Jump to content

GH 14, hvor tung moring er det lurt at jeg støper?

Kapt. Rødskjegg

Recommended Posts

Jeg har overtatt en GH 14 fots med 25 påhengsmotor. 

Jeg trenger å lage en moring og har lest her på forumet. 

Hvor tung moring trenger jeg å lage til denne båten (det er litt vær hardt og blåser litt). 

Hvordan frakter jeg moringen ut i vannet? - Blir den for tung å frakte ut i båten eller for tung til å dra den? 

Er det lurt å lage to mindre moringer? Er det like bra som å lage en stor? 

Som dere sikkert skjønner har jeg lite peiling på dette - har lest på forumet men det blir mer og mer komplisert jo mer jeg leser.

Er takknemlig for alle svar :) 

Jeg skal ikke uttale meg om tyngden på moringen, men har lest et tips om hvordan du transporterer den til der den skal droppes:
1. Få moringen ut i vannet, men ikke mye dypere enn at du kan plassere båten din over

2. Fyll båten din med vann (men slutt før den syker......)

3. Legg en planke på tvers av båten og "Fortøy" moringen fast i båten med et tau som går gjennom moringen og rundt båten (over planken)
4. Stram "fortøyningen" til moringen så mye du kan.  Når det er gjort så lenser du båten og moringen vil lette fra bunnen og henge under båten din
5. Ro/kjør til der moringen skal plasseres og kapp fortøyningen
6. Ferdig!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...