Jump to content

Trenger hjelp, første båtkjøp?


kiv_tuning

Recommended Posts

Hei!

Er helt ny og fersk når det gjelder båter. Men etter litt grubling så har jeg finni ut att jeg vil prøve meg på sjøen.

Etter mye frem å tilbake. Har jeg kommet frem til sånn ca hva slags båt jeg vil ha. Og trenger noen erfarne synspunkter på dette.

 

Noen kriterier jeg har satt:

 

Mellom 24 og 28fot

Sengeplass til min 2

God uteplass

Ikke noen racer men heller ingen sinke.

Dusj

WC med innebygd septikktank.

pris: 250-350 000nok

 

Etter disse har jeg kommet frem til Bayliner 2450-2650. Er dette noe bra førstebåts valg?

Er det noe annet jeg bør tenke på som første båts-kjøper?

Spessielt ved kjøp av denne båt typen?

 

Takker for svar!

 

Mvh,

Kent Idar V

Link to post
Share on other sites

Er ikke bayliner amerikansk?

 

Tror den er tilpasset forholdene der, så mulig den må tilpasses våre noe litt vanskeligere forhold her oppe...

 

Har ikke all verden å tilføye her, men gå igjennom alt som finnes i prisklassen i segmentet ditt.. kan hende det dukker opp godbiter av merker du ikke har hørt om som gir mer båt for pengene.

Link to post
Share on other sites

Etter disse har jeg kommet frem til Bayliner 2450-2650. Er dette noe bra førstebåts valg?

Er det noe annet jeg bør tenke på som første båts-kjøper?

Spessielt ved kjøp av denne båt typen?

 

Takker for svar!

 

Mvh,

Kent Idar V

Jeg har selv en Bayliner 2455 fra 1989 som jeg er godt fornøyd med. Har hatt denne i ett år nå. Dette er en stor 24 foter med stikk-køye. Det vil si det er soveplass til 2 voksne og 2-3 barn inne i båten. Kjennetegnet for de amerikanske båtene er at de ofte har stikk-køye og har utnyttet plassen godt. Min båt har Mercruiser V8 bensin med alfa one drev. Disse båtene er stort sett levert med besinmotor. Min båt bruker ca 35 liter i timer på marsjfart ca 22 - 23 knop og synes det er helt greit. En dieselmotor koster stort sett hundre tusen kroner mer enn en bensinmotor, så jeg kan kjøpe masse bensin for den prisen. Dessuten er en bensinmotor billigere å reparere hvis noe skjer. Dersom man sjekker bensinslanger/koblinger og tar alle forholsregler er ikke brannfaren noe større i en båt med bensinmotor. Jeg vet at Bayliner har hatt litt problemer med at noe innredning har løsnet ved høy sjø på disse båtene fra slutten av 80 tallet. Har satt på ett par ekstra beslag på min innredning. Vær oppmerksom på at de fleste amrikanske båter har byssa i cabinen, også bayliner. Enkelte ønsker å ha denne ute, men det er smak og behag. Jeg vet også at disse Baylinerene fra slutten av åttitallet har hatt noe problemer med det elektriske anlegget (dårlig kontakt i boblinger etc.). Jeg har byttet ut det elektriske anlegget på min båt. Jeg synes personlig at Baylineren har litt liten skap-plass i forhold til andre båter i samme størrelse, dette pga. stikk-køya. Jeg synes absolutt at Bayliner er en bra nybegynner båt. Du får mye båt for pengene.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Synes ikke det er så enkelt å anbefale bestemte båtmerker, men har selv vært eier av en Draco 2400 Styling 1987 mod. tidligere, og synes båten passer godt etter de kriterier du har satt.

God sjøbåt med bra plass etter størrelsen. Uteplassen er god med bra med sitteplasser, (uteplassen kan nok virke noe kompakt.)

Egen stikkabin og et greit toalettrom.

Uten å si noe galt om amerikanske båter har jeg vel et inntrykk av at eldre norske båter er mere solid bygget og bedre skrudd sammen. Byssa er plassert ute.

I min tidligere Draco satt det en V8 Mercrusier bensinmotor.

Hadde ingen problemer med denne, men direkte rimlig i bruk er den ikke.

Vet også at mange av disse etterhvert har fått innstallert dieselmotorer, ligger selvsagt noe høyere i pris enn en med bensin, men dette blir jo en vurdering.

Ellers bør du jo generelt sjekke om båten ikke har skader,om den er tørr og ikke har lekkasjer og om det elektriske er i orden.

Sjekk at motor starter lett, ikke har ulåter, at den er grei å sette i gir osv.

 

Lykke til med ditt valg av båt og sjølivet. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Draco er et bra tips. Vær obs på at Redningsselskapet har advart mot at de har dårlige bensinslanger så sørt for å bytte disse eller at de er byttet. Om ikke kan båten være en brannbombe.

 

Men så lenge du skal ha over 24 fot tror jeg kanskje at det ikke er helt samsvar mellom størrelse og penger - med mindre du aksepterer veldig gammel båt.

 

Nidelv 23 er kanskje også et alternativ å vurdere?

 

Ligger en på

Finn

Link to post
Share on other sites

Anbefaler gjerne Bayliner 2355-2455-245-2655-265-275 midten av 90-tallet og frem til i dag.

Som nevnt er de aller fleste av disse levert med bensinmotor med unntak av 245/265/275 levert fra norsk importør etter 2000/2001.

2355/2455 med V6 motor bør du etter min mening styre langt unna da de er undermotoriserte. En 5.0 V8 er marginal for en 2655, men en brukbart valg for en 2355.

