Jump to content

VP250A (AQ151) - 123ignition - får ikke start

Mark1234

Recommended Posts

Hei! Bytta ut gammel fordeler etter å ha fått tenningsbank på en tur. Håpa 123ignition skulle løse alle problemer. Motoren har tidligere startet lett og gått fint på lavt turtall.

Jeg roterte motoren til nullpunktet, demonterte gammel fordeler, og satt i den nye. Deretter roterte jeg 123’en mot klokka, til den grønne dioden så vidt titta frem i sporene på fordeleren. Kun en liten mm som vises. Plugga deretter i kablene. Rotoren peker jo da fortsatt mot nr 1, så plugga 1-3-4-2, som det står på lokket. Fordeleren ble kobla med plugg på starteren(på blokka), og minus fra coilen. 

nå starter ikke motoren, og skyter i gasseren etter en del kinning. Noen som har en ide om hva som kan være feil?

Takk for svar!

1. Er  du sikker på at du har rotert motoren til riktig nullpunt? Det går an å ta en omdreining feil der. Da blir reaksjonen omtrent som du beskriver. Riktig nullpukt er når sylinder 1 er i toppstilling med begge ventiler stengt, dvs klar for tenning.

Eller

2. Er du sikker på at rekkefølgen på kablene går i den retningen som fordeleren roterer?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takk for svar. Nå har jeg forsøkt å sette tilbake gammel fordeler, og i prosessen stilt meg helt bort. Nå er det nok på tide å innse enge begrensninger og tilkalle hjelp. Noen som vet av folk i nærheten av Halden som tar i slikt?