Jump to content

Nivå i gel batterier.


Steihy

Recommended Posts

Min forbruksbank består av 2x120 Ah Exide gel batterier. Det er en plugg på hver celle, slik som man fylte vann på i gamle dager. Etter å ha hatt båten et år tenkte jeg at det kanskje er meningen man skal sjekke noe under de pluggene - de må jo ha en hensikt. De viste seg å være plundrete å få opp, en kommer ikke til med verktøy. Da tenkte jeg at det muligens ikke er meningen likevel, men fikk dem jo opp til slutt. 

 

Det er luft ned til cellene, som er delvis dekket av gele men er lett synlige. Min første innskytelse var å fylle på med batterivann, men hadde heldigvis ikke noe for hånd. Dette var jo før jeg leste merkingen og fant ut at det var gel.

 

Så spørsmålet er om dette er normalt? 

Og videre: Derom batteriet er vedlikeholdsfritt, hva er pluggene til?

 

Det hører med til historien at jeg ikke har grunn til å tro at batteriene er betydelig redusert. Jeg har ikke målt denne, men spenning er OK, og jeg har ikke vært "tom". 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...