Jump to content

Mercury 8 hk 4 takt stopper etter noen minutter

Fjellbåt

Recommended Posts

Jeg eier en 2005 modell mercury 8 hk 4 takt som gir meg hodebry. Den starter veldig lett når den er kald, går fint i 2 minutt men etter det blir den sur, mister turtall og etterhvert stopper. Vil ikke starte før den har hvilt i noen timer. Da starter den lett igjen. Den har fått ny bensin, nye plugger, forgasser er rengjort og skiftet pakninger. Hva skal til tror dere? Motoren er lite brukt.

Mh geir 

IMG_20210519_081126.jpg

Dette er jo er symptom på at motor får for mye bensin. Har du sjekker at dette faktisk er tilfelle, f.eks ved å skru ut en plugg etter at den har surnet og se om den er våt av bensin? 
Hvis den ikke er det så er jo tipset fra @enslagsgjest noe å sjekke, eventuelt også om den har noen restriksjoner på lufttilførselen av noe slag.

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Jeg tenker motsatt av de andre her.

Jeg tror denne motoren har struping av bensin til flottørkammeret. Når kammeret har fylt seg sakte kan motoren startes og går greit frem til kammeret er tomt. Når det er tomt fyller det seg veeeeldig sakte før motoren igjen kan gå en kort periode. Dette kan selvfølgelig komme av at luftingen til tanken er tett, men da ville motoren gått fint i mange minutter, ikke bare i to.

Dersom det er en tappeskrue i bunn av flottørkammeret er dette enkelt å sjekke. Skru ut tappeskruen og la den renne seg tom. Observér så flowen. Om det bare så vidt drypper er inngangen til flottørkammeret tett. Det skal nemlig renne en jevn strøm når alt er i orden.

For å reparere dette tar du først vekk bensinslangen inn til forgasser. Dersom bensin strømmer fritt fra denne slangen ligger feilen i forgasseren. Det kan være en tett banjo-kobling, eller at flottørventilen ikke lenger kan bevege seg fritt...

Redigert av X10an (see edit history)
X10an skrev for 7 timer siden:

Skru ut tappeskruen og la den renne seg tom. Observér så flowen. Om det bare så vidt drypper er inngangen til flottørkammeret tett. Det skal nemlig renne en jevn strøm når alt er i orden.

For at det ska komme en jevn strøm kan det selvfølgelig være behov for å pumpe på blæra fra bensintanken.

En annen test når motoren først har startet, er å se om den vil fortsette å gå i "evig tid" dersom du har lav gass (kanskje ned mot tomgang) mens du samtidig kontinuerlig holder høyt trykk på blæra. 

Redigert av X10an (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...