Steihy Startet 29.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2021 Min forbruksbank består av 2x120 Ah Exide gel batterier. Det er en plugg på hver celle, slik som man fylte vann på i gamle dager. Etter å ha hatt båten et år tenkte jeg at det kanskje er meningen man skal sjekke noe under de pluggene - de må jo ha en hensikt. De viste seg å være plundrete å få opp, en kommer ikke til med verktøy. Da tenkte jeg at det muligens ikke er meningen likevel, men fikk dem jo opp til slutt. Det er luft ned til cellene, som er delvis dekket av gele men er lett synlige. Min første innskytelse var å fylle på med batterivann, men hadde heldigvis ikke noe for hånd. Dette var jo før jeg leste merkingen og fant ut at det var gel. Så spørsmålet er om dette er normalt? Og videre: Derom batteriet er vedlikeholdsfritt, hva er pluggene til? Det hører med til historien at jeg ikke har grunn til å tro at batteriene er betydelig redusert. Jeg har ikke målt denne, men spenning er OK, og jeg har ikke vært "tom". Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
KDB Svart 29.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2021 Gel skal ikke åpnes! Plugger er fra produksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.