 

Bensinforbruk på marsj for en 2655 ligger på ca 35-40 l/t ved 22-23 knop. Ved 5 knop bruker den ca 7,5 l/t. (Forbruk målt med flowmeter)

 

Stikkcabinen i disse båtene er romslig, det fører også til at admiralen finner det opportunt å dra med masse greier som må ut på dekk når den skal bebos.

 

Originalkalesjen (fra USA) "leaves a lot to be desired". Helly Hansen har også levert originalkalesje til en del av disse båtene, og er etter det jeg har hørt mye bedre, bla har den skrå bakvegg som standard.

 

Hva skal man se etter?

-Det beste er å bruke en motorkyndig til å se over/teste motoren, og en besiktigelsesmann for skrog/overbygg/innredning for å danne seg et bilde av hva som evt må gjøres og hvilken betydning dette får for prisen du vil betale.

-Disse båtene er kjent for å lekke i fenderlist og i skruene som holder cockpitsofaene på plass. Sjekk for fukt i "pelsen" i "hylla" rundt sittegruppa i kabinen, (Fargede servietter funker bra) og i taket i stikken.

-En titt under trappa ned til kabinen vil gi deg en pekepinn om normal vannstand i kjølsvinet.

-Den grå/beige gelcoaten i "dashbordet" krakelerer etter noen år i sola.

 

Det ligger forøvrig en del Baylinere i erfaringsdatabasen. Deriblant min.

 

Lykke til

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Anbefaler gjerne Bayliner 2355-2455-245-2655-265-275 midten av 90-tallet og frem til i dag.

Som nevnt er de aller fleste av disse levert med bensinmotor med unntak av 245/265/275 levert fra norsk importør etter 2000/2001.

2355/2455 med V6 motor bør du etter min mening styre langt unna da de er undermotoriserte. En 5.0 V8 er marginal for en 2655, men en brukbart valg for en 2355.

 

Bensinforbruk på marsj for en 2655 ligger på ca 35-40 l/t ved 22-23 knop. Ved 5 knop bruker den ca 7,5 l/t. (Forbruk målt med flowmeter)

 

Stikkcabinen i disse båtene er romslig, det fører også til at admiralen finner det opportunt å dra med masse greier som må ut på dekk når den skal bebos.

 

Originalkalesjen (fra USA) "leaves a lot to be desired". Helly Hansen har også levert originalkalesje til en del av disse båtene, og er etter det jeg har hørt mye bedre, bla har den skrå bakvegg som standard.

 

Hva skal man se etter?

-Det beste er å bruke en motorkyndig til å se over/teste motoren, og en besiktigelsesmann for skrog/overbygg/innredning for å danne seg et bilde av hva som evt må gjøres og hvilken betydning dette får for prisen du vil betale.

-Disse båtene er kjent for å lekke i fenderlist og i skruene som holder cockpitsofaene på plass. Sjekk for fukt i "pelsen" i "hylla" rundt sittegruppa i kabinen, (Fargede servietter funker bra) og i taket i stikken.

-En titt under trappa ned til kabinen vil gi deg en pekepinn om normal vannstand i kjølsvinet.

-Den grå/beige gelcoaten i "dashbordet" krakelerer etter noen år i sola.

 

Det ligger forøvrig en del Baylinere i erfaringsdatabasen. Deriblant min.

 

Lykke til

 

 

Greit å sjekke at den er CE-merket også hvis den er importert etter -98. :smiley:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en Bayliner 2355 (24fot) 1996 modell.

Var veldig godt fornøyd med en nydlig båt. Det var min første "store" båt.

Ellers ville jeg sett på Sea Ray 245. Den finner du flere av på husvikholmen.no, de holder til i Drøbak. Gir deg gjerne et "kjørekurs".. :wink::flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar!!

 

Har sett litt på Sea Ray, Men liker utformingen av uteplassen på Bayliner`n. Virker som om det er litt mere å bevege seg på. Og en stikkcabin er jo oxo positivt, etter som det bare er jeg og kona som kommer til å bruke båten så slipper man jo å slå ned bordet i cabinen når man skal legge seg.

Har oxo funnet noen andre som jeg skal se på bla. Wellcraft 25 Exel, Celebrity Crownline og noen til. Men virker som man får en nyere båt for pengene når det gjelder bayliner. Det er vel å anbefale når det gjelder motor og drev?

Innvendige og kosmetiske ting kan jeg fikse selv. Men motor og drev bør overlates til fagmenn og da kan det bli dyrt har jeg sett...

 

Vet dere om noen besiktigelsesmann eller firma i Oslo/akershus som er å anbefale?

 

På forhånd takk!

Kanskje vi ses til sommer`n? :cheers:

 

Mvh,

Kent Idar V

Link to post
Share on other sites

Hei jeg har en 2655 1988 mod som snart skal selges, den er jo like stor som nyere 2855,

 

den er oppgradert mye, 2 år gammel motor, drev er overhalt for 40 000 etter påkjørsel i år, (forsikrings skade)

 

send meg en IM så kan jeg sende bilder og info.

 

ligger på bilde her sammens med en Scand 29

Bilde

 

hilsen jdahl

Link to post
Share on other sites

Har selv en Wellcraft Excel 26 SE 1996 mod

 

God i sjøen. 40 knop med 300 hk bensin.

Max hk 330

Plass til 2 i baugen

Plass til 2 i stikk køye

og om du vil plass til ein på solseng under kalsesje til nøden da.

 

Bilde

 

Bilde

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...