøst/støtte her på BP. Kanskje det preger deg litt når du skriver? Syntes for min del at det var flott at du advarte oss om dette. Uansett - jeg vil ønske deg velkommen til forumet, håper du blir værende her. Du kommer helt sikkert til å finne deg til rette etter hvert. Veldig mange gode råd og tips, og masse hjelp å få. Redigert 27.Mai.2021 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 PORSGRUNN: Porsgrunn kommune mener at selskapet B & H Marinedeler AS har ikke lov til å drive verksted i bygget hvor de holder til i Brevik. Daglig leder i selskapet er ikke helt enig med kommunen, men sier at han uansett har planer om å avvikle eller at andre skal overta. For abonnenter Firmaet B & H Marinedeler AS holder til i Zoarbakken 4 i Brevik, i det gamle Isola-bygget. Her var nylig Porsgrunn kommune, EL-tilsynet og Grenland brann og redning IKS på et tilsynsbesøk. Kommunen konstaterer at bygget er godkjent for fabrikk/lager, og ikke til verksted og overnatting. Det kommer fram i en tilsynsrapport som Porsgrunn kommune har sendt til huseieren, Brødrene Evensen Eiendom AS. – Store mengder I brevet, som er datert 25. mai i år, heter det at lokalet var fylt av store mengder båtmotorer og marinedeler under tilsynet. Det vises også til at kontorlokalet brukes til overnatting av en arbeider/vakt. Kommunen skriver i tilsynsrapporten at bygningen er godkjent som fabrikk og lager, og at bruksendring av bygningen til verksted og varig oppholdsareal (overnattingsareal) krever søknad. – Bygningen er bruksendret uten at ovennevnte lov- og plankrav er fulgt. Dette betyr at tiltaket er ulovlig, heter det i tilsynsrapporten. I tilsynsrapporten heter det at avviket må lukkes ved at bygningens bruk som verksted og overnatting opphører innen 4. juni 2021 klokka 10.00, og at dokumentasjon på at bruken er opphørt må være kommunen i hende innen denne fristen. Videre heter det at det alternativt må søkes om tillatelse og dispensasjon. Brevet er signert av avdelingsleder Baard Gonsholt og allmenn byggingeniør Mir Zabihullah Najmi i Porsgrunn kommune. – Det er jo et enkelt avvik å lukke. Det er bare å flytte ut og slutte å mekke motorer i det bygget – for å «kalle en spade for en spade», sier Gonsholt til TA – Det blir nå kun et lager Daglig leder i B & H Marinedeler AS, Bjarne Helge Johnsen, er ikke helt enig med kommunen. – For meg virker det som om de ikke forstår forskjellen på et bilverksted, som må ha mange godkjenninger, og et båtmotorverksted, som ikke har de samme reglene. Det har jo alltid vært et verksted i dette bygget, og jeg har gitt et svar til kommunen, sier Johnsen. Han sier at firmaets drift uansett vil bli lagt på is inntil videre, og at bygningen i Zoarbakken 4 fortsatt vil bli brukt som lager. – Uavhengig av denne saken så kan ikke jeg drive mer av helsemessige årsaker, så enten så må andre overta, eller så blir det avviklet. Så det blir nå kun et lager foreløpig, og det er jo iallfall lov, det skriver jo kommunen selv, sier Johnsen. Daglig leder i Brødrene Evensen Eiendom AS, Morten Evensen, henviser til svaret han har sendt til Porsgrunn kommune i denne saken. I e-posten til kommunen skriver Morten Evensen blant annet at Bjarne Johnsen har en stor samling av gamle båtmotorer, og leier lokalene for lagring av disse. – Vi har som følge av dette tilsynet blitt gjort oppmerksom på at det har vært uregelmessigheter i lokalene som overnatting. Bjarne Helge Johnsen er gjort kjent med at leieforholdet avsluttes umiddelbart dersom dette skjer igjen, skriver Evensen. Han skriver videre at bygningen tidligere har huset Isola fabrikker, og han tar det for gitt at de forholdt seg til reguleringsbestemmelsene. – Det har trolig alltid vært verksted i deler av lokalene med dreiebenker og lignende. Tror også de fleste norske fabrikker har verksteder? Ønsker en tilbakemelding på om det er innenfor lovverket og skru på båtmotorer i lokalene? Dette forutsettes selvfølgelig at HMS, EL, utslipp og lignende også er i henhold til lovverket, skriver Evensen. TAs papirutgave 10. april og TAS nettutgave 11. april i år omtalte en sak om porsgrunnsmannen Martin Augestad Larsen, som kjøpte en innenbords båtmotor til rundt 40 000 kroner fra B & H Marinedeler AS, som sa at motoren var nyoverhalt. Martin Augestad Larsen jobber i en marina i Fredrikstad, og båtmekanikerkollegene hans mener derimot at motoren han kjøpte ikke er overhalt. Martin betalte over 40 000 kroner for «overhalt» båtmotor: – Ikke den motoren jeg solgte, mener selgeren Selv uttalte Bjarne Helge Johnsen til TA i forbindelse med denne saken at bildene som Augestad Larsen har sendt ham er av en annen motor enn den han solgte til Augestad Larsen, og at motoren på et eller annet tidspunkt må være bytta ut med den han solgte. Augestad Larsen har klaget saken inn til Forbrukertilsynet, hvor saken fortsatt er til behandling. Sitér dette innlegget Link to post
