Jump to content

Kantet nesten i Baja 20, noen som vet hvorfor?

Risormannen

Recommended Posts

Hei, idag tok vi vår første tur i ny kjøpt båt. Den lå fint i 25 knop, så vi gassa litt mer. Fikk den opp i 37 knop. Lå fint i den farta også helt til det kom hekkbølger på sida av båten. De vakke særlig store, men båten krenga veldig til siden. Følte ut som venstre side sugde seg fast i vannet. Dette er jo en temmelig brei båt, så rart at den oppførte seg sånn av noen små hekkbølger. Noen som vet hva dette skyller? Hadde vi ikke greid å tatt ned gassen, hadde nok båttur blitt svømmetur:giggle:

Redigert av Risormannen (see edit history)

brukte du powertrimmen for å trimme ut motoren mer når du ga på?  
Full fart "på nesa" kan gi slike overraskelser med at båten oppfører seg slik 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 5 minutter siden:

brukte du powertrimmen for å trimme ut motoren mer når du ga på?  
Full fart "på nesa" kan gi slike overraskelser med at båten oppfører seg slik 

Det kan være, er ganske høy båt så vanskelig å se. Kan da se ut som trim måleren ikke er nøyaktig. Men gir mening det du skriver:) 

måleren trenger ikke gi så god info heller er min erfaring.

Jeg trimmer mest på gefühlen. Trim opp til man kjenner båten går lett og fint i vannet.  Trimmer man for mye så merkes det gjerne på at baugen begynner å jage, og man mister fart.

Blir sikkert bedre når du får kjørt båten mer og blir kjent med oppførselen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 1 minutt siden:

måleren trenger ikke gi så god info heller er min erfaring.

Jeg trimmer mest på gefühlen. Trim opp til man kjenner båten går lett og fint i vannet.  Trimmer man for mye så merkes det gjerne på at baugen begynner å jage, og man mister fart.

Blir sikkert bedre når du får kjørt båten mer og blir kjent med oppførselen

Er nok bare at man ikke er vandt med båten enda ja. Var bare en skummel første opplevelse, men tusen takk for raske svar Ivar! :lol:

Nå har ikke jeg så rask båt og heller ikke så stor, men jeg pleier i alle fall å trimme opp til båten enten begynner å "hoppe" (mindre båter i alle fall) eller den begynner å ligge farlig ustabilt, og deretter litt ned. Eller at den begynner å suge luft i svinger, da trimmer jeg den litt ned med mindre jeg skal rett frem på flatt hav. Bruker ikke trimindikator, bare følelsene som @ivar nevner. 

Venner jeg har som kjører større og raskere båter enn jeg, sier de gjør det samme. Dvs trimme opp maks mtp "symptomene" over, og deretter litt ned.

Vet ikke om dette er forklaringen, men på bilder ser det ut som skroget har ganske avrundet sider. Dromedille har de karakteristiske listene på siden for å bryte det suget som oppstår sideveis fordi skroget er bøyd. Deplasementsskrog blir som kjent sugd ned, og det kan skrogsiden bli også dersom det har avrundet form. Jeg kan jo være helt på jordet, men eneste forklaring jeg kommer på. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Eika skrev 14 minutter siden:

Baja 20 outlaw ? Vil si feil trim og gass bruk, iogmed at dere ikke fikk mer enn 37knop så setter jeg en knapp på feil trimming 

Tilt ut, legg båten på ræva og kos dere i småbølgene :) 

20 oultaw ja, nå glemte jeg å nevne at det ikke var full gass😂 Men takk for fine svar👍 Får håpe på en mindre nær døden opplevelse i morra😄

20210527_194130.jpg

Grand Banks jr skrev 30 minutter siden:

Vet ikke om dette er forklaringen, men på bilder ser det ut som skroget har ganske avrundet sider. Dromedille har de karakteristiske listene på siden for å bryte det suget som oppstår sideveis fordi skroget er bøyd. Deplasementsskrog blir som kjent sugd ned, og det kan skrogsiden bli også dersom det har avrundet form. Jeg kan jo være helt på jordet, men eneste forklaring jeg kommer på. 

Tror ikke det er det som skjer her, men enkelte båter har tendenser til å legge seg litt over  , feks Bella 512 Excel som flere kompiser har hatt. Selv med skarp chine:
Jonetti AB | *Såld Bella 512 Excel

Skal vel noe til for at det blir svømmetur av å treffe noen langsgående små hekkbølger. Isåfall må båten ha usedvanlig dårlig/farlige sjøegenskaper eller en voldsom overmotorisering kombinert med fullt gasspådrag som gjør den ukontrollerbar.

Handler nok mer om at dette var nytt og uvant for båteier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...