Fjellbåt Startet 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2021 Jeg eier en 2005 modell mercury 8 hk 4 takt som gir meg hodebry. Den starter veldig lett når den er kald, går fint i 2 minutt men etter det blir den sur, mister turtall og etterhvert stopper. Vil ikke starte før den har hvilt i noen timer. Da starter den lett igjen. Den har fått ny bensin, nye plugger, forgasser er rengjort og skiftet pakninger. Hva skal til tror dere? Motoren er lite brukt. Mh geir Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Choke som har hengt seg opp kanskje ? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbåt Svart 27.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Nei det er ikke den. Bruker ikke choke for å Starte den. Kan det være flottøren som henger seg opp slik at kammeret flyter over av bensin og kveler den? Jeg skifta filter i dag uten at det hjalp Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Tanklufting? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
VegJoh Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Dette er jo er symptom på at motor får for mye bensin. Har du sjekker at dette faktisk er tilfelle, f.eks ved å skru ut en plugg etter at den har surnet og se om den er våt av bensin? Hvis den ikke er det så er jo tipset fra @enslagsgjest noe å sjekke, eventuelt også om den har noen restriksjoner på lufttilførselen av noe slag. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Fjellbåt Svart 27.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Takker så mye for svar. Jeg prøvde motoren entur nå med samme resultat at den surnet og etterhvert stoppet. Tok ut pluggene og de var helt svart. Ikke våte. Gjorde de rene men fikk ikke start. Regner med at den starter i morgen og at det hele gjentar seg. Luft får den. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 (redigert) Jeg tenker motsatt av de andre her. Jeg tror denne motoren har struping av bensin til flottørkammeret. Når kammeret har fylt seg sakte kan motoren startes og går greit frem til kammeret er tomt. Når det er tomt fyller det seg veeeeldig sakte før motoren igjen kan gå en kort periode. Dette kan selvfølgelig komme av at luftingen til tanken er tett, men da ville motoren gått fint i mange minutter, ikke bare i to. Dersom det er en tappeskrue i bunn av flottørkammeret er dette enkelt å sjekke. Skru ut tappeskruen og la den renne seg tom. Observér så flowen. Om det bare så vidt drypper er inngangen til flottørkammeret tett. Det skal nemlig renne en jevn strøm når alt er i orden. For å reparere dette tar du først vekk bensinslangen inn til forgasser. Dersom bensin strømmer fritt fra denne slangen ligger feilen i forgasseren. Det kan være en tett banjo-kobling, eller at flottørventilen ikke lenger kan bevege seg fritt... Redigert 28.Mai.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 Fjellbåt skrev for 6 timer siden: Tok ut pluggene og de var helt svart. Ikke våte Da får den nok ikke for mye bensin. Da synes jeg tipset fra @X10an høres veldig godt ut å gå videre i feilsøkingen med. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
X10an Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 (redigert) X10an skrev for 7 timer siden: Skru ut tappeskruen og la den renne seg tom. Observér så flowen. Om det bare så vidt drypper er inngangen til flottørkammeret tett. Det skal nemlig renne en jevn strøm når alt er i orden. For at det ska komme en jevn strøm kan det selvfølgelig være behov for å pumpe på blæra fra bensintanken. En annen test når motoren først har startet, er å se om den vil fortsette å gå i "evig tid" dersom du har lav gass (kanskje ned mot tomgang) mens du samtidig kontinuerlig holder høyt trykk på blæra. Redigert 28.Mai.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbåt Svart 2.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Tusen takk for mange gode innspill. Fulgte de fleste av de men dette ble for tråkigt for meg. Leverte den derfor inn til en mekaniker og håper han kan få skikk på den. God sommer til alle. Mh geir Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.