Ugleseth Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 "Mathilde" skrev 1 time siden: En viss tendens til flisespikking i flere retninger her Skjønner at du er skuffet over det du har opplevd Ugleseth, og hadde sikkert håpet på litt trøst/støtte her på BP. Kanskje det preger deg litt når du skriver? Syntes for min del at det var flott at du advarte oss om dette. Uansett - jeg vil ønske deg velkommen til forumet, håper du blir værende her. Du kommer helt sikkert til å finne deg til rette etter hvert. Veldig mange gode råd og tips, og masse hjelp å få. Litt usikker på hva du ønsker å formidle her. Har vel ikke advart mot noe som helst jeg. Men et godt forsøk på hersketeknikk skal du ha. Tror det er flere som har kjøpt nylakkerte motorer i fin innpakning. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 Nå har jeg ingen erfaring med dette "verkstedet" men er vel få her i distriktet som kjøper så mye som en skrue der hører jeg. Var faktisk en diskusjon på jobb i dag om dette firma. Overhalt er visst overmalt og bruda er pyntet etter alle kunstens regler. Ofte er det brukt brukte motordeler fra andre motorer osv osv Så jeg hadde nok holdt meg langt unna... Sitér dette innlegget Link to post
Gamle Odine Svart 27.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 Chiefengineer skrev for 9 timer siden: Om motor hadde vært testkjørt etter overhaling hadde den vel neppe blitt solgt med løse dyser eller andre løse bolter og skruer. Evt. har man hatt en dårlig kvalitetskontroll. Det er igjen bare å henvise som jeg tidligere har gjort vedrørende både trimming av båtmotorer og generelt overhaling og kjøp, sjekk økonomien til selgers firma og innhent referanser om man har tenkt å bruke en del penger. Karer som driver denne typen firmaer har eksempelvis ikke tilgang til de samme innkjøpspriser på merkedeler til overhaling som merkeforhandlere, heller ikke den opplæring og kompetanse som kreves for å utføre mange av de jobbene de påtar seg, gjerne til "bemerkelsesverdig" lave priser. Da bør noe skurre. Konstaterer at denne saken ordnet seg uten den helt store dramatikken, ble nok mer som et sjokk for kjøper. Men ville jo forlangt en rapport på hva som var gjort om motor hevdes overhalt. Men mye dreier seg også om hvor mye du har betalt for motor, er det betalt 20 tkr så er det litt begrenset hvor mye man kan forlange. Opplysningene oppgitt fra selger bør jo uansett stemme med virkeligheten. Hei! Hyggelig å se folk bryr seg! Det var nettopp dette jeg ville advare mot; nemlig å ikke teste før man kjøper. Man skal ikke betale 35.000 kr. uten å få lov å teste motoren først. Man bør også sjekke hvem man handler med. Jeg må bare innrømme at jeg tabbet meg på dette området! Men, "brent barn skyr ilden", så jeg skal ikke gjøre samme tabbe igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 fs skrev for 10 timer siden: Ta et google søk på innehaver. Det samme ser ut til å ha skjedd før... Ja, det er riktig... Vi har 2 stk i vår båtforening som ble lurt av denne selgeren... De kjøpte hver sin brukt Yanmar, motorene skulle være totalt overhalt, men var knapt totalt overmalt.... Umulig å komme i kontakt med selger i ettertid...totalt useriøs.. Flott at slikt blir advart mot her på BP... 👍👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 Jeg driver med import og salg av nye motorer og har solgt nye motorer til flere kunder som har kjøpt "verkstedoverhalte" motorer på finn og fått et produkt som over hodet ikke har vært i nærheten av "overhalt". Tror det må være nærmere 10 år siden første gang jeg var i kontakt med en fortvilet kunde som hadde brukt hele vinteren på å installere en "verkstedoverhalt" motor for så å finne ut at motoren ikke har vært i orden. For oss som har skrudd motorer i årevis er ofte disse annonsene lett å gjennomskue, rett og slett fordi vi vet at delekostnadene ved å overhale en motor i mange tilfeller er betydelig og ofte langt mer enn prisforlangende. I tillegg skal "verkstedet" som har overhalt motoren sitte igjen med betaling for arbeidet. Vi har flere tilfeller hvert eneste år hvor fortvilte båteiere ender med å kjøpe ny motor for å redde ferien og stort sett sitter igjen med en "overhalt" motor i garasjen som ikke fungerer og gjerne en useriøs selger som overhodet ikke er interessert i å komme med innrømmelser eller ta motoren i retur. Konklusjonen må være å gjøre en grundig bakgrunnsjekk før en evt. kjøper en overhalt motor. Det er utrolig mange useriøse aktører der ute, men noen "firmaer" er gjengangere... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.